سکس اتومبیل‌رو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک مکان سکس اتومبیل‌رو در بن آلمان
نمایی از مرکز سکس اتومبیل‌رو در آمستردام (جایی که دیواره‌ها به زمین نمی‌رسند) که یعنی "اکنون این مکان تعطیل است"

سکس اتومبیل‌رو یا درایو-این سکس (انگلیسی: Sex drive-in) یا جعبه سکس (انگلیسی: sex box) یک گاراژ اتومبیل (یا مکان محافظت شده مشابه) است که برای اجازه دادن به تن‌فروشی با استفاده از اتومبیل طراحی شده‌است و در چند کشور اروپایی یافت می‌شود. به‌طور معمول امکاناتی توسط مقامات محلی ایجاد می‌شود تا کنترلی بر مکان‌های روسپی‌گری اعمال کنند و ایمنی را افزایش دهند.

ریشه[ویرایش]

این مفهوم اولین بار در اوترخت هلند از سال ۱۹۸۶ شروع شد،[۱][۲] جایی که چنین امکاناتی آف‌ورک‌پلک (afwerkplek) نامیده می‌شود (به معنای تحت اللفظی «مکانی برای پایان کار»؛ اما بیشتر به معنای «منطقه ای ارائه شده توسط مقامات و حفاظت شده که روسپی‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهند»[۳]) می‌باشد. بعدها در آلمان عبارت فقیش‌تونگ‌باکس (Verrichtungsbox) که در آلمانی، تا حدودی به عنوان «جعبه اثرگذاری» ترجمه می‌شود، به کار گرفته شد، اما اشارهٔ اصلی این عبارت برای پیش پا افتاده بودن استفاده می‌شود. مدل آلمانی اوترخت، برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ در کلن، در فضای یک منطقه صنعتی سابق (معمولاً نوعی منطقه که در آن هیچ ساکنی برای شکایت از موقعیت مکانی وجود ندارد)، با ورودی دروازه‌دار، دوربین‌های امنیتی و دکمه‌های هشدار در هر غرفه، مورد استفاده قرار گرفت.[۴][۵]

به‌طور کلی امکانات به گونه ای طراحی شده‌اند که راننده نتواند پس از ورود به داخل سازه از وسیله نقلیه خارج شود، اما روسپی می‌تواند.[۶] در سال ۲۰۰۸، این ابعاد طراحی به عنوان یک مشکل در "سکس اتومبیل‌رو" اوترخت گزارش شد، زیرا اندازه‌های رو به رشد خودروهای لوکس و خودروهای شاسی‌بلند به این معنی بود که آنها در نصب دیواره‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

گسترش به سوییس[ویرایش]

در سال ۲۰۱۳، اولین مجموعه در زوریخ سوئیس افتتاح شد. غرفه‌ها علاوه بر امنیت، به دکمه‌های هشدار مجهز هستند.[۷][۸] رای‌دهندگان زوریخ در یک همه‌پرسی در مارس ۲۰۱۲، ساختمان این مرکز را تأیید کردند.[۹] با توجه به شکایات متعدد از روسپیگری عمومی که ساکنان آن را تحت تأثیر قرار می‌داد، زوریخ در سال ۲۰۱۰ شروع به بررسی این پروژه کرد و از سایر تأسیسات از جمله در کلن و اسن بازدید کرد و گزارش‌های خبری سوئیس به این مفهوم به عنوان جعبه‌های جنسی (sex-boxen) اشاره کردند.[۱۰][۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. AIDS: Prevention Through Education : a World View, p. 225 (1992)
  2. (18 August 2008). Onderzoek naar ruimere afwerkplek, Algemeen Dagblad (in Dutch) (article states prostitutes are reporting that the stalls in the Utrecht facility are too small for some luxury cars and SUVs, as the facility has remained mostly unchanged since its construction in 1986)
  3. Swaan, Abram de (2001). "English in the Social Sciences". In Ulrich Ammon (ed.). The Dominance of English As a Language of Science: Effects on Other Languages and Language Communities. Walter de Gruyter. p. 76. ISBN 978-3-11-016647-7.
  4. (7 July 2005). Cologne Leads the Way in Safe Prostitution, dw-world.de
  5. (16 Sep 2010). In Köln bewähren sich die Sexboxen, Tages-Anzeiger (in German)
  6. (20 September 2010). Der Strassenstrich auf der grünen Wiese, Neue Zürcher Zeitung (in German)
  7. (26 August 2013). Zurich introduces 'drive-in' sex, BBC
  8. (25 February 2005). Mit dem Freier in die "Verrichtungsbox", Stern (magazine) (in German)
  9. (27 August 2013). Switzerland's first sex drive-in opens, The Age
  10. Francis, Jessica (25 August 2010). Zürcher prüfen Sex-Boxen für den Strassenstrich (Zurich Considers Sex Boxes For Street Prostitution), Blick (in German) ("Sie sehen aus wie Autowasch-Anlagen … Einziger Unterschied: Wenn er rausfährt ist sein Auto noch immer schmutzig, er hingegen glücklich." which can be translated as, "they look like car washes … the only difference: when he leaves the car is still dirty, but he is happy.")
  11. Miet, Hannah (22 August 2013). "New drive-through brothel". Vocativ. Archived from the original on 3 November 2013. Retrieved 12 September 2013.