ایینه‌ده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایینه ده)
آیینه‌ده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرودبار
بخشبخش عمارلو
دهستانجیرنده
نام محلیآیینه دیه
مردم
جمعیت۱۵۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۰۹۵۴۲

آینه‌ده (به زبان تاتی: آیینه‌دیه) روستایی از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار در استان گیلان ایران است.

روستای آینه‌ده دو کیلومتر بعد از شهر جیرنده و در کیلومتر ۷ روستای داماش جای دارد.

نام‌شناسی[ویرایش]

از آن جا که در این روستا و پیرامون گورستان جنگاوران به فراوانی یافت می‌شود و نشانه‌های مهرپرستی نیز فراوان است، گمان برده می‌شود که ایینه‌ده در واقع آناهیتادیه (اناهیدیه) بوده باشد. آناهیتا ایزد بانوی جنگاوران و نیز آب شناخته می‌شود. بودن سَل (به معنی استخر) در نام‌های پیرامونی مانند دوسلان، دوسالدیه، بره سل و نیز سل‌های دست ساز خلشکوه و بره سر نیز نشانه‌های دیگر این نام‌گذاری است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان جیرنده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر (۵۴خانوار) بوده‌است.

زبان گفتاری[ویرایش]

مردم این روستا به زبان تاتی سخن می‌گویند.[۱][۲]

کشاورزی[ویرایش]

سازه ها و خانه های پلکانی روستا در زلزله‌ سال ۶۹ رودبار به کلی از بین رفت.محصول اصلی روستا گردو است و پس از آن فندوق، زردآلو،آلو، گیلاس، آلبالو، به، گلابی،سیب،شاتوت و انواع میوه ها می باشد.میوه‌های جنگلی روستا گلابی نیز وحشی،ازگیل،زرشک،داغ داغان و زالزالک قرمز میباشد.

منابع[ویرایش]

  1. «رزم آرا، فرهنگ جغرافیایی ایران( آبادیها) ، جلد 2، ص 31». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۷ فوریه ۲۰۱۷.
  2. دکتر جهاندوست سبزعلیپور، مقاله «گویش تاتی رودبار» (تاتی رودبار: مرکز بخش عمارلو، جیرنده است و علاوه بر آن روستاهای انبوه، کلیشم، یکنم، نوده فاراب، لایه، ناوه، ویه، خرمکوه، پارودبار، بیورزین، داماش، پاکده، آینه ده به تاتی تکلم می‌کنند.)، فصلنامه گیلان ما- شماره ۳۷، ۱۳۸۹