درگاه:هوانوردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صفحه اصلی   رده‌ها و موضاعات اصلی   ویکی پروژه‌ها

درگاه هوانوردی

هوانوردی یا جابجایی هوایی به فعالیتهای مرتبط با پرواز مکانیکی و صنعت هواگردسازی اطلاق می‌گردد. هواگردها به چند گونه بال ثابت (هواپیما) و بال گردنده (بالگرد) و نیز سبکتر از هوا مانند بالن و کشتی‌های هوایی تقسیم می‌شوند.

نوشتار برگزیده

هواپیمای شاتل‌بر (SCA) به هواگردی می‌گویند که برای ترابری شاتل فضایی در جو زمین طراحی شده است. هواپیماهای شاتل‌بر آمریکایی امروزه شامل دو بوئینگ ۷۴۷ هستند که سازمان فضاپیمایی آمریکا (ناسا) آنها را تا حد زیادی تغییر داده و طرحشان را مناسب این عملیاتِ ویژه کرده است. یکی از آنها مدل ۱۰۰-۷۴۷ و دیگری ۷۴۷ رده ۱۰۰SR (میان‌برد) است

در دوران شوروی آنتونوف آ.ان.-۲۲۵ 'قزاق' همین نقش را برای حمل شاتل بوران ایفا می‌کرد.


ادامه...

نگارهٔ برگزیده

پرت و ویتنی اف۱۰۰ موتور توربوفن با حالت پس سوز است که توسط شرکت پرت و ویتنی ساخته شده و در هواپیماهای اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن از آن استفاده می‌شود.

آیا میدانید

هواپیمای برگزیدهfooter=هواپیماهای برگزیده...

درگاه‌های وابسته

زندگی نامهٔ برگزیده

سرلشکر خلبان احمدخان نخجوان (۱۲۷۲ - ۱۳۴۵) اولین فرمانده نیروی هوایی ایران و بنا به باور بسیار اولین خلبان ایرانی بود. سال‌ها وزارت جنگ و فرماندهی نیروی هوایی ایران را بر عهده داشت.

احمدخان نخجوان به سال ۱۲۷۲ شمسی در تهران پا به جهان گذاشت. پسر مهاجری از اهالی نخجوان قفقاز بود<. وی تحصیلات خود را در ایران و فرانسه به انجام رسانید و به سال ۱۲۸۹ داخل مدرسهٔ قزاقخانه شد و به سال ۱۲۹۴ از آن مدرسه فارغ‌التحصیل شد و به بریگاد قزاق پیوست. در کودتا همکاری همه‌جانبه داشت و درجهٔ سرهنگ تمامی گرفت. پس از تشکیل قشون متحدالشکل در تیپ پیادهٔ اول رئیس ستاد تیپ بود. در سال ۱۳۰۲ به دستور وزیر جنگ وقت (سردار سپه) به جهت کسب علوم نظامی جدید عازم اروپا گردید و توانست رستهٔ خلبانی را در دانشکدهٔ ایستر فرانسه به اتمام برساند
ادامه...

در خبرها

یادبودها

Associated Wikimedia