عزت‌الله یزدان‌پناه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یزدان‌پناه

عزت‌الله یزدان‌پناه(۱۲۹۶–۱۳۶۸) نماینده مجلس، سناتور (نایب رئیس مجلس سنا)[۱]و وزیر مشاور در دوران پهلوی دوم بود.[۲]

تحصیلات[ویرایش]

یزدان‌پناه دارای لیسانس حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه تهران و مدرک دکترا در اقتصاد از دانشگاه پاریس بود و دو کتاب تحت عنوان: در مورد تاریخ سیاست خارجی ایران از مرگ نادر تا تأسیس سلسله قاجاریه و نفت ایران و مراجع بین‌المللی در نوشته است.[۳][۴]

فعالیت‌های سیاسی[ویرایش]

یزدان پناه ابتدا وارد وزارت دارایی شد و سپس در دوره‌های. دکتر یزدان‌پناه در دوره بیست و یکم، بیست و دوم و بیست و سوم مجلس شورای ملی از حوزه انتخابیه تنکابن وارد مجلس شد. او قبل از پایان دوره وکالت مجلس بیست و سوم معاون پارلمانی نخست‌وزیر و وزیر مشاور شده و بعد از تهران به سناتوری مجلس سنا انتخاب و نایب رئیس مجلس سنا شد).[۱][۵] او از زمان تأسیس حزب رستاخیر تا سال ۱۳۵۷ عضو کمیته سیاسی حزب بود.[۶]

او از جمله افرادی بود که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران اموالش مصادره شد.[۷]


منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ https://web.archive.org/web/20170407054742/http://www.24khabar.com/calendar/475844/. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. «عزت‌الله یزدان‌پناه». مرکز پژوهش های مجلس. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷.
  3. «تاریخ سیاست خارجی ایران از مرگ نادر تا تأسیس سلسله قاجاریه». مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی جمهوری اسلامی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷.
  4. «نگاهی علمی و روشن به مسائل حقوقی نفت». دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷.
  5. «عزت‌الله یزدان‌پناه». مرکز پژوهش‌های مجلس. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷.
  6. «حزب رستاخیز ازآغا ز تا فرجام – ۱۱ اسامی ارکان اصلی حزب». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷.
  7. «35نفری که اموالشان بعد از انقلاب مصادره شد». جام جم. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ آوریل ۲۰۱۷.