به خواب رفتن مریم مقدس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
به خواب رفتن مریم مقدس
یک تمثال از رویداد به خواب رفتن مریم مقدس که توسط ال گرکو در سده ۱۶ نقاشی شده‌است.
برپایی توسطمسیحیت شرقی
تاریخ۱۵ اوت
۲۸ اوت گاه‌شماری ژولینی

به خواب رفتن مریم مقدس (انگلیسی: Dormition of the Mother of God) یا درگذشت مریم مقدس از زندگی زمینی یکی از بزرگترین اعیاد برای پیروان کلیسای ارتدکس شرقی، کلیسای ارتدکس مشرقی و کلیسای کاتولیک شرقی است که به مرگ و صعود آسمانی مریم اشاره دارد. این جشن گرامی‌داشت به خواب رفتن مادر عیسی مسیح و صعود جسم وی به بهشت است.[۱][۲][۳][۴]

معناشناختی[ویرایش]

استفاده از عبارت به خواب رفتن در کلیساهای ارتدکس به معنای مرگ است. واژه مرگ ماری تئوتوکوس لقب اصلی و مهم‌ترین عنوان ستایشی برای مریم، مادر عیسی است که به ویژه در مسیحیت شرقی به گستردگی از آن استفاده می‌شود. اما تئوتوکوس به معنای واقعی کلمه به عنوان حامل خدا ترجمه شده و قیام جسمانی مریم قبل از عروج به بهشت معنی می‌شود.[۵][۶]

در مجموع اصطلاح Dormition بیانگر این باور است که مریم باکره بدون رنج، در یک آرامش معنوی درگذشت. این عقیده بر اساس مبانی کتاب مقدس تکیه نمی‌کند، بلکه سنت مقدس مسیحیان ارتدکس آن را تأیید می‌کند. این رویداد اگرچه در برخی از نوشته‌های آخرالزمانی قدیمی آورده شده اما نه کلیسای ارتدکس و نه مسیحیان دیگر این رویداد را متعلق به کتاب مقدس نمی‌دانند.[۷][۸]

باورمندی[ویرایش]

پیروان کلیسای ارتدکس شرقی از اول سپتامبر خود را برای جشن به خواب رفتن مریم مقدس آماده می‌کنند. باورمندی آنان بر این است که در لحظه مرگ مریم، عیسی بر وی فرود آمد و مادر را با خود به آسمان‌ها برد.[۹]

کلیسای کاتولیک روم اگرچه این جشن را در ذات قبول دارد اما در ترجمان و مفهوم آن از دیدگاه الهیات، رفتاری متفاوت با جشن کلیسای شرقی دارد. از این منظر که کلیسای کاتولیک بر این عقیده اصرار دارند که مریم به‌طور طبیعی درگذشت و پس از آن به آسمان عروج کرد.[۱۰][۱۱]

کلیسای ارتدکس مشرقی نیز باور دارند که مریم به مرگ طبیعی از دنیا رفت و پس از ۳ روز جسمش به روح وی در آسمان ملحق گردید. با این همه درگذشت مریم در عهد جدید کتاب مقدس ثبت نشده‌است.[۱۲]

زمان جشن[ویرایش]

این جشن در ۱۵ اوت به عنوان جشن خواب مادر خدا جشن گرفته می‌شود. پیروانی که گاه‌شماری ژولینی را دنبال می‌کنند در ۲۸ اوت و کلیسای حواری ارمنی این رویداد را نه در یک تاریخ معین، بلکه در یکشنبه نزدیک به ۱۵ اوت جشن می‌گیرند. در کلیساهای غربی این جشن به عنوان عروج مریم معروف است.[۱۳][۱۴]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Shoemaker, Stephen J. Ancient Traditions of the Virgin Mary's Dormition and Assumption. Oxford; New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-925075-2. OCLC 50101584.
  2. "Dormition | Christianity". Encyclopedia Britannica (به انگلیسی). Retrieved 2021-01-06.
  3. "DORMITION - Definition and synonyms of dormition in the English dictionary". educalingo.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-01-06.
  4. «Monachos.net - Services of the Dormition of the Theotokos». web.archive.org. ۲۰۱۰-۰۹-۰۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ سپتامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۶.
  5. "Theotokos | Eastern Orthodoxy". Encyclopedia Britannica (به انگلیسی). Retrieved 2021-01-06.
  6. «Monachos.net - Lamentations of the Dormition of the Theotokos». web.archive.org. ۲۰۱۰-۰۹-۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۶.
  7. "Mary | Biography, Bible References, Significance, & Miracles". Encyclopedia Britannica (به انگلیسی). Retrieved 2021-01-06.
  8. «The Dormition of our Most Holy Lady the Mother of God and Ever-Virgin Mary». www.oca.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۶.
  9. Ehrman, Bart D. (2004). Truth and Fiction in The Da Vinci Code: A Historian Reveals What We Really Know about Jesus, Mary Magdalene, and Constantine. Oxford University Press, US. p. 110. ISBN 978-0-19-534616-9. In fact, contrary to what you might think, these Gospels don't even claim to be written by eyewitnesses.
  10. McGuckin, John A. (2003). "Origen as Literary Critic in the Alexandrian Tradition". In Perrone, L. (ed.). Origeniana Octava: Origen and the Alexandrian Tradition, Vol. 1. Bibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensium 164. Leuven: Leuven University Press. pp. 121–37.
  11. «Dormition - OrthodoxWiki». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۶.
  12. David Lamont Paulsen; Donald W. Musser (2007). Mormonism in Dialogue with Contemporary Christian Theologies. Mercer University Press. p. 277. ISBN 978-0-88146-083-4.
  13. «Dormition of the All-Holy Mother of God. Burial of the Shroud». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۵-۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۶.
  14. «The Russian Orthodox Church Outside of Russia - Official Website». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۵-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۶.