سالاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سالاک
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): تک‌لپه‌ای‌ها
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های کاملینید
راسته: نخل
تیره: نخل
سرده: Salacca
گونه: S. zalacca
نام دوبخشی
Salacca zalacca
(Gaertn.) Voss

سالاک (به انگلیسی: Salak (Salacca zalacca)) گونه‌ای از درخت نخل است که در جاوه و سوماترا می‌روید. این گیاه در مناطق بالی، لومبوک، جزیره تیمور، مالزی، سولاوسی و در استان ملوک اندونزی به عنوان یک محصول غذایی کشت می‌شود.[۱][۲]

درخت سالاک، پوستی همانند فلس و قهوه‌ای رنگ شبیه پوست مار دارد و به همین دلیل مردم محلی آنجا آن را میوه مار یا میوه پوست مار نیز می‌نامند.

میوه سالاک شبیه انجیری بزرگ است و پوست آن سفت و خشک و مانند فلس می ماند. میوه نرسیده سالاک ترش مزه است اما رسیده آن طعمی شیرین و مزه ای مانندآناناس دارد.

انواع[ویرایش]

در اندونزی بیش از سی نوع میوه سالاک کشت می‌شود که بیشتر آنها مزه‌ای گس و شیرین دارند. مشهورترین آنها سالاک پوندو ازاستان یوگیا کارتا در جزیره جاوا و از جزیره بالی است که هر دو نوع به دلیل عطر و طعمشان مورد علاقه مردم محلی و توریست ها هستند. این میوه معمولاً تازه مصرف می‌شود و می‌توان از آن ترشی نیز درست کرد. در بازارهای محلی تایلند این میوه را پوست کنده می‌فروشند و برای خوردن ابتدا آنرا در مخلوطی از شکر و نمک می‌زنند.

ارزش غذایی[ویرایش]

سالاک دارای پتاسیم و پکتین بالاست. همچنین میزان بالای بتا کاروتن این میوه زیاد است و در نتیجه برای سلامت چشم و تقویت بینایی نقش بسزایی دارد. سالاک دارای کلسیم، فلاونوئید و املاح معدنی مختلفی است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و در بهبود بیماریهایی چون اسهال مؤثر است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C می‌باشد که سبب جوانی و شادابی پوست و مو می‌گردد.

سالاک
ارزش غذایی به ازای هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی۱٬۵۳۹ کیلوژول (۳۶۸ کیلوکالری)
0.4 g
0.8 g
ویتامین‌ها
درصد ارزش روزانه
ویتامین ث
۱۰٪
۸٫۴ میلی‌گرم
مواد معدنیمقدار
درصد ارزش روزانه
کلسیم
۴٪
۳۸ میلی‌گرم
آهن
۳۰٪
۳٫۹ میلی‌گرم
فسفر
۳٪
۱۸ میلی‌گرم
سدیم
۰٪
۰ میلی‌گرم
درصدهای تقریبی ارائه شده برای افراد بزرگسال از روی مرجع مصرف رژیم غذایی هستند.

پانویس[ویرایش]

  1. Kew World Checklist of Selected Plant Families
  2. Govaerts, R. & Dransfield, J. (2005). World Checklist of Palms: 1-223. The Board of Trustees of the Royal Botanic Gardens, Kew.

منابع[ویرایش]