دگردیسی (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دگردیسی
پوستر مجموعه
ژانرخون‌آشامی
ترسناک
درام
سازنده
بر پایهٔدگردیسی
اثر گی‌یرمو دل تورو
چاک هوگان
بازیگران
صداپیشگانرابین اتکین داونز
آهنگسازرامین جوادی
کشور سازندهایالات متحده آمریکا
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۴
شمار قسمت‌ها۴۶
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
تهیه‌کنندهجی. مایلز دیل
مکان تولیدتورنتو، کانادا
مدت۳۹–۴۴ دقیقه
تولیدکنندهFX Productions
توزیع‌کنندهتلویزیون بیستم
پخش
شبکهٔ اصلیاف‌ایکس
نخستین نمایش۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴
انتشار اولیه۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷
پیوندهای بیرونی
وبگاه

دگردیسی (به انگلیسی: The Strain) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر خون‌آشامی و ترسناک و درام است که برای پخش از شبکه اِف‌اِکس تولید شد.[۱] این فیلم بر اساس رُمانی با همین نام نوشته گی‌یرمو دل تورو و چاک هوگان (نویسنده رمانی که فیلم شهر بر اساس آن ساخته شد) است. دِل تورو و هوگان فیلم‌نامه پایلِت سریال را نوشتند و دِل تورو آن را کارگردانی کرد. در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳، سفارش تولید ۱۳ قسمت برای فصل اول گرفته شد. پخش این مجموعه از ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ از شبکه اِف‌اِکس آغاز شد.[۲][۳]

در ۶ اوت ۲۰۱۴، اِف‌اِکس ساخت فصل دوم این مجموعه را برای ۱۳ قسمت اعلام کرد که تولید آن هم از نوامبر ۲۰۱۴ آغاز شد و در نهایت از ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۵ پخش گردید. در ۷ اوت ۲۰۱۵، اِف‌اِکس خبر ساخت فصل سوم مجموعه به تعداد ده قسمت در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که از ۲۸ اوت ۲۰۱۶ تا ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ پخش شد. اِف‌اِکس همچنین در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ این مجموعه را برای فصل چهارم و آخرین فصل در تابستان سال ۲۰۱۷ تمدید کرد.

خلاصه داستان[ویرایش]

هواپیمایی درحالیکه چراغ‌هایش خاموش و درهایش بسته‌است در فرودگاه جِی‌اِف‌کِی فرود می‌آید. دکتر اِفرِیم گودوِذِر (اِستول) که یک اِپیدمیولوژیست است به همراه تیمش مأمور رسیدگی به وضعیت افراد درون هواپیما می‌شود. آن‌ها وقتی وارد هواپیما می‌شوند با دویست جسد و چهار نفر که هنوز زنده هستند روبرو می‌شوند. اوضاع با ناپدید شدن اجساد از سردخانه وخیم‌تر می‌شود. گودوِذِر و افراد کمی از کمک‌کنندگان حالا خود را در شرایطی می‌بینند که باید نه تنها از خانواده خود بلکه از کل شهر در برابر یک تهدید باستانی ضد بشریت دفاع کنند.

عوامل و شخصیت‌ها[ویرایش]

تولید[ویرایش]

در سال ۲۰۰۶ دل تورو پیشنهاد ساخت سریال «دگردیسی» را داد که به دلیل درخواست شبکه فاکس مبتنی بر کمدی کردن سریال مذاکرات به نتیجه نرسید ولی یک نماینده از شبکه پیشنهاد توسعه این اندیشه را درعوض سریال در کتاب به صورت رمان داد.

دیری نگذشت که دل تورو از چاک هوگان درخواست همکاری برای نوشتن این رمان را کرد و دلیل این کار اینطور عنوان کرد "من تجربه نوشتن فیلمنامه‌های متعددی داشتم و حتی در زمینه رمان هم چندین داستان کوتاه به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی نوشته‌ام ولی واقعاً در زمینهٔ پزشکی و ریزه کاری‌های بررسی صحنه جرم خوب نیستم. زمانی که برام استوکر رمان دراکولا را نوشت واقعاً رمانی نوین و مدرن بود و از نوع بررسی صحنه جرم. من هم می‌خواستم "دگردیسی" را به طرزی قابل درک طوری‌که همه چیز واقعی به نظر برسد بنویسم؛ و هوگان هم بعد از خواندن یک صفحه و نیم از داستان ۱۲ صفحه‌ای که خلاصه شده داستان اصلی بود از آن خوشش آمد و موافقت کرد".

اولین سری کتاب با عنوان «دگردیسی» در سال ۲۰۰۹ و دومین سری با عنوان «سقوط» در سال ۲۰۱۰ و سومین هم با عنوان «شب جاودانه» در سال ۲۰۱۱ منتشر شدند.

بعد از انتشار کتاب اول کتاب، استودیوها و شبکه‌های مختلف پیشنهاد ساخت سریال یا فیلم اقتباسی از این رمان‌ها را دادند که با مخالفت دل تورو و هوگان مواجه شدند چونکه آن‌ها نمی‌خواستند نسخه تصویری، تأثیری بر روی راه و سبک آن‌ها در نوشتن بگذارد.

بعد از انتشار کتاب سوم، نویسندگان شروع به مذاکره با شبکه‌های کابلی‌ای که ابراز علاقه کرده بودند، کردند. در نهایت اف اکس را بهترین متقاضی شناختند چونکه آن‌ها دوست داشتند کاملاً شبیه به داستان اصلی و ایده اصلی رمان اقتباسی سریالی با ۳ الی ۵ فصل را بسازند چرا که دل تورو بر این عقیده بود که هر سری یا جلد کتاب می‌تواند داستان یک فصل باشد ولی جلد آخر دو الی سه فصل را شامل می‌شود.

همچنین دل تورو راه را برای اضافه کردن شاخه و برگ به داستان باز کرد چرا که حتی می‌تواند مکمل داستان و رفع‌کننده اشکالات احتمالی باشد.

انتخاب عوامل[ویرایش]

کارلتون کیوس و دل تورو هر دو باهم انتخاب عوامل را انجام دادند که کوری استول بازیگر فیلم نیمه‌شب در پاریس در نقش «دکتر گودودر» و جان هرت در نقش «آبراهام ستراکیان» که بعد از یک قسمت کناره‌گیری کرده و سپس دیوید بردلی بازیگر سری فیلم‌های هری پاتر جایگزین او کردند. سپس کوین دورند که قبلاً در سریال لاست با کیوس همکاری داشته برای نقش «وسلی فِت» انتخاب شد، اگرچه برای این نقش هم دل تورو ران پرلمن را در ذهن می‌پروراند. همین‌طور در ادامه لورن لی اسمیت برای نقش «کلی گودودر» انتخاب و در نهایت شان آستین یکی از بازیگران اصلی سه‌گانه ارباب حلقه‌ها برای نقش جیم کنت انتخاب شد به دلیل اینکه دل تورو و کیوس می‌گفتند «فکر می‌کنیم خیلی جالب باشد که هنرمندی به این سرشناسی، با ما همکاری کند.»

فیلمبرداری[ویرایش]

پوستر مجموعه که بعد از مخالفت‌هایی که انجام شد، مورد استفاده قرار نگرفت

فیلمبرداری قسمت اول این سریال در ۱۷ سپتامبر شهریور ۲۰۱۳ در شهر تورنتو آغاز و در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ به پایان رسید. شبکه اف اکس ۱۳ قسمت برای فصل اول در نظر گرفت.

موسیقی متن[ویرایش]

موسیقی متن این مجموعه را رامین جوادی ساخته‌است که قبلاً هم موسیقی متن فیلم حاشیه اقیانوس آرام را برای دِل تورو ساخته بود.

بازاریابی[ویرایش]

تبلیغ اصلی سریال که به‌طور آشکاری نشان‌دهنده کرمی که ناقل ویروس خون‌آشامی است و موجب سوراخ شدن چشم فرد می‌شود، اعتراضات عمومی را در پی داشت که شبکه اف اکس اعلام کرد تبلیغات هنری دیگری را در بیلبوردها جایگزین خواهد کرد.

قسمت‌ها[ویرایش]

فصل اول (۲۰۱۴)[ویرایش]

قسمت عنوان کارگردان نویسنده تاریخ اصلی پخش میزان بیننده در آمریکا
(به میلیون)
۱«نیمه شب»[۱۵]گیرمو دل توروگیرمو دل تورو و چاک هوگان۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-07-۱۳)[۱۶]2.99[۱۷]
۲«جعبه»دیوید سملدیوید ودل و بردلی تامسن۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-07-۲۰)[۱۶]۲٫۱۲
۳«به‌سادگی پیش آمد»[۱۸]دیوید سملچاک هوگان۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-07-۲۷)[۱۶]۲٫۳۰
۴«برای همه نیست»کیت گوردنرجینا کُرادو۳ اوت ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-08-۰۳)[۱۶]۲٫۲۷
۵«گُریختگان»[۱۹]پیتر ولرجنیفر هاتچیسن۱۰ اوت ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-08-۱۰)[۱۶]۲٫۰۳
۶«اختفاء»[۲۰]پیتر ولرجاستین برت - گیبسن۱۷ اوت ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-08-۱۷)[۱۶]۲٫۲۸
۷«بخاطر خدماتِ ارایه‌شده»[۲۱]شارلوت سی یلینگدیوید ودل و بردلی تامسن۲۴ اوت ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-08-۲۴)[۱۶]۲٫۴۳
۸«موجودات شب»[۲۲]گای فِرلندچاک هوگان۷ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-09-۰۷)[۱۶]۱٫۹۱
۹«ناپدید شدگان»[۲۳]شارلوت سی یلینگرجینا کُرادو۱۴ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-09-۱۴)[۱۶]۱٫۸۷
۱۰«عزیزان»جان دالجنیفر هاتچیسن۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-09-۲۱)[۱۶]۲٫۲۲
۱۱«ریل سوم»TBATBA۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-09-۲۸)[۱۶]۲٫۲۸
۱۲«آخرین رسوم مذهبی»[۲۴]TBATBA۵ اکتبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-10-۰۵)[۱۶]۱٫۹۷
۱۳«استاد»[۲۵]TBATBA۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-10-۱۲)[۱۶]۲٫۰۹

بازخورد منتقدان[ویرایش]

دگردیسی در مجموع با اقبال منتقدان روبرو شد، بطوری‌که از متاکریتیک امتیاز ۷۲ از ۱۰۰ را بر اساس نظر ۳۷ نفر به دست آورده‌است و از سایت نظرسنجی راتن تومیتوس هم امتیاز ۸۶ درصدی با درجه "Certified Fresh" و با نمره ۷٫۵ از ۱۰ را به خود اختصاص داده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۵ مه ۲۰۱۴.
  2. http://www.hollywoodreporter.com/live-feed/fx-orders-guillermo-del-toros-657628
  3. http://collider.com/the-strain-tv-show-premiere-date-july-2014/
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ Andreeva, Nellie; Andreeva, Nellie (2013-06-20). "Cable Pilots 'The Leftovers', 'Quarry' & 'The Strain' Add To Casts". Deadline (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-05.
  5. "FX's 'The Strain' Casts 'Harry Potter's' David Bradley to Replace John Hurt". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-05.
  6. "Actors Brown and Watson talk vampire thriller "The Strain" | Watch News Videos Online". Global News (به انگلیسی). Archived from the original on 5 June 2020. Retrieved 2020-06-05.
  7. Trumbore، Dave (۲۰۱۳-۰۵-۲۱). «FX Pilots: Director Ang Lee Departs Drama TYRANT, While Guillermo del Toro's THE STRAIN Finds Its Female Lead in Mia Maestro». Collider (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  8. Weisman, Jon; Weisman, Jon (2013-04-26). "Durand joins Stoll in FX's 'Strain'". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-05.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ "Guillermo del Toro's FX Pilot 'The Strain' Adds Pair to Cast (Exclusive)". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-05.
  10. "Sean Astin joins FX vampire drama". EW.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-05.
  11. Antonio، Bill San (۲۰۱۳-۱۰-۱۰). «Munsey Park boy getting taste of Hollywood life». The Island Now (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  12. «Entertainment». UPROXX (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  13. «The Strain Recap: Rest in Hairpiece». Vulture (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  14. Petski, Denise; Petski, Denise (2014-11-14). "Samantha Mathis Joins 'The Strain'; Inbar Lavi In 'The Last Ship'". Deadline (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-05.
  15. Reg. # PAu003683209 at U.S. Copyright Records database.
  16. ۱۶٫۰۰ ۱۶٫۰۱ ۱۶٫۰۲ ۱۶٫۰۳ ۱۶٫۰۴ ۱۶٫۰۵ ۱۶٫۰۶ ۱۶٫۰۷ ۱۶٫۰۸ ۱۶٫۰۹ ۱۶٫۱۰ ۱۶٫۱۱ ۱۶٫۱۲ "Shows A–Z – strain, the on fx". The Futon Critic. Retrieved June 7, 2014.
  17. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۴.
  18. Reg. # PAu003711274 at U.S. Copyright Records database.
  19. Reg. # PAu003710480 at U.S. Copyright Records database.
  20. Reg. # PAu003711280 at U.S. Copyright Records database.
  21. Reg. # PAu003711489 at U.S. Copyright Records database.
  22. Reg. # PAu003711491 at U.S. Copyright Records database.
  23. Reg. # PAu003711490 at U.S. Copyright Records database.
  24. Reg. # PAu003721049 at U.S. Copyright Records database.
  25. Reg. # PAu003721142 at U.S. Copyright Records database.