سقوط فلوجه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سقوط فلوجه
بخشی از کمپین استان انبار
تاریخ۳۰ دسامبر ۲۰۱۳ – ۴ ژانویه ۲۰۱۴
(۵ روز)
موقعیت
نتایج پیروزی قاطع داعش
تغییرات
قلمرو
داعش کنترل فلوجه را در دست گرفت
طرف‌های درگیر

داعش

عراق ارتش آزاد عراق

عراق عراق

قوا
۷۵۰+ پیکارجو ۱٬۰۰۰+ سرباز
تلفات و خسارات
۵۰+ پیکارجو کشته یا زخمی ۴۵۸+ سرباز کشته یا اعدام شدند

سقوط فلوجه یا نبرد ۲۰۱۴ فلوجه به نبردی می‌گویند که در نتیجه آن داعش شهر فلوجه عراق را تصرف کرد.

در دی ۱۳۹۲/ ژانویه ۲۰۱۴ پس از به آتش کشیدن چادر معترضین در استان‌های سنی‌نشین عراق توسط نیروهای امنیتی، و عقب‌نشینی ارتش از دو شهر رمادی و فلوجه، نیروهای داعش از این فرصت استفاده کردند و نیمی از شهر فلوجه و قسمتی از شهر رمادی را به تصرف خود درآوردند و در این دو شهر به ایجاد ایستگاه‌های ایست و بازرسی مبادرت ورزیدند. عشایر عراق، در نبودِ ارتش، به مقابله با این گروه می‌پردازند.[۱][۲][۳][۴][۵][۶] در نهایت، داعش توانست کنترل کامل فلوجه را در دست بگیرد.[۷] ولی طی نبرد، سرکرده داعش در رمادی کشته[۸] و کنترل این دو شهر از دست آنان خارج شد.[۹][۱۰] هرچند داعش برای فلوجه یک والی تعیین کرده‌است.[۱۰] پس از عقب‌نشینی داعش از این دو شهر در عملیات انتقام محمد در صحرای الانبار[۸][۱۰] ، نبرد میان عشایر منطقه[۹] ، پلیس محلی[۹] ، ارتش عراق[۸] ، نیروهای داوطلب[۱۱] از دیگر مناطق عراق از یک طرف و نیروهای داعش از طرف دیگر در استان الانبار عراق در جریان است.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. «درگیری‌های شدید در فلوجه/ کشته شدن سرکرده دولت اسلامی عراق و شام». خبرآنلاین. ۱۲ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۱۴.
  2. «گروه «داعش» مناطقی در فلوجه و الرمادی عراق را به کنترل خود درآورد». العربیه. ۲ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۱۴.
  3. «القاعده، کنترل فلوجه عراق را در دست گرفت». خبرآنلاین. ۱۲ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۱۴.
  4. «کنترل چند مقر پلیس استان الأنبار عراق از سوی تروریستها». کردپرس. ۱۳۹۲/۱۰/۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. «درگیری 'سنگین' شبه‌نظامیان سنی با نیروهای دولتی عراق در فلوجه». BBC. ۱۲ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۱۴.
  6. «بخشی از [[استان انبار]] عراق به دست شورشیان اسلامگرا افتاد». دویچه وله. ۲ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳ ژانویه ۲۰۱۴. تداخل پیوند خارجی و ویکی‌پیوند (کمک)
  7. «داعش کنترل کامل شهر فلوجه را به دست گرفت». خبرآنلاین. ۱۳ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۴.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ «سرکرده داعش در الرمادی کشته شد». خبرآنلاین. ۱۴ دی ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۴.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ ۹٫۲ «آخرین تحولات عراق/ آغاز جنگ پلیس و عشایر عراق با القاعده». خبرانلآین. ۱۴ دی ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۴.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ ۱۰٫۲ «فلوجه از دست شبه‌نظامیان القاعده خارج شد». خبرآنلاین. ۱۵ دی ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۴.
  11. «صف انبوه داوطلبان مشارکت در عملیات الانبار». خبرآنلاین. ۱۴ دی ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۴.