درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مقاله منتخب ۱

درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب/۱

پرونده:Air france-logo-thumb.jpg

ایر فرانس(به طور رسمی Société Air France SA) یک شرکت هواپیمایی متعلق به فرانسه است که پرچم دار فرانسه نیز محسوب می شود و یکی از بزرگترین ایرلاین های دنیا است.مقر آن در ترمبلی فرانسه در شمالپاریس قرار دارد.این شرکت عضو موسس Skyteam اتحادیه ی جهانی است.ایر فرانس در سال ۲۰۱۰ به ۳۲ مقصد در داخل فرانسه پرواز می کرد. همچنین این شرکت به ۱۵۴ مقصد در دنیا که در ۹۱ کشور قرار دارند برای جابجایی بار پرواز می کند.مرکز پرواز های این شرکت فرودگاه شارل دوگل پاریس است.فرودگاه های اورلی پاریس، لیون- سنت اگزوپری، فرودگاه ساحلی نیس نیز به عنوان هاب ثانویه خدمت می کنند.ایر فرانس در ۷ اکتبر سال ۱۹۳۳ از ادغام ایر ارینوت، ایر یونیون، شرکت پرتال هوایی عمومی، شرکت بین‌المللی ناوبری فرانسه و حمل و نقل آرینه تشکیل شد.در سال ۱۹۹۰ اولین پرواز بین‌المللی ایر فرانس انجام شد.ایر فرانس در سال ۲۰۰۳ با ادغام شدن با KLM تبدیل به ایر لاین ملی فرانسه شد. در اکتبر سال ۲۰۰۱ شرکت ۱۲.۵۳ میلیارد یورو در آمد داشت. ایر فرانس در سال ۲۰۰۴ با اختصاص دادن ۲۵ درصد پروازهای اروپا، عنوان بزرگترین ایرلاین اروپا را از آن خود کرد.

ایر فرانس در پرواز های کوتاه مدت(زیر ساعت)از ایرباس‌های A۳۲۰ و هواپیماهای جت استفاده می کند در حالی در پرواز های طولانی مدت معمولاً از هواپیماهای ایرباس و بویینگ پهن‌پیکر استفاده می کند.از ایرباس های A۳۸۰ که بزرگترین و مجهز ترین هواپیماهای مسافربری جهان است برای اولین بار در ۲۰ نوامبر ۲۰۰۹ در مسیر فرودگاه شارز دوگل پاریس تا فرودگاه جان اف کندی نیویورک استفاده شد.
ادامه...

مقاله منتخب ۲

درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب/۲ هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران از هنگام تأسیس در سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۶۰ «هواپیمایی ملی ایران» نام داشت که به اختصار هما نیز خوانده می‌شد. نام رسمی بین‌المللی این شرکت حامل پرچم از آغاز تا کنون «ایران ایر» (Iran Air) بوده است.گروهی از بازرگانان ایرانی در سال ۱۹۴۲، نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران را با نام ایرانین ایرویز تأسیس نمودند. این شرکت به جابجایی مسافر و بار در مسیرهای داخلی و منطقه‌ای می‌پرداخت و علاوه بر آن یک پرواز هفتگی باری نیز به اروپا انجام می‌داد. ناوگان آن از تعدادی هواپیمای داگلاس دی سی ۳ تشکیل شده بود. بعدها تعدادی هواپیمای دی سی ۴ و ویسکانت نیز به ناوگان ایرانین ایرویز اضافه شد.

در سال ۱۹۵۴، یک شرکت هواپیمایی خصوصی دیگر به نام پرشین ایرسرویسز (پاس) در تهران تشکیل شد. پاس فعالیت‌های خود را در زمینه حمل بار آغاز کرد و بعدها به حمل مسافر در مسیرهای داخلی منتهی به تهران نیز پرداخت. این شرکت در سال ۱۹۶۰ پروازهای بین‌المللی خود را در مسیرهای اروپایی آغاز نمود. این مسیرها شامل تهران-لندن، تهران-پاریس، تهران-ژنو و تهران-بروکسل می‌شد. این پروازها با استفاده از هواپیماهای دی سی ۷ اجاره شده از شرکت سابنا انجام می‌گرفت. در روز ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۲، دو شرکت ایرانین ایرویز و پرشین ایرسرویسز در یکدیگر ادغام شده و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران ایر (IRAN AIR) تأسیس گشت. این شرکت ملی اعلام شد و تمام امکانات و پرسنل دو شرکت مذکور را در اختیار گرفت. در همان زمان نشان هما برای این شرکت تازه تأسیس طراحی گشت.

هما پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، ویکرز ویسکونت و آورویورک آغاز نمود و در سال ۱۹۴۶ به عضویت کامل یاتا در آمد.


ادامه...

مقاله منتخب ۳

درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب/۳ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از بندرعباس به مقصد دبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این سانحه از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین سانحهٔ مرگبار هوایی تاریخ است.

دولت آمریکا مبلغ ۶۱.۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. این مبالغ به صورت بلاعوض و بدون قبول مسئولیت حادثه پرداخت شد. آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویل راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت. در زمان وقوع این حادثه، رئیس جمهوران ایران و آمریکا به ترتیب، سید علی خامنه‌ای و رونالد ریگان بودند.

هواپیمایی ایران ایر تا دی ۱۳۹۰ همچنان از شمارهٔ پرواز ۶۵۵ برای هواپیماهای تهران به دبی استفاده می‌کرد.


ادامه...

مقاله منتخب ۴

درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب/۴

زپلین (به آلمانی: Zeppelin) نوعی کشتی هوایی است که با گاز هیدروژن پر شده و به پرواز در می‌آید. زپلین‌ها در سه دههٔ اول قرن بیستم کاربردهای تجاری - نظامی زیادی داشتند. اما پس از چند اتفاق ناگوار و آتش سوزی چند مدل مشهور این وسیله از جمله هیندنبورگ در سال ۱۹۳۷ دیگر زپلین به عنوان وسیله مسافرتی قرار نگرفت و تنها برای عکسبرداری یا امور تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازنده این وسیله شخصی به نام فردیناند آدولف آگوست هنریش فن زپلین بود.

بین اکتبر ۱۹۲۹ یعنی هنگامی که گرف زپلین اولین سرویس ماورای اقیانوس اطلس را افتتاح کرد، و ۶ می۱۹۳۷، که هیندنبورگ آتش گرفت، کشتی‌های هوایی اصلی‌ترین شیوه مسافرت هوایی با مسافت زیاد بودند.
ادامه...

مقاله منتخب ۵

درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب/۵

هواپیمای شاتل‌بر (SCA) به هواگردی می‌گویند که برای ترابری شاتل فضایی در جو زمین طراحی شده است. هواپیماهای شاتل‌بر آمریکایی امروزه شامل دو بوئینگ ۷۴۷ هستند که سازمان فضاپیمایی آمریکا (ناسا) آنها را تا حد زیادی تغییر داده و طرحشان را مناسب این عملیاتِ ویژه کرده است. یکی از آنها مدل ۱۰۰-۷۴۷ و دیگری ۷۴۷ رده ۱۰۰SR (میان‌برد) است

در دوران شوروی آنتونوف آ.ان.-۲۲۵ 'قزاق' همین نقش را برای حمل شاتل بوران ایفا می‌کرد.


ادامه...

مقاله منتخب ۶

درگاه:هوانوردی/مقاله منتخب/۶ تاریخچه شرکت هواپیمائی ایران: شرکت هواپیمائی ایران به عنوان اولین ایرلاین فعال کشور بر پایه تاریخ بنیان‌گذاری شرکت‌های هواپیمایی رتبه سومین خط هوایی قاره آسیا (پس از ایر ایندیا و تاجیک ایر) و نیز سومین شرکت هواپیمایی منطقه خاورمیانه (پس از ترکیش ایرلاینز و اجیپت ایر) را در اختیار دارد.


در ۲۳ اسفندماه ۱۳۲۰ شمسی گروهی از صاحب منصب های متموّل، بازرگانان و سرمایه گذاران با نفوذ ایرانی نسبت به تأسیس اولین سازمان مسافرتی و جهانگردی ایران به نام شرکت ایران تور (سهامی خاص) اقدام کردند.

چندی بعد و در ۹ آذرماه سال ۱۳۲۳ برخی از شرکای ایران تور با محوریت رضا افشار شرکت هواپیمائی ایران را با سرمایه اولیه ۵۰ میلیون ریال بنیان‌گذاری کردند. در سال ۱۳۲۷ نیز رضا افشار (از مؤسسان شرکت) ۷۰٪ از کل سهام هواپیمائی ایران را خریداری کرد و مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت شد.

شرکت هواپیمائی ایران در آغاز فعالیت و در اوایل سال ۱۳۲۴ شمسی، سه فروند هواپیمای ترابری نظامی داگلاس سی - ۴۷ داکوتا را از مزایده تجهیزات مازاد ارتش آمریکا خریداری کرد. این هواپیماها پس از تغییر کاربری به نوع مسافربری داگلاس دی‌سی-۳ در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۲۶ وارد تهران شدند. در ادامه هواپیمائی ایران با خرید تعداد بیشتری از هواپیمای داگلاس دی‌سی-۳، ناوگان خود را به گسترش داد و نهایتا به تملیک و بهره برداری ۲۰ فروند از این نوع هواپیما رسید.

ادامه ...

مقاله منتخب ۷

مقاله منتخب ۸

مقاله منتخب ۹

مقاله منتخب ۱۰

مقاله منتخب ۱۱

مقاله منتخب ۱۲

مقاله منتخب ۱۳

مقاله منتخب ۱۴

مقاله منتخب ۱۵

مقاله منتخب ۱۶

مقاله منتخب ۱۷

مقاله منتخب ۱۸

مقاله منتخب ۱۹

مقاله منتخب ۲۰

مقاله منتخب ۲۱

مقاله منتخب ۲۲

مقاله منتخب ۲۳

مقاله منتخب ۲۴

مقاله منتخب ۲۵

مقاله منتخب ۲۶

مقاله منتخب ۲۷

مقاله منتخب ۲۸

مقاله منتخب ۲۹

مقاله منتخب ۳۰

مقاله منتخب ۳۱

مقاله منتخب ۳۲

مقاله منتخب ۳۳

مقاله منتخب ۳۴

مقاله منتخب ۳۵

مقاله منتخب ۳۶

مقاله منتخب ۳۷

مقاله منتخب ۳۸

مقاله منتخب ۳۹

مقاله منتخب ۴۰

مقاله منتخب ۴۱

مقاله منتخب ۴۲

مقاله منتخب ۴۳

مقاله منتخب ۴۴

مقاله منتخب ۴۵

مقاله منتخب ۴۶

مقاله منتخب ۴۷

مقاله منتخب ۴۸

مقاله منتخب ۴۹

مقاله منتخب ۵۰

مقاله منتخب ۵۱

مقاله منتخب ۵۲

مقاله منتخب ۵۳

مقاله منتخب ۵۴

مقاله منتخب ۵۵

مقاله منتخب ۵۶

مقاله منتخب ۵۷

مقاله منتخب ۵۸

مقاله منتخب ۵۹

مقاله منتخب ۶۰

مقاله منتخب ۶۱

مقاله منتخب ۶۲

مقاله منتخب ۶۳

مقاله منتخب ۶۴

مقاله منتخب ۶۵

مقاله منتخب ۶۶

مقاله منتخب ۶۷

مقاله منتخب ۶۸

مقاله منتخب ۶۹

مقاله منتخب ۷۰

مقاله منتخب ۷۱

مقاله منتخب ۷۲

مقاله منتخب ۷۳

مقاله منتخب ۷۴

مقاله منتخب ۷۵

مقاله منتخب ۷۶

مقاله منتخب ۷۷

مقاله منتخب ۷۸

مقاله منتخب ۷۹

مقاله منتخب ۸۰

مقاله منتخب ۸۱

مقاله منتخب ۸۲

مقاله منتخب ۸۳

مقاله منتخب ۸۴

مقاله منتخب ۸۵

مقاله منتخب ۸۶

مقاله منتخب ۸۷

مقاله منتخب ۸۸

مقاله منتخب ۸۹

مقاله منتخب ۹۰

مقاله منتخب ۹۱

مقاله منتخب ۹۲

مقاله منتخب ۹۳

مقاله منتخب ۹۴

مقاله منتخب ۹۵

مقاله منتخب ۹۶

مقاله منتخب ۹۷

مقاله منتخب ۹۸

مقاله منتخب ۹۹