پاکده

مختصات: ۳۶°۴۴′۱۲٫۰۶″ شمالی ۴۹°۵۲′۱۶٫۲۲″ شرقی / ۳۶٫۷۳۶۶۸۳۳°شمالی ۴۹٫۸۷۱۱۷۲۲°شرقی / 36.7366833; 49.8711722
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاکده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگیلان
شهرستانرودبار
بخشبخش عمارلو
پاکده بر ایران واقع شده‌است
پاکده
۳۶°۴۴′۱۲″شمالی ۴۹°۵۲′۱۶″شرقی / ۳۶٫۷۳۶۶۸۳°شمالی ۴۹٫۸۷۱۱۷۲°شرقی / 36.736683; 49.871172
مردم
جمعیت۵۹۰ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۰۹۵۴۶
ره‌آوردگردو، فندق، آلبالو، زردآلو، نان کماچ، لبنیات محلی، زیتون
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۳۳۴۶۱

پاکده (به تاتی: پایده) روستایی در استان گیلان، در نیمه شرقی شهرستان رودبار ،۳۰کیلومتری جهت شرقی شهر لوشان، مرکزبخش عمارلو، شهرجیرنده، است. پاکده از توابع بخش عمارلو از شهرستان رودبار در استان گیلان واقع در ۳۰ کیلومتری لوشان می‌باشد. این روستا در جنوب غربی جیرنده جای گرفته‌است.

بافت سنتی و تاریخی روستای پاکده در اثر زلزله مهیب ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ به کل ویران گشت و تعداد زیادی از مردم نیز جانشان را از دست دادند.

زبان مردم پاکده تاتی است.[۱][۲] مردمان این روستا شامل اقوام‌های مختلف ایرانی است که در اثر مهاجرت به این روستا ماندگار شدند و هر یک از این اقوام با نام خاصی در این روستا از دیگر قومیت‌ها متمایز می‌شوند برای مثال قزوینی‌ها، کردها، سیدها، چاقری‌ها، جافری‌ها، بلنگ‌ها و ترک‌ها، البته تعداد قومیت‌ها کم نیست و موارد فوق بخشی از تمام موارد است.

بر اساس کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان میر ظهیرالدین مرعشی در بخشی از این کتاب که ایشان از سفر خویش یاد می‌کنند از روستای پاکده که دقیقاً با همین اسم از آن یاد شده‌است دوبار نام می‌برند، تاریخ تألیف این کتاب به قرن نهم هجری قمری بر می‌گردد و این بدان معناست که روستای پاکده دارای حداقل قدمتی ۶۰۰ ساله است.

منابع[ویرایش]

  1. «رزم آرا، فرهنگ جغرافیایی ایران( آبادیها) ، جلد 2، ص 31». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۹.
  2. دکتر جهاندوست سبزعلیپور، مقاله «گویش تاتی رودبار» (تاتی رودبار: مرکز بخش عمارلو، جیرنده است و علاوه بر آن روستاهای انبوه، کلیشم، یکنم، نوده فاراب، لایه، ناوه، ویه، خرمکوه، پارودبار، بیورزین، داماش، پاکده، آینه ده به تاتی تکلم می‌کنند.)، فصلنامه گیلان ما- شماره ۳۷، ۱۳۸۹