نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم
آلبوم استودیویی از
انتشارچهارم اوت ۱۹۶۷
ضبطفوریه تا ژوئیه ۱۹۶۷ در لندن
ژانرسایکدلیک راک
مدت۴۱:۵۲
زبانانگلیسی
ناشرکلمبیا/تاور
تهیه‌کنندهنورمن اسمیت
گاه‌نگاری پینک فلوید
نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم
(۱۹۶۷)
'یک نعلبکی رمز و راز
(۱۹۶۸)
تک‌آهنگ‌ها از نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم
  1. «گر گرفتن»
    پخش: ۶ نوامبر ۱۹۶۷
رتبه‌بندی حرفه‌ای
بررسی انتقادی
منبعرتبه‌بندی
آل‌میوزیک5/5 ستاره[۱]
پیچفورک‌مدیا(۹٫۴/۱۰)[۲]
کیو5/5 ستاره[۳]
اسپیوتنیک میوزیک5/5 ستاره[۴]
آلتیمیت گیتار9.7/10 ستاره[۵]
ابوت. کام4.5/5 ستاره[۶]
مجله پیست9.5/10 ستاره[۷]
ان‌ام‌ای9/10 ستاره[۸]
رولینگ استون آلبوم گاید5/5 ستاره[۹]

نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم (به انگلیسی: The Piper at the Gates of Dawn) اولین آلبوم از گروه موسیقی سایکدلیک راک بریتانیایی، پینک فلوید و همچنین تنها آلبوم تحت رهبری مؤسس گروه، سید برت است. آلبوم شامل اشعاری غریب دربارهٔ فضا، مترسکها، دورف‌ها، دوچرخهها و افسانه‌های خیالی است و شامل آهنگ‌های بی کلامی است که در فضای سایکدلیک راک سیر می‌کند. آلبوم در سال ۱۹۶۷ توسط کلمبیا رکوردز/ئی‌ام‌آی رکوردز در بریتانیا و توسط تاور رکوردز در آمریکا منتشر شد. در سی‌امین و چهلمین سالگرد انتشار، آلبوم در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ نیز دوباره انتشار یافت. در سال ۲۰۱۲، نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم در نظرخواهی مجلهٔ رولینگ استون به عنوان ۳۴۷امین آلبوم برتر همهٔ زمان‌ها در بین ۵۰۰ آلبوم انتخاب شد.

پیشزمینه[ویرایش]

راجر واترز، نیک میسن و ریچارد رایت که در رشتهٔ معماری تحصیل می‌کردند همراه با سید برت که در رشته گرافیک تحصیل می‌کرد، از سال ۱۹۶۲ اجراهایی را به شکل‌های گوناگون برگزار می‌کردند، آن‌ها اولین تور خود را تحت نام The Pink Floyd در سال ۱۹۶۵ آغاز کردند.

آنها در سال ۱۹۶۷ با قراردادی که با ئی‌ام‌آی رکوردز رکوردز امضا کردند عملاً تبدیل به گروهی حرفه‌ای شدند، با پیش‌پرداخت ۵۰۰۰پوند. اولین تک‌آهنگ آن‌ها دربارهٔ فردی زنانه پوش با جنون دزدی بود که عنوان «آرنولد لاین» را به خود گرفت. این تک‌آهنگ در ۱۱ مارس منتشر شد و جنجالی کوچک به راه انداخت که رادیو لندن از پخش آن امتناع کرد. حدود شش هفته بعد، گروه به رسانه‌های جریان اصلی معرفی شد. اعلامیه مطبوعاتی ئی‌ام‌آی رکوردز ادعا کرد که گروه «سخنگویان موسیقایی جنبش نوپایی بودند که شامل آزمایش و تجربه در همه هنرها است»، اما ئی‌ام‌آی رکوردز تلاش کرد تا بین آن‌ها و جریان زیرزمینی که گروه از آن سرچشمه می‌گرفت، فاصله ایجاد کند، با عنوان کردن اینکه «پینک فلوید نمی‌داند منظور مردم از سایکدلیک پاپ چیست و در تلاش نیست تا بر روی شنوندگانش تأثیرات اوهام‌برانگیز بگذارد».

گروه در ماه می سال ۱۹۶۷ به استودیوی ساوند تکنیک بازگشت تا تک‌اهنگ بعدی خود «نواختن امیلی را ببین» را ضبط کند. تک‌آهنگ در ماه ژوئن منتشر شد و توانست در جایگاه ششم چارت‌ها قرار بگیرد.

مراحل ضبط[ویرایش]

گروه مجبور بودند برای ضبط نخستین آلبومشان از ابی‌رود استودیوز لندن استفاده کنند. در این میان نورمن اسمیت یکی از شخصیت‌هایی بود که مذاکرات میان پینک فلوید و ئی‌ام‌آی رکوردز رکوردز را انجام می‌داد. باوجوداین‌که نیک میسون درامر گروه در اتوبیوگرافی خود در سال ۲۰۰۵ این دوره‌ها را نسبتاً بدون دردسر عنوان می‌کند نورمن اسمیت مخالف است و مدعی بود که در این دوران سید برت به پیشنهاها و انتقاهای سازنده بی‌توجه بوده‌است.

در این فصول جلسات ضبط به خوبی کار می‌شده و واترز ظاهراً نقش مؤثری در این دوره داشته و رایت هم نقش تأثیرگذاری داشته‌است. اما تلاش‌های اسمیت برای ارتباط با برت کمتر بود و اسمیت در این باره می‌گوید: «در تلاش برای ارتباط بیشتر با سید من متوجه شدم که وقتمو تلف می‌کنم». اسمیت بعدها پذیرفت و اعتراف کرد که ایده‌های سنتی او در زمینه موسیقی تاحدودی با موسیقی روان‌گردان و سایکدلیک پینک فلوید در آن زمان درتضاد بود.

سید برت هشت آهنگ را به تنهایی برای آلبوم ساخت و در دو آهنگ بی‌کلام نیز با سایر اعضا همکاری کرد. «اوردرایو میان‌ستاره‌ای» اولین آهنگ آلبوم بود که اوایل سال بین ۱۱ تا ۱۲ ژانویه در ساند تکنیکز استودیوز لندن ضبط شده بود. در یک مرحله از این دوره گروه پینک فلوید برای تماشای آهنگی از گروه بیتلز با نام «ریتای دوست داشتنی»[۱۰] دعوت شد. مراحل ضبط آلبوم در ابی رود استودیوز لندن در ژانویه ۱۹۶۷ آغاز شد.

«اوردرایور میان ستاره‌ای» به همراه «مادر ماتیلدا» دو آهنگی بودند که زودتر از باقی ترانه‌ها ضبط شدند که مادر ماتیلدا به نوعی نقطه‌قوت بحساب می‌آمد. در ماه آوریل گروه دو آهنگ سام شیطان و یک آهنگ دیگر که امروزه به‌عنوان آهنگ منتشرنشده بحساب می‌آید با نام «آن زن یک میلیونر بود»[۱۱] را ضبط کرد. دو آهنگ «دورف» و «مترسک» نیز در همان برداشت اول ضبط شده بودند.

آهنگ دوچرخه را هم سید برت در اواخر سال ۱۹۶۶ قبل از این که کار بر روی آلبوم آغاز شود نوشته بود و البته در آن موقع «ترانه دوچرخه»[۱۲] نامیده می‌شد که این آهنگ در ۲۱ می ۱۹۶۷ ضبط شد. آخرین مرحله ضبط آلبوم مربوط به آهنگ «پاو. آر. تاک. اچ» بود که با ضبط این آهنگ مراحل ضبط آلبوم به سرانجام رسید.

پس از انتشار[ویرایش]

نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم منتشر شد و گروه به اجراهای خود در یوفوکلاب‌ها در حضور جمعیت زیاد ادامه داد. اما روبه‌زوال‌رفتن برت در این هنگام اعضای گروه را شدیداً نگران می‌کرد. آن‌ها درابتدا گمان می‌کردند که این رفتارهای غیرعادی سید دوره‌ای است و بعدها سید از این حالات غیرعادی عبور می‌کند و به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

در این میان گروه مجبور شد فستیوال معتبر جاز و بلوز فستیوال را لغو کند. گروه جراید را آگاه ساختند که سید برت از خستگی‌های ناشی از اعصاب رنج می‌برد. واترز و جنر برای وی یک دکتر روان‌پزشک مهیا کردند تا وی را معاینه کنند که کارساز نشد.

آلبوم در پنجم اوت ۱۹۶۷ در بریتانیا به صورت مونو منتشر شد ویک ماه بعد نیز به صورت استریو منتشر شد و در نمودارهای بریتانیا به مکان ششم جدول فروش رسید.

بازخوردها[ویرایش]

آلبوم بعد انتشارش نقدهای مناسبی دریافت کرد و در سالهای بعد نیز به‌عنوان یکی از آلبوم‌های بدوی در ژانر سایکدلیک راک در دههٔ شصت میلادی شناخته شد. در سال ۱۹۶۷ رکورد میرور و ان‌ام‌ای به آلبوم ۴ ستاره دادند از ۵ ستاره.

فهرست آهنگ‌ها[ویرایش]

سمت نخست
شمارهنامخواننده(ها)مدت
۱.«خداوند اخترشناسی»سید برت و ریچارد رایت۴:۱۲
۲.«سام شیطان»برت۳:۰۷
۳.«مادر ماتیلدا»رایت و برت۳:۰۸
۴.«گر گرفتن»برت۲:۴۶
۵.«پاو آر. تاک اچ.» (برت، راجر واترز، رایت، نیک میسون)گفتن دکلمه توسط برت۴:۲۶
۶.«گوشی ات را بردار و قدم بزن» (واترز)واترز۳:۰۵
سمت دوم
شمارهنامخواننده(ها)مدت
۱.«اوردرایو میان‌ستاره‌ای» (برت، واترز، رایت، میسون)بی کلام۹:۴۱
۲.«دورف»برت۲:۱۳
۳.«فصل ۲۴»برت۳:۴۲
۴.«مترسک»برت۲:۱۱
۵.«دوچرخه»برت۳:۲۱

نمودارهای فروش[ویرایش]

سال نمودار مکان
۱۹۶۷ جدول موسیقی آلبوم‌های بریتانیا ۶[۱۳]
۱۹۶۷ بیلبورد آلبوم‌های پاپ ۱۳۱[۱۴]
۱۹۹۷ جدول موسیقی آلبوم‌های بریتانیا ۴۴[۱۵]
۲۰۰۷ جدول موسیقی آلبوم‌های بریتانیا ۲۲[۱۵]
۲۰۰۷ جداول نروژ ۱۰[۱۶]
۲۰۰۷ جداول سوئد ۴۳[۱۶]
۲۰۰۷ جداول سوییس ۸۷[۱۶]
۲۰۰۷ آلمان ۴۸[۱۷]
۲۰۰۷ بلژیک ۲۸[۱۶]
۲۰۰۷ بلژیک (والونی) ۳۹[۱۶]
۲۰۰۷ نمودارهای هلند ۴۶[۱۶]
۲۰۰۷ ایتالیا ۱۶[۱۶]
۲۰۰۷ اسپانیا ۷۰[۱۶]

اعضا[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «The Piper at the Gates of Dawn». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۲.>

پانویس[ویرایش]

  1. Huey, Steve. Pink Floyd: The Piper at the Gates of Dawn> Review در آل‌میوزیک. دریافت‌شده در 14 June 2011.
  2. Joshua, Klein (18 September 2007). "Pink Floyd The Piper at the Gates of Dawn (40th Anniversary Edition)". pitchforkmedia.com. Archived from the original on 27 October 2011. Retrieved 18 October 2011.
  3. "Review: The Piper at the Gates of Dawn ". Q: ۲۷۵. 1995. {{cite journal}}: Unknown parameter |month= ignored (help)
  4. "Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn (album review)". Sputnikmusic. ۲۰۰۵-۰۱-۱۴. Retrieved 5 July 2012.
  5. comments policy  8  comments posted. "The Piper At The Gates Of Dawn Review". Ultimate-guitar.com. Retrieved 5 July 2012. {{cite web}}: |author= has generic name (help); Text "Compact Discs" ignored (help); Text "Pink Floyd" ignored (help); Text "Reviews @" ignored (help)
  6. "Pink Floyd - Review of 40th anniversary edition of Piper at the Gates of Dawn by Pink Floyd". Classicrock.about.com. ۲۰۱۲-۰۴-۱۰. Archived from the original on 12 July 2014. Retrieved 5 July 2012.
  7. "Pink Floyd: Piper At The Gates of Dawn ("Why Pink Floyd?" Reissue):: Music:: Reviews:: Paste". Pastemagazine.com. ۲۰۱۱-۰۹-۲۸. Retrieved 5 July 2012.
  8. "NME Album Reviews - Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn". Nme.Com. ۲۰۰۷-۰۹-۰۴. Retrieved 5 July 2012.
  9. "Pink Floyd: Album Guide". Rollingstone.com. Retrieved 11 July 2012. {{cite web}}: Text "Rolling Stone Music" ignored (help)
  10. Lovely Rita
  11. She Was a Millionaire
  12. The Bike Song
  13. "PINK FLOYD". Official Charts. Retrieved 8 July 2012. {{cite web}}: Text "Artist" ignored (help)
  14. (Povey ۲۰۰۷، ص. ۳۴۳)
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ "U.K. chart info". Chart Stats. Archived from the original on 1 September 2011. Retrieved 3 July 2011.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ ۱۶٫۲ ۱۶٫۳ ۱۶٫۴ ۱۶٫۵ ۱۶٫۶ ۱۶٫۷ Pink Floyd - The Piper At The Gates Of Dawn (Album), ultratop.be, retrieved 25 January 2010
  17. "Pink Floyd albums German chart info (in German)". musicline.de. Archived from the original on 27 June 2013. Retrieved 3 July 2011.