جنگ فیلیپین و آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنگ فیلیپین و آمریکا
Philippine–American War
Digmaang Pilipino–Amerikano

در جهت عقربه‌های ساعت از بالا سمت چپ: نیروهای آمریکایی در مانیل، گرگوریو دل پیلار و نیروهایش در حدود سال ۱۸۹۸، آمریکایی‌هایی که از پل رود پاسیگ در سال ۱۸۹۸ محافظت می‌کنند، نبرد سانتا کروز، سربازان فیلیپینی در مالولو، نبرد کوینگوا
تاریخ۴ فوریه ۱۸۹۹ – ۲ ژوئیه ۱۹۰۲ [۱]
(۳ سال، ۴ ماه و ۴ هفته)
Moro Rebellion: ۱۸۹۹–۱۹۱۳
موقعیت
فیلیپین
نتایج

پیروزی ایالات متحده

  • اشغال فیلیپین توسط آمریکا؛ انحلال اولین جمهوری فیلیپین
تغییرات
قلمرو
فیلیپین به یک قلمرو بدون شرکت ایالات متحده و بعداً به یک مشترک‌المنافع ایالات متحده تبدیل می‌شود (تا سال ۱۹۴۶).
طرف‌های درگیر

۱۸۹۹–۱۹۰۲
 ایالات متحده آمریکا

۱۸۹۹–۱۹۰۲
 اولین جمهوری فیلیپین

Limited foreign support:
 ژاپن

۱۹۰۲–۱۹۱۳
 ایالات متحده آمریکا

۱۹۰۲–۱۹۰۶
Tagalog Republic


۱۸۹۹–۱۹۱۳
 Sulu Sultanate
فرماندهان و رهبران
واحدهای درگیر

۱۸۹۹–۱۹۰۲
نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا
سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا
نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا
Macabebe Scouts


۱۹۰۲–۱۹۱۳
Philippine Scouts
Philippine Constabulary

۱۸۹۹–۱۹۰۲
Philippine Republican Army
Philippine Republican Navy
Babaylanes
Pulajanes
Supported by:
شیشی[۲]


۱۸۹۹–۱۹۱۳
Irreconcilables
Moro people
قوا

≈در کل ۱۲۶۰۰۰[۳][۴]

≈۲۴٬۰۰۰ تا ≈۴۴٬۰۰۰ نیروی میدانی[۵]
≈۸۰٬۰۰۰–۱۰۰٬۰۰۰
منظم و نامنظم[۵]
تلفات و خسارات
۴٬۲۳۴[۶]–۶٬۱۶۵ کشته، [۷] ۲٬۸۱۸ مجروح[۶] ۱۶٬۰۰۰–۲۰٬۰۰۰ کشته[۸]
غیرنظامیان فیلیپینی: ۲۵۰٬۰۰۰–۱٬۰۰۰٬۰۰۰ مردند، بیشتر به دلیل قحطی و بیماری. از جمله ۲۰۰۰۰۰ مرده ناشی از وبا

جنگ فیلیپین و آمریکا (انگلیسی: Philippine–American War ; فیلیپینی: Digmaang Pilipino–Amerikano ; اسپانیایی: Guerra filipino–estadounidense‎)، که همچنین به عنوان جنگ فیلیپینی-آمریکایی، جنگ فیلیپین، قیام فیلیپین یا شورش تاگالوگ نیز اشاره شده‌است؛[۹] [۱۰] درگیری مسلحانه بین جمهوری اول فیلیپین و ایالات متحده آمریکا بود که از ۴ فوریه ۱۸۹۹ تا ۲ ژوئیه ۱۹۰۲ ادامه داشت. [۱۱] در حالی که ملی‌گرایان فیلیپینی این درگیری را ادامه مبارزه برای استقلال می‌دیدند که از سال ۱۸۹۶ با انقلاب فیلیپین شروع شده بود، دولت آمریکا آن را به عنوان یک شورش درنظر گرفت.[۱۲] این درگیری زمانی به وجود آمد که جمهوری اول فیلیپین به مفاد معاهده پاریس اعتراض کرد که بر اساس آن ایالات متحده، فیلیپین را از اسپانیا گرفت و آن را تصاحب کرد و جنگ آمریکا و اسپانیا پایان یافت. [۱۳]

در ۴ فوریه ۱۸۹۹، در نبرد مانیل، بین نیروهای ایالات متحده و جمهوری فیلیپین، جنگ درگرفت. در ۲ ژوئن ۱۸۹۹، جمهوری اول فیلیپین رسماً علیه ایالات متحده اعلام جنگ کرد.[۱۴] جنگ در ۲ ژوئیه ۱۹۰۲ با پیروزی ایالات متحده رسماً پایان یافت. با این حال، برخی از گروه‌های فیلیپینی - به رهبری جانبازان کاتیپونان، یک جامعه انقلابی فیلیپین - برای چندین سال دیگر به نبرد با نیروهای آمریکایی ادامه دادند. [۱۵]

این جنگ منجر به کشته شدن حداقل ۲۰۰۰۰۰ غیرنظامی فیلیپینی شد که بیشتر به دلیل قحطی و بیماری روی داد. برخی تخمین‌ها برای کل کشته‌های غیرنظامی تا یک میلیون نفر نیز می‌رسد.[۸] جنگ و به ویژه اشغال توسط ایالات متحده، فرهنگ جزایر فیلیپین را تغییر داد و منجر به ظهور پروتستانیسم و نابودی کلیسای کاتولیک و ورود زبان انگلیسی به جزایر به عنوان زبان اصلی دولت، آموزش، تجارت، صنعت شد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Worcester 1914, p. 293.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Gazette2016 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام JHUG20060410 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Deady2005p62 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Deady2005p55 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Karnow 1989, p. 194.
  7. Hack & Rettig 2006, p. 172.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ (Burdeos 2008، ص. 14) خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «burdeos2008p14casualties» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  9. Battjes 2011.
  10. Silbey 2008.
  11. Worcester 1914.
  12. "The Philippine-American War, 1899–1902". Office of the Historian, U.S. Department of State. Retrieved November 19, 2017.
  13. Randolph 2009.
  14. Kalaw 1927.
  15. Agoncillo 1990.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]