سپتوپلاستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سپتوپلاستی
اینها تیغه‌های انعطاف‌پذیری هستند که در سپتوپلاستی ممکن است استفاده شوند. این تیغه‌ها با سوراخهایی که در خود دارند با بخیه سر جایشان در بینی محکم می‌شوند؛ و معمولاً بعد از هفت یا ده روز بعد از جراحی برداشته می‌شوند.
ICD-9-CM21.5, 21.88
مدلاین پلاس۰۰۳۰۱۲

سپتوپلاستی (Septoplasty) یا بازسازی تیغه یا اصلاح انحراف تیغه میانی بینی، نام عمل جراحی اصلاحی است که در آن تیغهٔ بینی در وسط بینی، در بین دو حفره بینی، قرار می‌گیرد. تیغه بینی در حالت متعادل باید در وسط بینی قرار بگیرد. وقتی که تیغه بینی از جای خود منحرف می‌شود، فضای آن طرف از حفره بینی را که به طرف آن متمایل می‌شود را اشغال می‌کند و جلوی عبور هوا را می‌گیرد. در این حالت اغلب حفره مجاور نیز گشاد می‌شود.

مراحل جراحی[ویرایش]

چون انحراف موجود در بینی به خاطر قسمت اضافه‌ای از غضروف است، در این جراحی مقداری از غضروف اضافی باید بریده شود. تحت بیهوشی عمومی، جراح از سوراخ‌های بینی برشی در روی تیغه بینی ایجاد می‌کند تا به غضروف و به قسمتهای اضافی غضروفی برسد. معمولاً یک تکه L شکل غضروفی در قسمتهای پشتی و جلویی نگه داشته می‌شود تا خود بینی روی آن تکیه کند. بعد از اینکه قسمتهای اضافه استخوان و غضروف بیرون درآورده شد، سپتوم یا تیغه بینی با تیوب‌ها، تیغه‌ها، و بخیه سر جایش محکم می‌شود.

مراحل بعد جراحی[ویرایش]

بعد از جراحی بینی ممکن است تا حد قابل توجهی ورم کند و کبود شود. داخل بینی گاهی پانسمان می‌شود و گاهی نمی‌شود. معمولاً یک تکه گاز پانسمان پائین بینی چسبانده می‌شود تا خون را جذب کند. همچنین درون بینی را نیز با گاز پانسمان فشرده شده تا چند روز پر نگه می‌دارند که به آن تامپون نیز می‌گویند. برای جلوگیری از بروز عفونت یک دوره کامل آنتی‌بیوتیک به عنوان مثال سفالکسین برای بیمار تجویز می‌شود.همینطور تا ۳ماه ورزشهای سخت و خوابیدن به پهلو ممنوع میباشد.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Septoplasty». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ مه ۲۰۰۹.