بیورزین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیورزین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرودبار
بخشبخش عمارلو
دهستانجیرنده
بیورزین بر ایران واقع شده‌است
بیورزین
۳۶°۴۴′۱۳″شمالی ۴۹°۵۲′۱۸″شرقی / ۳۶٫۷۳۷۰۶۱°شمالی ۴۹٫۸۷۱۵۷۸°شرقی / 36.737061; 49.871578
مردم
جمعیت۲۷۸ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۷۱۰ متر
کد آماری۰۰۹۵۴۴

بیورزین دراستان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان جیرنده واقع می‌باشد. بیورزین (بیورزن) با ۲۹ خانوار و ۸۸ نفر جمعیت(۴۸ مرد، ۴۰ زن)، ۷۰ نفر با سواد دارد. فاصله تا مرکز بخش ۲۵ کیلومتر و راه اصلی آن آسفالت است.

تبار[ویرایش]

مردم روستای بیورزین تات هستند و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.[۱][۲]

تاریخ[ویرایش]

تاریخ شفاهی منطقه گویای آن است که «بیورزین» در زبان محلی به «بیوه زن» اشاره دارد، بیوه زنی که سال‌ها پیش در روستای مجاور روستای فعلی زندگی می‌کرده‌است. او شبی در خواب می‌بیند که کوه ریزش کرده و کل روستا را از بین برده‌است.

صبح که با تعریف خواب خود نمی‌تواند اهالی را قانع کند دست بچه‌های خود را گرفته و از روستا خارج می‌شود. چند روز بعد، ریزش کوه، روستای او را به کلی نابود می‌کند و همه می‌میرند.

محلی‌ها می‌گویند مدتی بعد این زن در خواب می‌بیند که باید نقطه خاصی از زمین را بکند، زمانی که این کار را انجام می‌دهد با جسد نپوسیده امامزاده مواجه می‌شود و بعد از آن، بقعه و بارگاهی در این محل ساخته می‌شود. از آن پس، همه ساله در مناسبت‌های مذهبی مهم مانند ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، تاسوعا و عاشورا و… جمعیت زیادی از روستاها و شهرهای اطراف لوشان به سمت این امامزاده حرکت می‌کنند. ازدحام جمعیت و گستردگی نذورات، از بخش‌های حائز اهمیت این مراسم است.

امامزاده محمد حنفیه[ویرایش]

امامزاده محمد حنفیه پسر علی همراه پسرش سید هاشم و سید ابوالقاسم حمزه یکی از پسران موسی کاظم در این محل دفن هستند، که محل زیارت دوستداران اهل بیت و برآورده شدن حاجات می‌باشد.

منابع[ویرایش]

تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران

۳. کتاب‌ها:

حرکت تاریخی کورد به خراسان (در کتاب کورد و کوردستان)

تاریخ صفویه

حکومت نادرشاه افشار