توپ (ورزش)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کودکان در حال توپ بازی - اثر هنری مربوط به دو قرن قبل از میلاد

توپ جسمی است که معمولاً گِرد و گاهی تخم مرغی شکل است و کاربردهای گوناگونی دارد. این وسیله در بسکتبال، فوتبال،والیبال،تنیس،هندبال،راگبی،فوتبال آمریکایی،سپک تاکرا و...استفاده می شود

کاربرد دارد. در این بازی‌ها، وضعیت بازی به محل قرارگیری توپ و اینکه آیا به بازیکنان برخورد می‌کند یا توسط بازیکنان به آن ضربه زده می‌شود یا خیر، وابسته‌است. همچنین از توپ در فعالیت‌های ساده‌تری مانند تیله‌بازی یا حرکت‌های نمایشی استفاده می‌شود. توپ‌هایی که از مواد بسیار سخت و مقاوم ساخته شده باشند کاربرد مهندسی دارند و از آن‌ها هنگامی که می‌خواهیم کمترین میزان اصطکاک را داشته باشیم، استفاده می‌شود. غلتک‌ها از این دسته‌اند. همچنین در اسلحه‌های باروت دار، از توپ‌های سنگی وفلزی به عنوان پرتابه استفاده می‌شود.

امروزه توپ‌های زیادی از جنس کائوچو پیدا می‌شود اما این توپ در خارج از قارهٔ آمریکا پیش از سفر کریستف کلمب کاملاً ناشناخته بود. اسپانیایی‌ها نخستین اروپاییانی بودند که توپی را می‌دیدند که کائوچویی است و جهش دارد. این گونه از توپ در دوران پیشاکلمبی در بازی‌های توپی آن منطقه کاربرد داشت. در دیگر نقاط جهان توپ‌ها بیشتر از پوست یا آبدان حیوانات که با مواد گوناگون پر شده بود، ساخته می‌شد.

چون توپ آشناترین جسم گرد برای انسان‌ها است، هرگاه بخواهیم جسم گِرد یا نیمه گِردی را توصیف کنیم از واژهٔ «توپ» برایش استفاده می‌کنیم.

توپ چرمی روسی (روسی: мячи) در سده‌های ۱۲ و ۱۳ میلادی.

ورزش‌های توپی[ویرایش]

انواع توپ[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «ball». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۲.