گالری کاما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گالری کاما (به انگلیسی: CAMA Gallery) یک گالری برای هنر معاصر و مدرن در لندن است که در سال ۱۳۹۵ به منظور به نمایش درآوردن هنر معاصر و مدرن برای مردم تأسیس گردید. فعالیت این گالری در نقاط مختلفی برپا بوده‌است، ابتدا شعبه لندن[۱]و سپس شعبه تهران بازگشایی شد. مجموعه کاما و به همین ترتیب نمایشگاه‌های گالری مراحل متمایزی را پشت سر گذاشته‌است، در ابتدا با نقاشان و هنرمندان ایرانی آغاز کرد و به تدریج به سراغ عکاسان و فیلم سازان ایرانی رفت، و به دنبال آن با نمایشگاه‌هایی صرفاً از نقاشی برگزار کرد و سپس به هنر معاصر و مدرن از خاورمیانه در کاما گالری لندن و شعبه آن در تهران بازگشت.

کاما بین‌المللی در روز ۹ام شهریور ۱۳۹۵ در خانه شرکت‌ها در بریتانیا ثبت شده‌است. در ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ وبسایت گالری کاما به صورت زنده درآمد و به یک عضو اختصاصی آرت سی و آرت نت درآمد. از زمان آغاز فعالیت خود، عضو انجمن The Fine Art Trade Guild بوده‌است. ۸ام آذر ۱۳۹۶ گالری کاما یک نمایشگاه فیزیکی از آثار هنری به منظور ورود به انگلستان در هتل کافه رویال لندن در خیابان رجنتز برگزار کرد. برخی از هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه حضور داشت عبارتند از: سهراب سپهری، پرویز تناولی، ابراهیم فرجی، محمد احصایی، منوچهر یکتایی، بهمن محصص و منیر فرمان فرماییان. کاما ۳۰ اثر هنری از ۳۰ استاد برجسته ایرانی را به نمایش درآورده است که مجموعاً ۲٬۷۰۰٬۰۰۰ دلار ارزش هنری دارد که رکوردی موفق برای بیشترین تعداد از استادان ایرانی است که خارج از ایران نمایش داده شدند. V&A دو سال پیش از آن تلاش کرد نمایشگاهی از ۲۵ آثار هنری برپا کند، اما نمایشگاه لغو شد.

تاریخچه[ویرایش]

از زمان افتتاح، این گالری بر هنر بریتانیا تأثیرگذار بوده‌است. در ۹ام آذر ۱۳۹۶، کاما نمایشگاهی از ۶ اثر هنری در Hari Hotel در محله بلگریویا به همراه مهمان ویژه، لرد نورمن لامونت برگزار کرد. از دی تا بهمن ۱۳۹۶، گالری کاما نمایشگاهی از هنرمند، مصطفی نوربخش[۲] با عنوان از تونر تا معجزه را برپا داشت. این نمایشگاه این هنرمند را برای نخستین بار به بریتانیا معرفی کرد. در اواخر بهمن ماه همان سال در این گالری نمایشگاهی از آثار نقاش هنرمند ایران، فاطمه دیوان دری به نمایش درآمد. در طی فروردین تا خرداد ۱۳۹۷، یک نمایش گروهی با عنوان Sensation[۳] که آثار هنرمندان ایرانی نظیر سعید احمدزاده، عادل یونسی، فاطمه دیوان دری، بابک روشنی نژاد، الهام یزدانیان، هومن درخشنده، علی ندائی، افشین پیر هاشمی، مصطفی نور بخش، شقایق شجاییان، محسن جمالی نیک، نجوا عرفانی، فریدون امیدی، بیتا وکیلی، مجتبی تاجیک، نیلوفر قادر نژاد، طاهره صمدی تاری، فلورا فیض بخش، محمد طباطبایی، کیانوش فرید و اوژن شیراوژن به نمایش درآمد. در ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ شعبه تهران گالری کاما فضای نمایشگاهی ۴۰۰ متر مربع در تهران را رسماً افتتاح کرد. گالری کاما پوشش گستردهای از مطبوعات و رسانه‌ها را دریافت کرده‌است. در ۹ فروردین ۱۳۹۷، کاما موفق به فروش چندین اثر هنری در حراج کیریستیز از طریق یکی از نمایندگی‌هایش شد. این ۵ اثر همان آثاری بودند که در نمایشگاهی به عنوان استاد ارائه شدند که نشان دهنده ارزش و آن‌ها بود. موزه هنرهای معاصر تهران یک گواهی برای تأیید و حمایت از گالری کاما مقرر کرد. این موزه دارای بیش از ۵/۵ میلیارد دلار هنرهای زیبا در انبار خود می‌باشد (بزرگترین مجموعه در خارج از اروپا).

در ۱۶ فروردین ۱۳۹۷، کاما اولین فضای گالری بین‌المللی خود را با عنوان Sensation در لندن افتتاح کرد. این نمایشگاه فوقالعاده موفق، ۵۱ اثر از ۲۱ هنرمند پر طراوت پویای معاصر ایران مانند افشین پیر هاشمی، کسی که سابقه ای قوی و درخشان در فروش هزار دلاری در حراجی‌های کریستی دارد، به نمایش درآورد.[۴] بیتا وکیلی همچنین با ارزش‌ترین هنرمند زن در خاورمیانه به‌شمار می‌رود.[۵] دیگر آثار از طاهره صمدی تاری، فریدون امیدی و عادل یونسی که همه آن‌ها دارای پروفایل در حراجی کیریستیز هستند و نتایج حیرتآور به دست آوردهاند.

علاوه بر این کاما حمایت رسانه‌های منتقد هنری را به همراه داشته‌است. در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، کاما عنوان بهترین گالری نو را از Fine Art Trade Guild دریافت کرد. در ۳۱ اردیبهشت همان سال، گالری کاما میزبان یک سمپوزیوم علمی ارائه شده توسط رجد احمد از سرویس جهانی بی‌بی‌سی با موضوع هنر مدرن در زمان آشفته، بود. شرکت کنندگان دیگر شامل منتقدان هنر، مدیران خانه‌های حراجی و روزنامه نگاران، از جمله پائولا وایدجر روزنامه‌نگار مجله Arts Journalist for Economist, Wall Street Journal and FT, Virginia Blackburn - FT, Reged Ahmed - BBC World, Lynn Gaspard - Sky News Arabia, Roxane Zand - Middle Eastern Contemporary Art, Sotheby's, Reyhan Day - Mayfair Times and Jayyab Abusafia - Sky News Arabia.

گالری کاما تهران یک نمایشگاه انفرادی از احمد رضا احمدی،[۶] معروف‌ترین شاعر ایرانی را نمایش داد. این مجموعه نقاشی‌ها توسط جامعه هنری ایران پذیرفته و حمایت شده‌است.

گالری کاما تهران یک نمایشگاه گروهی[۷] از آثار عکاسی فیلم سازان ایرانی که شامل کارگردانانی نظیر عباس کیارستمی، برنده جایزه در فستیوال فیلم کن، ابراهیم گلستان و جعفر پناهی برگزار کرد، در مراسم اهدای جوایز فستیوال کن حضار ۵ دقیقه به نشانهی احترام به جعفر پناهی برپا ایستادند زیرا او قادر به حضور و دریافت جایزهاش نبود. در ۶ تیر ۱۳۹۷، کاما با بنیاد Blue Rhino در استانبول ترکیه مشارکت داشت، در این نمایشگاه با عنوان جاودانگی، ۱۱ هنرمند ایرانی به همراه ۱۱ هنرمند از ترکیه شرکت داشتند و نمایشگاه به مدت ۲ هفته ادامه داشت. در ۱۱ تیر ۱۳۹۷، گالری کاما لندن اولین همکاری مد لوکس رسمی خود را بین گالری ملی و دایموند راک یک برند لوکس چرم، ارائه داد. این اولین همکاری مد توسط گالری ملی بود و نشان دهنده تغییر در جریان و همچنین پتانسیل بیشتر بین مد و هنر بود. در طی شهریور ماه ۱۳۹۷، گالری کاما نمایشگاهی از آثار نقاشی اسطورهای و مسحورکننده از هنرمند ایرانی، علی ندائی که از اسطوره‌های فارسی الهام گرفته شده‌اند را به نمایش درآورد. این یک نمایشگاه انفرادی از علی ندائی بود. علی ندائی یکی از بهترین سه طراح در ایران محسوب می‌شود و نقوش اسطورهای، جسورانه و پر جنب و جوش را به تصویر می‌کشد که مردانگی و قدرت را به نمایش می‌گذارد، و برای جذابیت‌های هنری و تزئینی مناسب است. منتقد هنری معروف، ادوارد لوسی اسمیت از این آثار هنری حمایت کرد و این نمایش را با آثار استادان پیشین غربی مقایسه کرد و آن‌ها را بسیار جلوتر از زمان خود خواند.

از ۱۱ام آبان ماه به مدت دو هفته مجموعه نمایشگاه‌های گذر زمان که نشان دهنده آثار عکاسی توسط فیلم سازان برجسته ایران همچون عباس کیارستمی، جعفر پناهی، کامران شیردل، مجید برزگر، ناصر تقوای و رضا کیانیان بود، در لس آنجلس برگزار شد.

منابع[ویرایش]

  1. «کاما، گالری دائمی هنر مدرن ایران در لندن». fa.persiadigest.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.
  2. «افتتاح گالری کاما با نمایش آثار مصطفی نوربخش». خبرگزاری هنر ایران. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.
  3. «نمایش ۵۱ اثر از هنرمندان معاصر ایران / گالری کاما بزرگترین جایگاه اختصاصی هنر ایران در لندن افتتاح می‌شود». خبرگزاری هنر ایران. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.
  4. «سفر ۵۰ تابلوی ایرانی به لندن» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۸-۰۴-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.
  5. «فروش 120 میلیون تومانی هفت نگاه در روز افتتاحیه». همشهری آنلاین. ۲۰۱۲-۰۵-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.
  6. «آثار نفیس نقاشی و عکاسی تا نقاشی کشیدن شاعره نابینا». خبرگزاری موج. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.
  7. «آغاز نمایشگاه عکس فیلم‌سازان مطرح ایرانی». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۶-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]

وب سایت رسمی