بی‌تیغه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سینه‌پهنان)

بی‌تیغه‌ها
محدودهٔ زمانی: ژوراسیک پسین تا دوران اخیر
۱۶۰ تا ۰ میلیون سال پیش
شترمرغ استرالیایی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
بالاراسته: دیرین‌آروارگان
راسته: شترمرغ‌سانان
(لتهم، ۱۷۹۰)
تیره‌ها

بی‌تیغه‌ها (به انگلیسی: Ratites) دسته‌ای از پرندگان هستند شامل راستهٔ شترمرغ‌سانان (نام علمی: Struthioniformes).

بی‌تیغه‌ها در بالاراستهٔ دیرین‌آروارگان قرار دارند. از آنجا که جناغ سینه این دسته از پرنده فاقد استخوان تیغه‌ای[۱] است بی‌تیغه نامیده می‌شوند. فقدان این استخوان که به عنوان تکیه‌گاهی برای بال‌ها به‌شمار می‌آید باعث شده که بی‌تیغه‌ها نتوانند پرواز کنند. پرندگانی که تیغه استخوانی جناغ سینه دارند و می‌توانند پرواز کنند تیغه‌داران نامیده می‌شوند.

گونه‌ها[ویرایش]

امروزه از راستهٔ شترمرغ‌سانان تنها ۱۰ گونه در ۶ سرده باقی مانده‌است. از میان این گونه‌ها، شترمرغ لقب بزرگترین پرنده روی زمین را دارد. این پرنده در مناطق نیمه‌خشک و ساوانایی آفریقا زندگی می‌کند و ۲۵۰ سانتی‌متر ارتفاع و بیش از ۱۱۵ کیلوگرم وزن دارد. در آمریکای جنوبی، ریه‌ها ساکن هستند که شامل دو گونه می‌شوند. ریه ها۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و وزنشان به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد. شترمرغ استرالیایی از دیگر اعضای این راسته است که با ارتفاعی بیش از ۱۷۵ سانتی‌متر و وزنی برابر ۵۰ کیلوگرم در بیشتر مناطق غیرجنگلی و کویری استرالیا یافت می‌شود.

تیره شترمرغان شاخدار شامل سه گونه است که در جنگل‌های بارانی گینه نو و استرالیا زندگی می‌کنند. تیره کیویان نیز با سه گونه زنده در نیوزیلند ساکن است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. استخوان تیغه‌ای استخوان ناوی نیز نامیده می‌شود و در انگلیسی Keel یا carina نام دارد.
  2. Encyclopedia of Birds, 20
  • Perrins, Christopher M.; Middleton, Alex, eds. (1985). The Encyclopedia of Birds (به انگلیسی). Facts on File. {{cite encyclopedia}}: Missing or empty |title= (help)