پرچم فلسطین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حکومت فلسطین
کاربردپرچم شهروندی زمینی و دریایی
تناسب۱:۲
پذیرفته‌شده۱۵ نوامبر ۱۹۸۸
طرحافقی از بالا به پایین: سیاه، سفید، سبز. همراه یک مثلث قرمز کنار میله پرچم
گونه دیگر از پرچم فلسطین
نامپرچم و نشان ملی
تناسب۱:۲
پرچم قیمومت بریتانیا بر فلسطین (۱۹۲۰ – ۱۹۴۸)

پرچم فلسطین دارای رنگ‌های سیاه، سفید و سبز است (افقی از بالا به پایین) و یک مثلث قرمز کنار میله پرچم قرار دارد. پرچم کنونی فلسطین از سال ۱۹۸۸ رسمیت دارد.

در روز قدس که آخرین جمعه ماه رمضان است، مسلمانان برای همدردی با مردم فلسطینی، پرچم دولت فلسطین را به اهتزاز درآورده و پرچم اسرائیل را می‌سوزانند. از این پرچم به‌صورت رسمی برای تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز استفاده می‌شود. پس از جنگ شش روزه، اسرائیل، استفاده از این پرچم را در مناطقی چون کرانهٔ باختری و نوار غزه ممنوع کرد و حتی کشیدن نقاشی با رنگ‌های قرمز، سبز، سفید و سیاه را که رنگ‌های اصلی پرچم این کشور است برای هنرمندان فلسطینی ممنوع کرد.[۱]

استفاده از پرچم فلسطین[ویرایش]

در ایران

در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۲ پرچم فلسطین در جریان بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس تهران و گل‌گهر سیرجان توسط سه نفر از هواداران بسیجی باشگاه پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به نمایش درآمد و در همان لحظه عده ای از تماشاگران در ورزشگاه شعار در مخالفت با این عمل سر دادند.[۲][۳][۴][۵]

در اسکاتلند

در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۳ هواداران تیم سلتیک در ورزشگاه خانگی شان در جریان بازی هشتم این تیم در لیگ اسکاتلند مقابل تیم کیلمارناک توسط هواداران این باشگاه پرچم فلسطین به اهتزاز درآمده و با شعارهایی مانند «Free Palestine» و … از مردم و پرچم فلسطین حمایت کردند. و حتی مدیران این تیم با بیانیه‌ای علیه این اقدامات سعی کردند حمایت از پرچم فلسطین را متوقف کنند اما هواداران طی بیانیه‎‌ای اعلام کردند که مصمم تر از فلسطین حمایت خواهند کرد.[۶][۷][۸][۹]

در مراکش

تیم ملی فوتبال مراکش پس از پیروزی در برابر اسپانیا و صعود به مرحلهٔ یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، پرچم فلسطین را بر روی زمین چمن و رختکن به اهتزاز درآورد.[۱۰][۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. ««هندوانه» چگونه نماد «مقاومت فلسطین» شد؟ | چهار رنگ اصلی امید مردم مظلوم غزه». هنر آنلاین.
  2. «واکنش پرسپولیسی‌ها به آوردن پرچم فلسطین در ورزشگاه». BBC News فارسی. ۲۰۲۳-۱۰-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۰.
  3. «پرچم فلسطین رو بکن تو …». بالاترین. ۲۰۲۳-۱۰-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۰.
  4. «پرچم فلسطین رو بکن تو …». iroon.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۰.
  5. iranianuk.com (۲۰۲۳). «پرسپولیسی‌ها با دیدن پرچم فلسطین در ورزشگاه آزادی برایش شعاری منشوری سر دادند». iranianuk.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۰.
  6. «خبرگزاری فارس - حمایت هواداران تیم فوتبال سلتیک از مردم فلسطین +فیلم و عکس». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۳-۱۰-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۲۰.
  7. «ببینید | حمایت هواداران سلتیک در حمایت از فلسطین در استادیوم فوتبال». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۳-۱۰-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۲۰.
  8. «بیانیه تاریخی هواداران تیم فوتبال سلتیک در حمایت از مردم فلسطین». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۱۰-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۲۰.
  9. «بیانیه هواداران سلتیک علیه باشگاه در حمایت از فلسطین - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۲۰.
  10. اُریِنت: جام جهانی فوتبال، خجسته دَمی برای فلسطین، نوشتۀ اکرم بلقاید، ترجمۀ شروین احمدی، نوشته‌شده در ۱۸ آذر ۱۴۰۱؛ بازدید در ۲۱ آذر ۱۴۰۱.
  11. خبرگزاری العالم فارسی. «پرچم فلسطین و حماسه‌سازی در جام جهانی قطر». fa.alalam.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۱۰.
  • ویکی‌پدیا انگلیسی