راهنما:خلاصه ویرایش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خلاصه ویرایش متن کوتاهی است که توضیح می‌دهد چه تغییراتی در صفحه داده شده‌اند. خلاصه ویرایش‌ها در بسیاری از صفحه‌ها، از جمله صفحه‌هایی که ویرایش‌ها را فهرست می‌کنند مانند تاریخچهٔ صفحه‌ها یا بالای صفحه‌های تفاوت قابل مشاهده هستند. در هنگام ویرایش صفحه‌ها، زیر جعبهٔ ویرایش و بالای دکمهٔ «صفحه ذخیره شود»، جعبه‌ای مانند زیر می‌بینید که محل ثبت خلاصه ویرایش است: جعبهٔ خلاصهٔ ویرایش

بخش مربوط به خلاصه ویرایش به طور پیش‌فرض خالی است، مگر این که برای ویرایش، روی پیوند ویرایش بخش کلیک کرده باشید.

توصیهٔ اکید می‌شود که برای ویرایش‌های خود همواره از خلاصه ویرایش استفاده کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای اینکه اشتباهاً خلاصه ویرایش را خالی نگذارید، می‌توانید از ترجیحاتتان گزینهٔ «هنگامی که خلاصهٔ ویرایش ننوشته‌ام به من اطلاع داده شود» را فعال کنید تا پیش از ذخیرهٔ صفحه‌های بدون خلاصه ویرایش، به شما هشدار داده شود.

خلاصه ویرایش حداکثر می‌تواند ۲۰۰ نویسه باشد. اگر طول خلاصه ویرایش بیش از ۲۰۰ نویسه بیشتر شود، فقط ۲۰۰ نویسهٔ اول آن ثبت خواهد شد. با زدن دکمه پیش‌نمایش می‌توان پیش‌نمایش خلاصه ویرایش را نیز دید و در صورتی که خلاصه ویرایش برای ثبت کوتاه شده باشد، متوجه شد.

همیشه از خلاصه ویرایش استفاده کنید

استفاده از خلاصه ویرایش برای همهٔ ویرایش‌ها توصیه می‌شود، به‌ویژه اگر ویرایش شما خنثی‌سازی ویرایش دیگران یا حذف بخشی از مقاله است. ویرایش‌هایی که خلاصه ویرایش نداشته باشند احتمال واگردانی‌شان بیشتر است زیرا برای دیگران هدف از آن ویرایش مشخص نیست و انگیزهٔ ویرایش‌کننده و اینکه ویرایش از چه نظر مفید است زیر سؤال است.

یک خلاصه ویرایش می‌تواند به دیگران کمک کند تا تصمیم‌گیری کنند که آیا ویرایش شما را بررسی کنند یا خیر و به طور مثال اگر در خلاصه ویرایش بنویسید «تصحیحات دستور زبانی» کاربران کمتری به چک کردن آن علاقه پیدا می‌کنند. اگر ویرایش، حذف بخش بزرگی از متن یا افزودن مطالب فله‌ای یا بازنویسی بخش بزرگی از متن باشد، دلایل کمتری برای فرض حسن نیت وجود خواهد داشت و ویرایش‌گرانی که فرصت کمتری برای بررسی جزئیات دارند تمایل بیشتری خواهند داشت که ویرایش را واگردانی کنند. خلاصه ویرایش‌ها در ویرایش‌های جزئی (مانند اصلاح غلط‌های املایی یا دستوری) از اهمیت کمتری برخوردارند زیرا تشخیص کارهای انجام‌شده در تفاوت ساده است، اما در همین موارد هم یک خلاصه ویرایش کوتاه، مثل «اصلاحات نگارشی»، مفید خواهد بود و دیگران را از دیدن تفاوت بی‌نیاز می‌کند.

چگونه خلاصه ویرایش بنویسیم

برای نوشتن خلاصه ویرایش به هیچ عنوان ضرورتی ندارد متن تغییراتتان را در خلاصه ویرایش کپی کنید. تمام تغییرات انجام شدهٔ قبلی برای سایر کاربران در قسمت «تاریخچه» قابل دیدن هستند؛ ولی اگر احساس می‌کنید برای توضیح بیشتر، نیاز به ذکر برخی از تغییراتی که انجام داده‌اید هست، می‌توانید به آنها در «خلاصه ویرایش» اشاره کنید. همیشه به یاد داشته باشید موجزنویسی در قسمت «خلاصه ویرایش» مانع هدر رفتن وقت دیگران خواهد شد.

نکات زیر را در هنگام نوشتن خلاصه ویرایش در نظر داشته باشید:

  • خلاصه ویرایش بنویسید: حتی اگر شده کوتاه. یک خلاصه ویرایش کوتاه بهتر از ننوشتن آن است.
  • توضیح دهید: اگر احتمال می‌دهید دیگران به سادگی متوجه علت انجام این ویرایش نشده‌اند، علتش را در خلاصه ویرایش توضیح دهید.
  • کوته‌نوشت‌ها: از کوته‌نوشت‌ها با احتیاط استفاده کنید. ممکن است فهم آن‌ها برای کاربران تازه‌کار دشوار باشد. خلاصه ویرایش‌های رایج در وپ:نشانه‌ها و اختصارات خلاصه ویرایش‌ها (en) درج شده‌است.
  • در صفحه‌های بحث: در صفحه‌های بحث، اگر پاسخ شما کوتاه بود، خوب است که کل آن را در خلاصه ویرایش کپی کنید، این کار باعث می‌شود دیگران بتوانند بدون مراجعه به صفحه، بحث را پیگیری کنند. بررسی تاریخچه، تغییرات اخیر و مشارکت‌های کاربری نیز با این کار ساده خواهد شد و به‌طور کلی فشار روی کارساز ویکی‌پدیا را کاهش می‌دهد.
  • بخش‌های مهم را بیشتر توضیح دهید: گاهی خلاصه ویرایش برای توضیح همهٔ موارد کافی نیست و نمی‌توان همهٔ دلایل و توضیحات را در آن گنجاند، برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم، در کنار خلاصه ویرایش از صفحه‌های بحث برای دادن اطلاعات بیشتر استفاده کنید. برای این کار در پایان خلاصه ویرایش، عباراتی همچون «صفحهٔ بحث را ببینید»، «با توجه به صفحهٔ بحث» و… استفاده می‌شود.
  • از خلاصه ویرایش گمراه‌کننده بپرهیزید: این‌که تنها بخشی از تغییراتتان را در خلاصه ویرایش توضیح دهید ولی بخش دیگری را که اتفاقاً از نظر دیگران ممکن است مهم‌تر باشد نیاورید، گمراه‌کننده به‌شمار می‌آید. تلاش کنید تغییرات مهم‌تر را در خلاصه ویرایش بیاورید. اگر تغییرات شما محدود به آنچه در خلاصه ویرایش می‌نویسید نمی‌شود، این موضوع را با نوشتن عبارت‌هایی مانند «و غیره» یا «و…» مشخص کنید.
  • خلاصه ویرایش نامناسب منویسید: در خلاصه ویرایش‌ها کار خودتان را توضیح دهید، ولی هنگام واگردانی کار دیگران، نسبت به زحمت ایشان بیش از حد سخت‌گیر نباشید؛ مراقب باشید که از دایرهٔ نزاکت خارج نشوید یا تنش و خصومت، به شکلی که مشارکت را دشوار کند، ایجاد مکنید. خوب است که دربارهٔ موضوع تغییرات خود توضیح دهید و اگر سیاست یا رهنمود مرتبطی در مورد آن وجود دارد ذکر کنید، اما تلاش کنید یک کاربر خاص را، به شکلی که حملهٔ شخصی تلقی شود، هدف نگیرید.

اصلاح خلاصه ویرایش

توجه داشته باشید که بعد از ذخیره‌سازی صفحه، امکان تغییر خلاصه ویرایش خود را نخواهید داشت؛ بنابراین، چیزی منویسید که از گفتن آن پشیمان شوید. اگر نکتهٔ مهمی را در خلاصه ویرایش از قلم انداختید یا اشتباهی در آن رخ داد، می‌توانید موضوع را در خلاصه ویرایش یک ویرایش ساختگی (ویرایشی که تغییر بصری در صفحه ایجاد نکند) شرح دهید.

در موارد حاد که خلاصه ویرایش شامل انواع خاصی از مطالب نامفید باشد، مدیران می‌توانند خلاصه ویرایش‌های نامناسب را از تاریخچهٔ صفحه‌ها حذف کنند. در موارد بسیار نادر، پنهان‌گران می‌توانند خلاصه ویرایش را حتی از دید مدیران نیز پنهان کنند.

جاهایی که خلاصه ویرایش شما نشان داده می‌شود

خلاصه ویرایش شما در جاهای زیر دیده می‌شود:

* صفحه پیگیری آخرین ویرایش تازه در هر صفحه را نشان می‌دهد و تمام تغییرات اخیر آن را.

اصطلاحات رایج

برای مثال، برای بعضی ویرایش‌های عمومی، می‌توانید از عبارت‌های زیر استفاده کنید:

  • «تمیزکاری»: اصلاح مشکلات املایی، دستوری، نگارشی، چیدمان متن، تصحیح نویسه‌ها و . . .
  • «ویکی‌سازی»: ایجاد پیوند براى کلماتی که مقاله‌ای براى آن‌ها در ویکی‌پدیای فارسی موجود است.
  • «واگردانی خرابکاری»*[۱]: واگردانی خرابکاری‌های کاربری خرابکار.

مخفف‌ها

کاربران برای بالا رفتن سرعت کار، گاهی از خلاصه کارشان خلاصه گویی می‌کنند به طور مثال و.گ. یا وگ مخفف واگردانی است (البته گاهی از rv که مخفف revert و به همان معنی است استفاده می‌کنند)

جستجو

جستجوی ویکی‌پدیا خلاصه ویرایش‌ها را جستجو نمی‌کند برای جستجو باید از موتورهای جستجوی خارجی استفاده کنید.

ایجاد یک بخش جدید

هنگامی که به علامت «+» در بالای صفحه‌های بحث (و بعضی از صفحه‌های دیگر) کلیک کنید صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید از طریق آن یک بخش جدید در بحث را ایجاد کنید. اینجا خلاصه ویرایش از شما خواسته نخواهد شد و به جای آن یک خلاصهٔ ویرایش خودکار فرستاده می‌شود.

خلاصه ویرایش‌ها خودکار

در بعضی موارد اگر شما خلاصه ویرایشی را ذکر نکنید خلاصه ویرایشی به طور خودکار اضافه می‌شود.

موقعیت صفحه متن
ایجاد یا جایگزینی صفحه با تغییر مسیر
('$۱' نام مقصد تغییر مسیر است)
MediaWiki:Autoredircomment
خالی کردن صفحه MediaWiki:Autosumm-blank
حذف بخش قابل توجهی از صفحه
('$۱' نام صفحه‌است)
MediaWiki:Autosumm-replace
ایجاد یک صفحه جدید ($۱ متن صفحه‌است) MediaWiki:Autosumm-new

پاورقی

  1. ^ واگردانی از واژه‌های مصوب فرهنگستان است و معادل انگلیسی آن Undo است.