بهنام ابو الصوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهنام ابو الصوف
زادهٔ۱۹۳۱
موصل
درگذشت۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲
امان، اردن
ملیتعراق
پیشهباستان‌شناسی، انسان‌شناس، تاریخ‌نگار، دانشگاهیان، نویسنده، وبلاگ
سال‌های فعالیت۱۹۶۵–۲۰۱۲

بهنام ابو الصوف (عربی: بهنام أبو الصوف؛ زاده: ۱۹۳۱ - درگذشته: ۲۰۱۲) یک باستان‌شناس مسیحی عراقی بود.[۱]

تحصیلات[ویرایش]

بهنام ابو الصوف در سال ۱۹۳۱ در شهر موصل در عراق متولد شد. دروس ابتدایی و متوسطه خود را در شهر موصل به پایان رساند. در سال ۱۹۵۵ توانست لیسانس «باستان‌شناسی و تمدنها» را از دانشکده ادبیات از دانشگاه بغداد را دریافت کند.[۲] دروس عالی خود را در دانشگاه کمبریج در انگلیس تکمیل کرد و توانست دکترای خود را در رشته «باستان‌شناسی و تمدنها و انسان‌شناسی» در تابستان ۱۹۶۶ دریافت کند.

کشفیات[ویرایش]

سالهای متمادی در حفر و حفاری آثار باستانی در تعدادی از شهرهای باستانی عراق در استانهای میانی و شمال عراق کار کرد. وی اشراف علمی در حفاریهای گسترده در «سد حمرین» در استان دیالی و «سد اسکی» موصل که بر روی رودخانه دجله در اواخر دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ بسته شده؛ بود داشت.[۳] وی توانست تمدن جدید در آستانه عصر «پارینه سنگی» در عراق را کشف کند. کشفیات وی مدت‌های مدیدی دروس اصلی مربوط به تمدانها و آثار باستانی و تاریخ را تشکیل می‌داد که در تعدادی از دانشگاه‌های عراقی و انستیتوهای تاریخ عرب در سطح عالی تدریس می‌شد.[۴]

درگذشت[ویرایش]

در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲ در پایتخت اردن، امان اعلام شد که تاریخدان و باستان‌شناس معروف عراقی «بهنام ابو الصوف» به خاطر سکته قلبی در سن نزدیک به ۸۰ سالگی در گذشت.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «أعلام موصل فی القرن العشرین للعلامة الدکتور عمر محمد الطالب (حرف الباء)». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ مه ۲۰۱۸.
  2. «brown.edu, Behnam Abu Al-Soof». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ مه ۲۰۱۸.
  3. «radioopensource.org/iraq in the long view Behnam abu al souf». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۲ مه ۲۰۱۸.
  4. «books.google.iq/ pottery era Uruk behanm abu souf». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۲ مه ۲۰۱۸.
  5. Oates, Joan (2013/ed). "Behnam Abu Al-Soof, BA, PhD (1931–2012)". IRAQ (به انگلیسی). 75: iii–v. doi:10.1017/S0021088900000383. ISSN 0021-0889. {{cite journal}}: Check date values in: |date= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]