درون‌تنی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ←‏جستارهای وابسته: اصلاح سطح‌بندی زیربخش+ تمیزکاری با استفاده از AWB
ابرابزار تمیزکار مرحله بعد
برچسب: جمع عربی واژگان فارسی
خط ۱: خط ۱:
'''درون تنی''' {{به انگلیسی|in vivo}} در [[زیست‌شناسی]] و در پژوهش‌های آن، به [[آزمایش|آزمایش‌هایی]] که در آنها جاندار زنده بکار برده می‌شود گفته می شود، به این آزمایش‌ها '''در جاندار''' نیز می‌گویند.
'''درون تنی''' {{به انگلیسی|in vivo}} در [[زیست‌شناسی]] و در پژوهش‌های آن، به [[آزمایش|آزمایش‌هایی]] که در آنها جاندار زنده بکار برده می‌شود گفته می‌شود، به این آزمایش‌ها '''در جاندار''' نیز می‌گویند.
در برابر آزمایش‌های در جاندار می‌توان آزمایش‌های [[برون تنی]] یا '''در محیط کشت''' {{به انگلیسی|[[درون‌کشتگاهی|in vitro]]}} را یاد کرد که در آنها نیازی به بکار بردن جاندار زنده نیست.
در برابر آزمایش‌های در جاندار می‌توان آزمایش‌های [[برون تنی]] یا '''در محیط کشت''' {{به انگلیسی|[[درون‌کشتگاهی|in vitro]]}} را یاد کرد که در آنها نیازی به بکار بردن جاندار زنده نیست.

== - ==
درون‌جانداری یک عبارت لاتین و به معنی “داخل بدن موجون زنده" است.<ref>1. Merriam-Webster, Merriam-Webster's Collegiate Dictionary, Merriam-Webster.</ref><ref>2. Iverson, Cheryl, et al. (eds) (2007). "12.1.1 Use of Italics". AMA Manual of Style (10th ed.). Oxford, Oxfordshire: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-517633-9.</ref><ref>3. American Psychological Association (2010), "4.21 Use of Italics", The Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.), Washington, DC, USA: APA, ISBN 978-1-4338-0562-2.</ref> این عبارت زمانی بکار می‌رود که اثرات بیولوژی عوامل مختلف به جای آن که بر روی جاندار مرده یا قسمتی از جاندار آزمایش شود، بر روی یک موجود زنده کامل آزمایش می‌شود. این موجود زنده می‌تواند انسان، حیوان یا گیاه باشد. در مقابل عبارت درون‌جانداری(In vivo)، درون شیشه‌ای ([[In vitro]]) قرار دارد که به انجام آزمایش در محیط آزمایشگاهی با استفاده از لوله آزمایش، [[پتری دیش]] و مانند آن گفته می‌شود. انجام آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام می‌شوند و همچنین آزمایشات بالینی که به منظور صحت عمکرد یک دارو بر روی افراد آزمایش می‌شوند، اساس مطالعات درون‌جانداری را در بر می‌گیرند. بررسی‌های درون‌جانداری عموماً پس از انجام بررسی‌های درون شیشه‌ای انجام می‌شود چرا که این به ما کمک می‌کند اثرات کلی آزمایش بر روی موجود زنده تا حدی قابل پیش بینی باشد.
به طور مثال در کشف یک داروی جدید، تأیید اثربخشی درون‌جانداری اهمیت زیادی دارد. چرا که در برخی مواقع بررسی‌های درون شیشه‌ای می‌تواند نتایج گمراه کننده‌ای داشته باشد (چرا که مولکولی که کاندیدای دارو است نمی‌تواند به محل طبیعی خود جهت اثربخشی برسد).<ref>4. Atanasov AG, Waltenberger B, Pferschy-Wenzig EM, Linder T, Wawrosch C, Uhrin P, Temml V, Wang L, Schwaiger S, Heiss EH, Rollinger JM, Schuster D, Breuss JM, Bochkov V, Mihovilovic MD, Kopp B, Bauer R, Dirsch VM, Stuppner H (2015). Discovery and resupply of pharmacologically active plant-derived natural products: A review. Biotechnol Adv. , Aug 15. PMID 26281720.</ref>

[[File:Invivo.png|thumb|مطالعات درون‌جانداری به معنی انجام مطالعات بر روی جاندار زنده است]]

'''Harry Smith''' یک پروفوسور انگلیسی بود که در سال۱۹۵۰ به همراه همکارش، اهمیت مطالعات داخل بدنی را نشان داد. آنها متوجه شدند که سرم فیلتر شده استریل حیوانات آلوده به [[باسیلوس آنتراسیس]] برای سایر حیوانات مرگ آور است. این در حالی است که عصاره مایع کشت میکروبی که در شرایط درون شیشه‌ای از همان حیوانات آلوده کشت داده شده بود، برای سایر حیوانات کشنده نبود. کشف سم [[سیاه زخم]] در آزمایشات درون‌جانداری تأثیر بسیار زیادی بر روی مطالعات بیماریزایی در بیماری‌های عفونی داشت.

== منابع ==
{{چپ چین}}


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
خط ۱۷: خط ۲۸:
{{شرایط آزمایش}}
{{شرایط آزمایش}}


{{زیست شناسی-خرد}}
{{زیست‌شناسی-خرد}}


[[رده:زیست‌شناسی]]
[[رده:زیست‌شناسی]]

نسخهٔ ‏۱۶ ژوئن ۲۰۱۷، ساعت ۱۷:۲۴

درون تنی (به انگلیسی: in vivo) در زیست‌شناسی و در پژوهش‌های آن، به آزمایش‌هایی که در آنها جاندار زنده بکار برده می‌شود گفته می‌شود، به این آزمایش‌ها در جاندار نیز می‌گویند. در برابر آزمایش‌های در جاندار می‌توان آزمایش‌های برون تنی یا در محیط کشت (به انگلیسی: in vitro) را یاد کرد که در آنها نیازی به بکار بردن جاندار زنده نیست.

-

درون‌جانداری یک عبارت لاتین و به معنی “داخل بدن موجون زنده" است.[۱][۲][۳] این عبارت زمانی بکار می‌رود که اثرات بیولوژی عوامل مختلف به جای آن که بر روی جاندار مرده یا قسمتی از جاندار آزمایش شود، بر روی یک موجود زنده کامل آزمایش می‌شود. این موجود زنده می‌تواند انسان، حیوان یا گیاه باشد. در مقابل عبارت درون‌جانداری(In vivo)، درون شیشه‌ای (In vitro) قرار دارد که به انجام آزمایش در محیط آزمایشگاهی با استفاده از لوله آزمایش، پتری دیش و مانند آن گفته می‌شود. انجام آزمایشاتی که بر روی حیوانات انجام می‌شوند و همچنین آزمایشات بالینی که به منظور صحت عمکرد یک دارو بر روی افراد آزمایش می‌شوند، اساس مطالعات درون‌جانداری را در بر می‌گیرند. بررسی‌های درون‌جانداری عموماً پس از انجام بررسی‌های درون شیشه‌ای انجام می‌شود چرا که این به ما کمک می‌کند اثرات کلی آزمایش بر روی موجود زنده تا حدی قابل پیش بینی باشد. به طور مثال در کشف یک داروی جدید، تأیید اثربخشی درون‌جانداری اهمیت زیادی دارد. چرا که در برخی مواقع بررسی‌های درون شیشه‌ای می‌تواند نتایج گمراه کننده‌ای داشته باشد (چرا که مولکولی که کاندیدای دارو است نمی‌تواند به محل طبیعی خود جهت اثربخشی برسد).[۴]

پرونده:Invivo.png
مطالعات درون‌جانداری به معنی انجام مطالعات بر روی جاندار زنده است

Harry Smith یک پروفوسور انگلیسی بود که در سال۱۹۵۰ به همراه همکارش، اهمیت مطالعات داخل بدنی را نشان داد. آنها متوجه شدند که سرم فیلتر شده استریل حیوانات آلوده به باسیلوس آنتراسیس برای سایر حیوانات مرگ آور است. این در حالی است که عصاره مایع کشت میکروبی که در شرایط درون شیشه‌ای از همان حیوانات آلوده کشت داده شده بود، برای سایر حیوانات کشنده نبود. کشف سم سیاه زخم در آزمایشات درون‌جانداری تأثیر بسیار زیادی بر روی مطالعات بیماریزایی در بیماری‌های عفونی داشت.

منابع

جستارهای وابسته

منابع

  1. 1. Merriam-Webster, Merriam-Webster's Collegiate Dictionary, Merriam-Webster.
  2. 2. Iverson, Cheryl, et al. (eds) (2007). "12.1.1 Use of Italics". AMA Manual of Style (10th ed.). Oxford, Oxfordshire: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-517633-9.
  3. 3. American Psychological Association (2010), "4.21 Use of Italics", The Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.), Washington, DC, USA: APA, ISBN 978-1-4338-0562-2.
  4. 4. Atanasov AG, Waltenberger B, Pferschy-Wenzig EM, Linder T, Wawrosch C, Uhrin P, Temml V, Wang L, Schwaiger S, Heiss EH, Rollinger JM, Schuster D, Breuss JM, Bochkov V, Mihovilovic MD, Kopp B, Bauer R, Dirsch VM, Stuppner H (2015). Discovery and resupply of pharmacologically active plant-derived natural products: A review. Biotechnol Adv. , Aug 15. PMID 26281720.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «In vivo». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱.