وضوح ۱۶کی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وضوح ۱۶کی (به انگلیسی: 16K resolution) به وضوح تصویر نمایشگری با تقریباً ۱۶۰۰۰ پیکسل افقی گفته می‌شود. وضوح ۱۶کی معمولاً با رزولوشن ۸۶۴۰×۱۵۳۶۰ در نظر گرفته می‌شود. پیکسل‌های آن از هر بُعد وضوح ۸کی (8K UHD) را دو برابر می‌کنند، که در مجموع ۴ برابر وضوح ۸کی افزایش می‌یابد. وضوح ۱۶کی برابر با ۱۳۲٫۷ مگاپیکسل است، که تراکم پیکسلی ۱۶ برابری نسبت به وضوح ۴کی (4K UHD) و ۶۴ برابری نسبت به وضوح فول اچ‌دی (۱۰۸۰p) دارد. در حال حاضر می‌توان رزولوشن‌های ۱۶کی را با استفاده از تنظیم چند نمایشگر، و استفاده از کارت‌های گرافیک مانند AMD Eyefinity[۱] یا

Nvidia Surround[۲] بازسازی کرد.

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۲۰۱۶ شرکت ای‌ام‌دی از کارت‌های گرافیکی نسل آیندهٔ خود با وضوح ۱۶کی و نرخ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز برای «غوطه‌وری واقعی» (True immersion) در واقعیت مجازی (VR) خبر داد.

در اوت ۲۰۱۸ شرکت اینولاکس (Innolux) اولین نمایشگر ۱۰۰ اینچی ۱۶کی ۸کی جهان را با تراکم ۸۶۴۰×۱۵۳۶۰ در نمایشگاه تاچ تایوان (Touch Taiwan) رونمایی کرد.

در سال ۲۰۱۹ سونی از اولین نمایشگر ۱۶کی تجاری[۳] خود با طول ۶۴ فوت و عرض ۱۸ فوت (تقریباً ۵٫۴۸۶۴×۱۹٫۵۰۷۲ متر یا ۲۱۶×۷۶۸ اینچ) رونمایی کرد که قرار است در ژاپن منتشر شود. این نمایشگر از ۵۷۶ ماژول ۳۶۰×۳۶۰ پیکسل تشکیل شده‌است، این نمایشگر با رزولوشن ۴۳۲۰×۱۷۲۸۰ و نسبت تصویر ۴: ۱ منتشر می‌شود. در زمان رونمایی این تلویزیون، قیمت آن بالغ بر پنج میلیون دلار آمریکا تخمین زده شد.[۴] این نمایشگر در دو مدل دیگر ۴۸ و ۱۲ ماژول نیز موجود خواهد شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. FOOTNOTES (2019-07-17). "Multi-Display Eyefinity Technology". www.google.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-01-21.
  2. Latest News (2021-04-13). "NVIDIA Surround". www.google.com (به انگلیسی).
  3. Cormack، Rachel (۲۰۱۹-۰۹-۱۳). «Forget 8K, Sony's New 63-Foot 16K Crystal LED TV Is Now Available—for a Few Million». Robb Report (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۰۲.
  4. «Sony Launches 16K Crystal LED TV... for a Reported Price of Over $5 Million | High-Def Digest». www.highdefdigest.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۹.

منابع[ویرایش]