راهنما:ویرایش ساختگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویرایش ساختگی به ویرایشی گفته می‌شود که در صفحه هیچ تأثیری نمی‌گذارد یا تأثیر کوچکی دارد، اما در خلاصهٔ ویرایش اطلاعات مفیدی را منتقل می‌کند. این خلاصهٔ ویرایش ساختگی می‌تواند برای انتقال یک پیام، یا اصلاح خلاصه‌ویرایش پیشین استفاده شود، مثلاً اگر ویرایش پیشین را به اشتباه به عنوان ویرایش جزئی نشانه‌گذاری کرده‌اید، یا برای مشخص‌کردن اینکه ویرایش قبلی که توسط یک آی‌پی انجام شده است مربوط به حساب کنونی شما بوده که ناخواسته از سامانه خارج شده است. فرستادن پیام‌های کوتاه از راه خلاصه‌ویرایش یکی از راه‌های ارتباط کاربران با یکدیگر است، در چنین مواردی کاربران احساس می‌کنند که نیازی به ایجاد یک بخش جداگانه در صفحهٔ بحث نیست. این پیام‌ها می‌تواند برای آی‌پی‌هایی که صفحهٔ بحث مشخصی ندارند و نیز ویرایش‌گرانی که صفحهٔ بحث را نمی‌خوانند مفید باشد.

هر خلاصه‌ویرایش می‌تواند تا ۲۵۰ بایت حجم داشته باشد؛ جعبهٔ ورود خلاصه‌ویرایش تا ۲۰۰ نویسه را در خود می‌پذیرد. ویرایش‌های ساختگی را باید به عنوان ویرایش جزئی علامت‌گذاری کرد، مگر اینکه هدف از ویرایش ساختگی اصلاح ویرایش قبلی‌ای باشد که به اشتباه به عنوان جزئی علامت‌گذاری شده است.

روش‌های انجام:

  • تغییر تعداد سرخط رفتن‌ها در متن. تبدیل یک فاصله به خط‌شکن یا برعکس. برای نمونه حذف یا افزودن یک خط خالی پس از یک عنوان. افزودن یک خط خالی اضافی درجایی از متن می‌تواند موجب شکستن آن بند از نوشته به دو قسمت شود و دیگر ویرایش ساختگی محسوب نخواهد شد. افزودن خط‌های تازه به پایان مقاله ویرایش ساختگی محسوب نمی‌شوند (در پایین توضیح داده می‌شود).
  • تغییر تعداد فاصله‌ها. تبدیل یک نویسهٔ فاصله به دو نویسهٔ فاصله یا بیشتر (یا برعکس) تأثیری در صفحهٔ به‌دست آمده نخواهد داشت. نویسه‌های فاصلهٔ پشت سر هم همیشه به عنوان یک نویسه در نظر گرفته می‌شوند، مگر در جایی که خط با یک فاصله آغاز می‌شود.
  • افزودن یک عنصر توضیح اچ‌تی‌ام‌ال. متنی که بین نشانه‌های <!-- و --> قرار بگیرد در صفحه‌ها به نمایش در نمی‌آید، با این وجود در منبع صفحه رؤیت‌پذیر خواهد بود. برای نمونه افزودن <!-- ویرایش ساختگی --> به هر جای صفحه، تأثیری در نمایش آن نخواهد داشت، با این وجود خلاصه‌ویرایش را به نمایش درمی‌آید.

توجه داشته باشید که ویرایش‌های ساختگی اگر بدون احتیاط انجام شوند می‌توانند در نمایش صفحه تغییر ایجاد کنند. مثلاً افزودن چند خط خالی پشت سر هم می‌تواند موجب شکستن ناخواستهٔ یک بند از نوشته شود. همچنین اگر فاصله‌گذاری‌های ویرایش ساختگی ضعیف باشند ممکن است ویرایش‌گران بعدی را با مشکل مواجه کنند (برای نمونه تغییر فاصلهٔ بین دو واژه از یک جمله).

ویرایش پوچ[ویرایش]

ویرایش پوچ (به انگلیسی: Null edit) به ویرایشی می‌گویند که هنگام ذخیره‌سازی صفحه هیچ تغییری در ویکی‌متن ایجاد نشده باشد. چنین ویرایشی برای خالی‌کردن کاشه (حافظهٔ نهان) صفحه سودمند است. ویرایش پوچ به عنوان ویرایش ثبت نمی‌شود و همچنین در تاریخچهٔ تغییرات اخیر نیز به نمایش در نمی‌آید. خلاصه‌ویرایش اینگونه ویرایش‌ها در ویکی‌پدیا ذخیره نمی‌شوند ولی در حافظهٔ خودتکمیلی نرم‌افزار کاربر ثبت خواهند شد.

روش‌های انجام:

  • یک صفحه را در حالت ویرایش باز کنید و آن را ذخیره کنید. همچنین ویرایش یک بخش از صفحه نیز کافی است، ولی احتمال اینکه تبدیل به یک ویرایش ساختگی شود نیز وجود دارد.
  • افزودن خط‌های تازه به پایان مقاله و سپس ذخیره‌سازی مقاله نیز منجر به یک ویرایش پوچ خواهد شد.

در تراگنجانش یک الگو، اگر پس از تراگنجانش رده‌ای از الگوی تراگنجانیده حذف یا به آن افزوده شده باشد، تابع پاکسازی موجب به‌روزرسانی ردهٔ صفحه نخواهد شد ولی یک ویرایش پوچ می‌تواند مشکل را برطرف کند.

هنگام حفاظت یا انتقال صفحه‌ها، خلاصه‌ویرایش در کنار یک ویرایش پوچ ذخیره خواهد.