غلامرضا قاسمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

غلامرضا قاسمی
زاده۱۰ تیر ۱۳۰۹
محله کوچه باغ، تبریز
درگذشته۱ اردیبهشت ۱۳۹۱
تهران
درجهسرتیپ دوم
یگاننیروی زمینی شاهنشاهی ایران
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق
آزادسازی سوسنگرد
عملیات نصر و تصرف پادگان حمید
طرح‌ریزی عملیات فتح‌المبین

غلامرضا قاسمی (زاده ۱۰ تیر ۱۳۰۹ تبریز - درگذشته ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ تهران) نظامی اهل ایران بود، که در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد و فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی اهواز را برعهده داشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

قاسمی در ۱۰ تیرماه ۱۳۰۹ در محله کوچه باغ، تبریز زاده شد. وی یک سال به مکتب رفت و تحصیلات شخصی را تا ۵ علمی در تبریز ادامه داد و تحصیلات دیپلم علمی را در دبیرستان فردوسی این شهر به پایان رساند.

او سال ۱۳۲۹ به تهران نقل مکان کرد و در دبیرستان نظام ۶ ریاضی تحصیل کرد و اول مهر ۱۳۳۰ وارد خدمت دانشجوی دانشکده افسری در نیروی هوایی شد و ۲ سال دانشجوی خلبانی و ۲ سال را دانشجوی فنی بود.

ورود به ارتش[ویرایش]

غلامرضا قاسمی در یکم مهر ۱۳۳۴ درجه ستوان دومی گرفت و در ۱۳۳۶ به نیروی زمینی شاهنشاهی ایران منتقل شد. در سال ۱۳۳۸ دوره مقدماتی رسته زرهی، سال ۴۶ و ۴۷ دوره آموزشی در دافوس و آخرین مرحله تحصیلات خود را در دانشکده پدافند با درجه سرهنگی، ۶ ماه این دوره را قبل از انقلاب و ۶ ماه بعد از انقلاب گذراند.

امیر قاسمی بیش‌ترین خدمت خود را در گردان ۲۱۲ سوار زرهی تهران مستقر در مهرآباد جنوبی گذراند و بعد به اسلام‌آباد منتقل شد و پس از طی دوره عالی به گردان ۲۲۱ تانک در سراب آذربایجان شرقی منتقل شد و طبق طرح افشین در سال ۱۳۴۳ این گردان به اهواز منتقل شد.

قبل از سال ۱۳۴۳ لشکر اهواز یک لشکر پیاده بود، فرمانده لشکر ۹ زرهی سرلشکر محمدحسین ضرغام بود که بعدها آن لشکر به ۹۲ زرهی تغییر نام داده شد.

قاسمی در سال ۱۳۵۴ از نو به تیپ ۲ دزفول بازگشت و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا مشغول به خدمت شد. وی به مدت یک سال پس از فارغ‌التحصیلی مأمور به نیروی زمینی شد و تا خرداد ۱۳۵۹ فرمانده لشکر ۸۸ زاهدان بود.

حضور در جنگ[ویرایش]

با شروع جنگ ایران و عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، وی از فرماندهان لشکر ۹۲ زرهی اهواز بود. قاسمی در آزادسازی سوسنگرد، عملیات نصر و تصرف پادگان حمید و طرح‌ریزی عملیات فتح‌المبین نقش مهمی را ایفا کرد.

این فرمانده نیروی زمینی ارتش در سال ۶۰ به دستور بنی‌صدر به نیروی زمینی ارتش و سپس به زاهدان منتقل شد.[۱][۲]

پانویس[ویرایش]

  1. «FarsNewsAgency - خبرگزاری فارس». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ آوریل ۲۰۱۲.
  2. ایسنا - امیر سرتیپ غلامرضا قاسمی به یاران شهیدش پیوست

منابع[ویرایش]