آذرنوش صدر سالک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آذرنوش صدرسالک
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۳۳۴، تهران
ژانرموسیقی کلاسیک
موسیقی کلاسیک ایرانی
موسیقی فیلم
ساز(ها)چنگ
پیانو
اعضاکانون آهنگسازان سینمای ایران
اعضای پیشینارکستر سمفونیک تهران
سازهای اصلی
چنگ

آذرنوش صدر سالک (زادهٔ ۱۳۳۴ در تهرانموسیقی‌دان و نوازندهٔ چنگ اهل ایران است. وی همسر مجید انتظامی موسیقی‌دانِ ایرانی است.

زندگی هنری[ویرایش]

آذرنوش صدر سالک در سومین سال‌نوای موسیقی ایران، ۴ آذر ۱۳۹۶

آذرنوش صدر سالک در سال ۱۳۳۴ در تهران متولد شد. پدر او «حسن صدر سالک» از شاعران و ترانه‌سرایان روزگار خود بود. او تحصیلات ابتدایی خود را در «مدرسه ژاندارک» طی کرد و به هنرستان موسیقی ملی راه یافت.[۱]
در ۱۰ سالگی آموختن ساز پیانو را آغاز کرد و در ۱۲ سالگی شروع به فراگیری نوازندگی ساز چنگ نمود. همچنین او در ۱۲ سالگی به عضویت گروه کر تلویزیون درآمد و در ۱۵ سالگی به گروه کر تالار وحدت پیوست. وی هم‌زمان با گرفتن دیپلم هنرستان موسیقی، به صورت شبانه موفق به اخذ «دیپلم ادبی» از در «دبیرستان طبری» شد و در رشته حقوق اسلامی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. از جمله استادان او در حقوق اسلامی می‌توان به «محمد مفتح» و «مرتضی مطهری» اشاره نمود. مهم‌ترین استاد هارپ او در هنرستان موسیقی «آرنا‌و‌دوا» از کشور بلغارستان بوده‌است.
وی از سال ۱۳۵۷ به ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «فرهاد مشکات» راه یافت و تا زمان بازنشستگی در این ارکستر مشغول فعالیت بود و پس از آن نیز به صورت مهمان با ارکستر سمفونیک همکاری داشته‌است. وی در سال ۱۳۵۷ با «مجید انتظامی» ازدواج کرد و به عنوان «دستیار آهنگساز» و نوازنده در آثار او همکاری داشته‌است.[۲]
آذرنوش صدر سالک از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ رئیس هنرستان موسیقی ملی دختران بود و در سال ۱۳۹۲ «مدرک درجه یک هنری» را از شورای ارزشیابی آثار هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نمود.[۳] در سال ۱۴۰۰، مراسم بزرگداشت آذرنوش صدر سالک از طرف سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار و از وی تقدیر شد.[۴][۵]

آثار[ویرایش]

آذرنوش صدر سالک در بسیاری از آلبوم‌های موسیقی سمفونیک و موسیقی فیلم به عنوان نوازنده چنگ فعالیت داشته که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

پانویس[ویرایش]

  1. «گفتگو با آذرنوش صدر سالک به مناسبت تولد پدرش». زنان موسیقی. ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷.
  2. «گفتگو با آذرنوش صدر‌سالک». تبیان. بهمن ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷.
  3. «اسامی ۱۱۳ شاعر، نویسنده و هنرمندی که مدرک درجه یک هنری گرفتند». همشهری آنلاین. ۵ تیر ۱۳۹۲.
  4. باشگاه خبرنگاران جوان. «سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برندگان جایزه «باربد»». دریافت‌شده در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲.
  5. خبرگزاری مهر. «بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت موسیقی برگزار می‌شود». دریافت‌شده در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲.
  6. «آذرنوش صدر سالک». موزیکانه. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷.
  7. «سمفونی ایثار». خبرگزاری میزان.
  8. «سمفونی پیروزی». ایسنا.
  9. «سمفونی مقاومت». همشهری آنلاین.
  10. «گفتگوی مجله سروش با محسن مخملباف». پارسینه.

منابع[ویرایش]