مامه بابا تیام

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مامه بابا تیام
تیام با پیراهن استقلال در سال ۲۰۱۸
اطلاعات شخصی
نام کامل مامه بابا تیام
زادروز ۹ اکتبر ۱۹۹۲ ‏(۳۱ سال)
زادگاه نگویدیل، سنگال
قد ۱٫۸۷ متر (۶ فوت ۱ ۱۲ اینچ)
پست مهاجم
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی باشگاه فوتبال پندیکسپور
شمارهٔ پیراهن ۷
باشگاه‌های جوانان
۲۰۰۸–۲۰۰۷ رئال سن مارکو
۲۰۰۹–۲۰۰۸ ترویزو
۲۰۱۰–۲۰۰۹ اینتر میلان
۲۰۱۰–۲۰۰۹ساسوئولو (قرضی)
۲۰۱۰ ساسوئولو
۲۰۱۱–۲۰۱۰ اینتر میلان
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۱–۲۰۱۳ اینتر میلان ۰ (۰)
۲۰۱۱–۲۰۱۲آولینو (قرضی) ۲۶ (۴)
۲۰۱۲–۲۰۱۳ساوت تیرول (قرضی) ۲۷ (۶)
۲۰۱۳–۲۰۱۴ لانچانو ۹ (۲)
۲۰۱۴–۲۰۱۷ یوونتوس ۰ (۰)
۲۰۱۴–۲۰۱۵لانچانو (قرضی) ۴۷ (۹)
۲۰۱۵–۲۰۱۶زولته وارخم (قرضی) ۲۸ (۹)
۲۰۱۶–۲۰۱۷پائوک (قرضی) ۱ (۰)
۲۰۱۷امپولی (قرضی) ۱۵ (۱)
۲۰۱۸ استقلال ۱۲ (۱۱)
۲۰۱۸–۲۰۱۹ عجمان ۲۶ (۱۳)
۲۰۱۹–۲۰۲۰ قاسم‌پاشا ۲۵ (۱۱)
۲۰۲۰–۲۰۲۱ فنرباغچه ۳۰ (۶)
۲۰۲۱–۲۰۲۴ قیصریه اسپور ۷۰ (۳۲)
۲۰۲۴– پندیکسپور ۵ (۳)
تیم ملی
۲۰۲۰–۲۰۲۳ سنگال ۴ (۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳

مامه بابا تیام (فرانسوی: Mame Baba Thiam‎؛ زادهٔ ۹ اکتبر ۱۹۹۲) بازیکن فوتبال اهل سنگال است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال پندیکسپور در سوپر لیگ فوتبال ترکیه بازی می‌کند.

دوران باشگاهی

شروع فوتبال

تیام در ان‌گیدیله در منطقه لوگا در سنگال به دنیا آمد[۱][۲] و در سن کم به ایتالیا مهاجرت کرد. او برای حضور در تیم نونهالان منطقهٔ ونتو انتخاب شده بود.[۳] در سطح باشگاهی فوتبالش را در تیم رئال سن مارکو در شهر ونیز آغاز کرد.[۴] در سال ۲۰۰۸ به ترویزو پیوست.[۵] در سال ۲۰۰۹ اینتر میلان او را همراه ساموئله لونگو از ترویزو به خدمت گرفت.[۶] او بلافاصله وارد تیم زیر ۱۷ سال اینتر شد[۷] و توانست ۴ گل در فصل عادی به ثمر برساند.[۸] در اوت ۲۰۰۹، تیام به دلیل حضور مهاجمانی چون دنیس آلیبک، ماتیا دسترو، سیمونه دل‌آنجلو، جوزپه آنگارانو و لونگو و ترافیک بیش از حد در خط حملهٔ اینتر، این تیم را به مقصد جوانان ساسوئولو ترک کرد. این تیم همچنین آلبرتو گالینتا را یه صورت قرضی جذب کرد و قرارداد گروهی دیگر از بازیکنان قرضی اینتر در ساسوئولو مانند پلگرینو آلبانزه، رافائله کونفورتو و جورجو شیاوینی را تمدید یا دائمی کرد. تیام در کنار دیگو فالچینلی دیگر بازیکن قرضی آکادمی اینتر، تنها مهاجمان فیکس این تیم بودند.[۹][۱۰][۱۱][۱۲] با این حال مربی از سیستم‌های دیگری دارای تک مهاجم هم استفاده می‌کرد که در آن‌ها فالچینلی به تیام ترجیح داده می‌شد و با این وجود، تیام دفعات کمی بازی کرد.[۱۳][۱۴] تیام توانست ۴ گل در آن فصل به ثمر برساند.[۱۵]

انتقال‌های قرضی به سری سی۱

در ۳۰ اوت ۲۰۱۱، تیام اینتر میلان را به مقصد آولینو ترک کرد.[۱۶] او در بازی برابر ویارجو به جای جانلوکا د آنجلیس وارد میدان شد و نخستین بازی حرفه‌ای‌اش را انجام داد.[۱۷]

استقلال

مامه تیام در نخستین بازی‌اش برای استقلال

تیام در ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ (۶ فوریه ۲۰۱۸)، پس از گذراندن تست‌های پزشکی، با قراردادی به مدت یک سال و نیم به استقلال پیوست.[۱۸] پس از پیوستن به استقلال، پیراهن شماره ۲۵ در لیگ برتر و شماره ۷ در لیگ قهرمانان آسیا به او تعلق گرفت.[۱۹]

تیام در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ در برد ۳–۰ استقلال برابر سپیدرود در دقیقه ۸۲ به جای علی قربانی به زمین آمد تا نخستین بازی‌اش را برای استقلال انجام دهد.[۲۰] نخستین شروع وی در استقلال در بازی برابر الهلال در لیگ قهرمانان آسیا انجام گرفت و در این بازی توانست نخستین گلش را برای استقلال به ثمر برساند.[۲۱] این گل دویستمین گل استقلال در لیگ قهرمانان آسیا بود و استقلال به نخستین تیم ایرانی تبدیل شد که به این آمار دست یافته‌است.[۲۲] با این گل استقلال با نتیجه ۱–۰ برابر تیم عربستانی پیروز شد و تیام هم به دلیل نمایشی که داشت بهترین بازیکن زمین نام گرفت.[۲۳] تیام با به ثمر رساندن دو گل در دومین بازی خود برابر فولاد در ۵ اسفند، گلزنی‌اش را در لیگ برتر آغاز کرد. او همچنین یک پاس گل را در این بازی به نام خودش ثبت کرد.[۲۴] او در ۱۵ اسفند در بازی رفت برابر العین، دو بار دروازه این تیم را باز کرد[۲۵] و برای دومین بار پیاپی بهترین بازیکن نامیده شد.[۲۶] در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ تیام با به ثمر رساندن تک گل استقلال در فینال جام حذفی برابر خونه به خونه تیمش را به قهرمانی رساند.[۲۷]

او در اوایل حضور در این تیم توانست این عنوان را به دست بیاورد؛ او در شب مرگ جی لوید ساموئل ستاره سابق استقلال توانست رکورد او را بشکند و به بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال تبدیل شود و به عقیده خیلی از هواداران آن شب الماس سیاه دیگری در استقلال متولد شد.[۲۸] بعد از جدایی او از استقلال این رکورد توسط شیخ دیاباته شکسته شد.

او در مرحله ۱/۸ نهایی در برابر ذوب آهن اصفهان توانست هت تریک کند و سبب شود تا استقلال به مرحله بعدی صعود کند[۲۹] گل دوم تیام در آن بازی یکی از بهترین گل‌ها در مرحله ۱/۸ نهایی بود. AFC نیز در پیامی او را با آرین روبن تشبیه کرد.[۳۰] تیام توانست بهترین بازیکن در دور برگشت مرحله ۱/۸ نهایی شود که در این رده‌بندی احمد نوراللهی از پرسپولیس دوم شد.[۳۱]

او با وجود مصدومیت‌های که در بسیاری از بازی‌ها داشت توانست تا این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا ۷ بار گلزنی کند و در جایگاه سوم گلزنان آسیا قرار بگیرد. پس از این، در برخی رسانه‌های ورزشی مطرح شد که او مورد توجه باشگاه‌های بزرگ آسیایی است که مورد تأیید مدیر برنامه‌های او قرار گرفت.

تیام با زدن ۷ گل و درخشش در لیگ قهرمانان آسیا در تیم منتخب فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت.[۳۲]

نخستین بازی مامه تیام در جام حذفی در فینال مقابل تیم خونه به خونه بابل انجام گرفت او در دقایق پایانی نیمه اول توانست برای تیمش گلزنی کند و چند دقیقه بعد دچار مصدومیت شد استقلال با تک گل او قهرمان جام حذفی شد.[۳۳]

عجمان

در ۸ اوت ۲۰۱۸، تیام با قراردادی دو ساله و مبلغی نامشخص به تیم اماراتی عجمان پیوست.[۳۴][۳۵] او نخستین بازی‌اش برای این باشگاه را در ۳۰ اوت برابر النصر انجام داد و در آن بازی موفق به گلزنی شد.[۳۶]

تیام با پیراهن تیم فنرباغچه

قاسم‌پاشا

در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹، تیام با قراردادی دو ساله به قاسم‌پاشا در سوپر لیگ فوتبال ترکیه پیوست.[۳۷]

فنرباغچه

وی پس از یک فصل حضور در قاسم‌پاشا از این تیم جدا و با قراردادی به ارزش دو میلیون بورو به تیم فنرباغچه پیوست.[۳۸]

قیصریه‌اسپور

در سال ۲۰۲۱ ، تیام از تیم فنرباغچه جدا شد و به باشگاه قیصریه اسپور در لیگ برتر ترکیه پیوست و همراه با این تیم نایب قهرمان جام حذفی ترکیه شد وی تا پایان هفته هفدهم به صورت مشترک با ادین ژکو و مائورو ایکاردی با ۱۲ گل به عنوان آقای گل لیگ برتر ترکیه بود که به تیم پندیک‌اسپور که در رده نوزدهم جدول لیگ برتر ترکیه قرار داشت پیوست.[۳۹]

پندیک‌اسپور

وی در ژانویه سال ۲۰۲۴ در نیم فصل لیگ برتر فوتبال ترکیه فصل ۲۴ -۲۰۲۳ به تیم پندیک‌اسپور پیوست.[۴۰]

آمار

باشگاهی

تا تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۱[۴۱]

آمار حضور و گل‌های باشگاهی، فصل و مسابقه
باشگاه فصل لیگ جام حذفی بین‌المللی۱ دیگر جام‌ها مجموع
دسته بازی‌ها گل‌ها بازی‌ها گل‌ها بازی‌ها گل‌ها بازی‌ها گل‌ها بازی‌ها گل‌ها
آولینو ۲۰۱۲–۲۰۱۱ سری سی ۲۶ ۴ ۰ ۰ _ _ ۲۶ ۴
مجموع آولینو ۲۶ ۴ ۰ ۰ _ _ ۲۶ ۴
ساوت تیرول ۲۰۱۳–۲۰۱۲ سری سی ۲۹ ۶ ۱ ۰ _ _ ۳۰ ۶
مجموع ساوت تیرول ۲۹ ۶ ۱ ۰ _ _ ۳۰ ۶
ویرتوس لانچانو ۲۰۱۴–۲۰۱۳ سری بی ۲۲ ۳ ۱ ۰ _ _ ۲۳ ۳
ویرتوس لانچانو ۲۰۱۵–۲۰۱۴ سری بی ۳۴ ۸ ۲ ۱ _ _ ۳۶ ۹
مجموع ویرتوس لانچانو ۵۶ ۱۱ ۳ ۱ _ _ ۵۹ ۱۲
زولته وارخم ۲۰۱۶–۲۰۱۵ لیگ بلژیک ۲۸ ۹ ۱ ۰ _ _ ۲۹ ۹
مجموع زولته وارخم ۲۸ ۹ ۱ ۰ _ _ ۲۹ ۹
پائوک ۲۰۱۷–۲۰۱۶ لیگ یونان ۱ ۰ ۲ ۰ ۵ ۰ _ ۸ ۰
مجموع پائوک ۱ ۰ ۲ ۰ ۵ ۰ _ ۸ ۰
امپولی ۲۰۱۷–۲۰۱۶ سری آ ۱۵ ۱ ۰ ۰ _ _ ۱۵ ۱
مجموع امپولی ۱۵ ۱ ۰ ۰ _ _ ۱۵ ۱
استقلال ۹۷–۱۳۹۶ لیگ برتر ۶ ۴ ۱ ۱ ۶ ۷ _ ۱۳ ۱۲
مجموع استقلال ۶ ۴ ۱ ۱ ۶ ۷ _ ۱۳ ۱۲
عجمان ۲۰۱۹–۲۰۱۸ لیگ امارات ۱۷ ۷ ۴ ۰ _ ۰ ۰ ۲۱ ۷
مجموع عجمان ۱۷ ۷ ۴ ۰ _ ۰ ۰ ۲۱ ۷
قاسم‌پاشا ۲۰۱۹-۲۰۲۰ لیگ ترکیه ۲۵ ۱۱ ۳ ۱ _ _ ۲۸ ۱۲
مجموع قاسم پاشا ۲۵ ۱۱ ۳ ۱ _ _ ۲۸ ۱۲
فنرباغچه ۲۰۲۰-۲۰۲۱ لیگ ترکیه ۲۹ ۶ ۴ ۲ _ _ ۳۳ ۸
مجموع فنرباغچه ۲۹ ۶ ۴ ۲ _ _ ۳۳ ۸
مجموع آمار ۲۳۲ ۵۹ ۱۹ ۵ ۱۱ ۷ ۰ ۰ ۲۶۲ ۷۱

۱ شامل بازی‌های لیگ اروپا و لیگ قهرمانان آسیا می‌شود.

افتخارات

باشگاهی

استقلال

پائوک

جوانان اینترمیلان

قیصریه اسپور

ملی

تیم ملی سنگال

جستارهای وابسته

منابع

  1. "F.C. INTERNAZIONALE MILANO - OFFICIAL WEB SITE". inter.it. Archived from the original on 13 September 2016. Retrieved 15 January 2019.
  2. "PEPAM". pepam.gouv.sn. Archived from the original on 26 October 2018. Retrieved 15 January 2019.
  3. Finali Nazionali per Rappresentative Regionali Allievi "CU n.17 (2007–08)" (PDF). Settore Giovanile e Scolastico (SGS), FIGC (به ایتالیایی). 22 June 2008. Retrieved 19 October 2011.
  4. 43° Coppa Nazionale Primavera 2007/2008, "CU n.82 Allego (2007–08)" (PDF). Comitato Regionale Veneto, SGS, FIGC (به ایتالیایی). 17 June 2008. Archived from the original (PDF) on 30 March 2012. Retrieved 19 October 2011.
  5. "ALLIEVI NAZIONALI". Treviso FBC 1993 (به ایتالیایی). Archived from the original on 27 October 2008. Retrieved 19 October 2011.
  6. "Academy ins and outs". FC Internazionale Milano. www.inter.it. 2 February 2009. Archived from the original on 9 اكتبر 2012. Retrieved 19 October 2011. {{cite news}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  7. "Under-17s defeated: thanks all the same". FC Internazionale Milano. www.inter.it. 19 June 2009. Archived from the original on 4 April 2020. Retrieved 19 October 2011.
  8. "Championship ALLIEVI A 2008/09". FC Internazionale Milano. www.inter.it. Archived from the original on 2 April 2012. Retrieved 19 October 2011.
  9. "CAMPIONATO PRIMAVERA: SASSUOLO AL COMANDO DEL GIRONE A". Zona Calcio (به ایتالیایی). 19 September 2009. Archived from the original on 16 April 2013. Retrieved 15 February 2012.
  10. "CAMPIONATO PRIMAVERA: DERBY A RETI BIANCHE". UC Sampdoria (به ایتالیایی). 10 October 2009. Archived from the original on 16 April 2013. Retrieved 15 February 2012.
  11. "VIAREGGIO CUP: NAPOLI - SASSUOLO 4-5". Zona Calcio (به ایتالیایی). 9 February 2010. Archived from the original on 16 April 2013. Retrieved 9 February 2010.
  12. "VIAREGGIO CUP: JUVENTUS - SASSUOLO 1-0". Zona Calcio (به ایتالیایی). 11 February 2010. Archived from the original on 16 April 2013. Retrieved 9 February 2010.
  13. "Poker al Sassuolo: Primavera agli ottavi con Krsticic". UC Sampdoria (به ایتالیایی). 14 آوریل 2010. Archived from the original on 19 February 2012. Retrieved 15 February 2012.
  14. "Primavera: i gol di Obiang, Rabiu e Foti piegano il Sassuolo" (Press release) (به ایتالیایی). U.C. Sampdoria. 7 November 2009. Archived from the original on 10 September 2012. Retrieved 15 February 2012.
  15. "THIAM Mame Baba". fullsoccer.eu. Archived from the original on 11 September 2016. Retrieved 28 July 2019.
  16. "Ingaggiato dall'Inter l'esterno Thiam". AS Avellino 1912 (به ایتالیایی). 30 August 2011. Retrieved 19 October 2011.
  17. "Zigoni di testa lancia l' Avellino Per il Viareggio quarto k.o. di fila" (require login). La Gazzetta dello Sport (به ایتالیایی). 26 September 2011. Retrieved 19 October 2011.
  18. حمید قدیمی (۱۷ بهمن ۱۳۹۶). «مهاجم سابق باشگاه‌های ایتالیا، به استقلال تهران پیوست». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۵ دی ۱۳۹۷.
  19. «شماره پیراهن بازیکنان جدید استقلال مشخص شد». استقلال. ۱۸ بهمن ۱۳۹۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۵ دی ۱۳۹۷.
  20. «استقلال 3 - سپیدرود رشت 0 / خط و نشان آسیایی با غلبه بر جادوگر». ایلنا. ۱۹ بهمن ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۷ دی ۱۳۹۷.
  21. "AFC CHAMPIONS LEAGUE 2018 Group Stage". www.the-afc.com.
  22. فؤاد بغلانی (۱ اسفند ۱۳۹۶). «استقلال به رکورد 200 گل در لیگ قهرمانان آسیا رسید». طرفداری. دریافت‌شده در ۲۷ دی ۱۳۹۷.
  23. «مامه بابا تیام به عنوان بهترین بازیکن دیدار استقلال و الهلال عربستان انتخاب شد». طرفداری. ۱ اسفند ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۷ دی ۱۳۹۷.
  24. «فولاد 1- استقلال 4؛ ترسناک در آستانه دربی!». ورزش سه. ۵ اسفند ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲ بهمن ۱۳۹۷.
  25. "Matchday Three - Group D: Al Ain 2-2 Esteghlal". AFC. 6 March 2018. Retrieved 9 March 2018.
  26. «تیام بهترین بازیکن استقلال و العین شد». ورزش سه. ۱۵ اسفند ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۴ بهمن ۱۳۹۷.
  27. «استقلال 1- خونه به خونه 0؛ هفتمین تاج‌گذاری». ورزش سه. ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۰ بهمن ۱۳۹۷.
  28. «در روز مرگ برترین گلزن خارجی تاریخ استقلال، رکورد او هم شکسته شد». وبسایت رسمی برنامه نود. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اكتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۷ مه ۲۰۱۸. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  29. «تیام، یک هت‌تریک تا آقای گلی (عکس)». ورزش سه.
  30. «تیام بهترین بازیکن مرحله برگشت یک هشتم لیگ قهرمانان فوتبال آسیا».
  31. «تیام بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان آسیا شد، نوراللهی دوم». سایت رسمی برنامه نود. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۴ مه ۲۰۱۸.
  32. www.irna.ir [تیم منتخب‌فصل ۲۰۱۸ آسیا تیم منتخب‌فصل ۲۰۱۸ آسیا] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۹. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  33. «بازی استقلال - خونه به خونه». ورزش سه.
  34. تعاقد نادی عجمان رسمیاً مع اللاعب السنغالی مامی تیام لمدة موسمین قادماً من نادی الاستقلال الإیرانی [Ajman have officially signed Senegalese player Mame Thiam from the Iranian club Esteghlal FC on a two-year contract] (به عربی). اینستاگرام. 8 August 2018. Retrieved 8 August 2018.
  35. عجمان یضم السنغالی مامی تیام [Ajman adds the Senegalese player Mame Thiam] (به عربی). Al Bayan. 8 August 2018. Retrieved 9 August 2018.
  36. عجمان یهزم النصر ویحصد أول 3 نقاط [Ajman defeated Al-Nasr and the first 3 points] (به عربی). Al Bayan. 30 August 2018. Retrieved 1 October 2018.
  37. "Mame Baba Kasımpaşamızda". Kasımpaşa. 24 June 2019. Retrieved 24 June 2019.
  38. «مامه تیام به فنرباغچه پیوست». ورزش 3. ۲۸ مرداد ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰ بهمن ۱۳۹۹.
  39. «تصمیم عجیب ستاره سابق استقلال در لیگ ترکیه». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۴-۰۱-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  40. Service، Parsfootball Instagram (۲۰۲۴-۰۱-۱۳). «مامه تیام به تیم نوزدهمی ترکیه پیوست». پارس فوتبال | خبرگزاری فوتبال ایران | ParsFootball. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  41. "M. THIAM - Career statistics - Soccerway".

پیوند به بیرون