رز ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رز ایرانی
Rosa_persica
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاه
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): رزیدها
راسته: گل‌سرخ‌سانان
تیره: گلسرخیان
سرده: رز
گونه: R. persica
نام دوبخشی
Rosa persica
مترادف[۱][۲]

رز ایرانی یا ورک (نام علمی: 'Rosa persica') یکی از گونه‌های رز است. رز ایرانی به صورت درختچه‌هایی به ارتفاع ۶۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است. مرکز گل آن به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است و گلبرگ‌های آن زرد رنگ است.

مناطق اصلی رویش[ویرایش]

این گیاه در ایران در استان‌های گرگان، کرمانشاه، اصفهان، اراک، خراسان،[۳] آذربایجان، قزوین، همدان، دامغان، سمنان و تهران می‌روید و رویشگاه اصلی آن منطقه کرج است؛[۴] گل رز ایرانی همچنین در ترکمنستان و منطقه هرات در افغانستان نیز یافت می‌شود.[۵]

دیگر گونه‌های رز با رنگ زرد[ویرایش]

رز ابری[ویرایش]

رز ابری، گونه‌ای از رز است‌که توسط گروهی از محققان «ایرانی» (پریسا کوباز، مریم جعفرخانی کرمانی، زهرا حسینی، ابوالفضل جوکار و محبوبه خاتم‌ساز) کشف و شناسایی شد. وجود صفاتی از جمله خار قلابی، پرپر بودن گلبرگ‌ها و گلبرگ‌های بدون لب یا به ندرت لب‌دار این گونه را از بقیه مجزا می‌سازد. البته رز آبریکا (یا ابری) بیشترین نزدیکی را به نسترن زرد (R. foetida) نشان می‌دهد ولی در صفاتی مثل تعداد برگچه‌ها، گل‌آذین خوشه‌ای، کاسبرگ کامل یا به‌ندرت لب‌دار، خامه کرک‌دار، هیپانتیوم همیشه بدون کرک و دمگل بدون کرک با آن تفاوت دارد.[۴][۶]

منابع[ویرایش]

  1. USDA Germplasm Resources Information Network بایگانی‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲ توسط Archive.today entry for Rosa persica
  2. USDA Germplasm Resources Information Network[پیوند مرده] entry for Hulthemia
  3. ولی‌الله مظفریان، درختان و درختچه‌های ایران، صفحهٔ ۷۸۸.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۱۸.
  5. Encyclopædia Iranica، ذیل «GOL».
  6. بصیرت، پایگاه خبری تحلیلی (۲۰۱۹-۰۱-۰۹). «گل و گلاب قمصر وارداتی نشود!». پایگاه خبری تحلیلی بصیرت. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  • مظفریان، ولی‌الله (چاپ سوم ۱۳۸۹). درختان و درختچه‌های ایران. تهران: فرهنگ معاصر. شابک ۹۶۴-۸۶۳۷-۰۳-۲. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]