ویکی‌پدیا:پرسش‌های رایج/رده‌بندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرسش‌های رایج رده‌بندی

این صفحه عمدتاً برای کسانی است که در ویکی‌پدیا ویرایش می‌کنند. برای مشاهدهٔ اطلاعاتی که مربوط به مخاطبان است، ویکی‌پدیا:پرسش‌های رایج/رده‌ها را ببینید.

برای مشاهدهٔ رهنمودهایی با جزئیات بیشتر پیرامون ایجاد و سازمان‌دهی رده‌ها، راهنما:رده را ببینید. اطلاعات فنی بیشتر در ویکی‌پدیا:رده‌بندی در دسترس است.

رده‌ها چه هستند؟

رده‌ها امکان قرار گرفتن مقاله‌ها در یک یا چند گروه را فراهم می‌کنند و به این گروه‌ها نیز امکان رده‌بندی‌شدن را می‌دهند. مقاله‌ای که به یک ردهٔ خاص تعلق دارد، باید پیوندی به صفحه‌ای داشته باشد که آن رده را توصیف کند. به‌طور مشابه، زیررده‌ای که به یک ردهٔ مادر تعلق دارد نیز باید پیوندی به صفحهٔ ردهٔ مادر خود داشته باشد.

هر صفحهٔ رده حاوی یک متن معرفی است که مانند مقاله‌ها قابل ویرایش است و فهرستی از پیوندها به زیررده‌ها و مقاله‌ها عضو رده که به‌طور خودکار تولید شده، در آن صفحه دیده می‌شود.

رده‌ها تشکیل‌دهندهٔ یک یک سلسله مراتب سخت‌گیرانه یا درختی از رده‌ها نیستند؛ چرا که هر مقاله می‌تواند در بیش از یک رده قرار گیرد و هر رده نیز می‌تواند در بیش از یک ردهٔ مادر رده‌بندی شود. این امر باعث می‌شود تا امکان وجود همزمان چندین طرح مختلف برای رده‌بندی فراهم شود.

چه رده‌هایی هم‌اکنون وجود دارند؟

بهترین راه برای یافتن رده‌های موجود، گردش در میان رده‌ها است. این کار را می‌توانید از رده:مقاله‌ها آغاز کنید که رده‌های موجود در «بالاترین» سطح را نشان می‌دهد؛ تمام رده‌های دیگر باید در نهایت به این رده متصل شوند. فهرستی از تمامی رده‌ها را می‌توانید در ویژه:رده‌ها بیابید – فهرست بسیار پرجمعیت است، اما می‌توانید از جعبهٔ جستجو استفاده کنید. رده:رده‌های ویکی‌پدیا نیز بالاترین ردهٔ استاندارد است که توسط نرم‌افزار مدیاویکی ارائه شده است، اما رده‌های یتیم (رده‌هایی که هیچ ردهٔ مادری ندارند) نیز می‌توانند موجود باشند.

تفاوت میان فهرست‌ها رده‌ها در چیست؟

گروه‌بندی مقاله‌ها در یک رده با تهیهٔ فهرستی از مقاله‌ها یکسان نیست. برای ویرایش کردن فهرستی از مقاله‌ها باید خودِ فهرست را به‌طور مستقیم ویرایش کنید؛ اما برای قرار ددن مقاله‌ها در یک رده، باید مقاله را ویرایش کنید و برچسب رده را با قرار دادن عبارت [[رده:نام رده]] در بدنهٔ متن، به صفحه اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که مقاله به فهرست موجود در صفحهٔ رده افزوده شود.

هرچند که هر مقاله می‌تواند در چندین فهرست قرار گیرد، اما هدف این است که با پایین رفتن در یک ردهٔ مادر فهرست، مانند رده:افراد، به مقاله‌هایی پیرامون افراد برسید، نه مقاله‌های مرتبط با آن‌ها.

اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در ویکی‌پدیا:رده‌ها، فهرست‌ها و الگوهای ناوبری بیابید.

همچنان به مقاله‌هایی با عنوان «فهرست ...» نیاز است؟

فهرست‌ها همچنان برای نشان دادن مقاله‌های «ناموجود» مفید هستند.

تفاوت میان الگوهای ناوبری و رده‌ها در چیست؟

استیو جابز دارای یک مقاله، یک رده و یک الگوی ناوبری است.

الگوهای ناوبری مجموعه‌ای از پیوندها با یک موضوع واحد هستند که به‌شکلی استاندارد و در جعبه‌ای با حاشیه قالب‌بندی شده‌اند. این پیوندها را می‌توان به اشکال مختلفی در جعبه مرتب کرد. این جعبه در سمت چپ یا در پایین صفحه‌هایی که از درون آن پیوند دارند، قرار داده می‌شود.

تعداد الگوهای ناوبری موجود نسبت به رده‌ها کمتر است. الزامی وجود ندارد که حتماً یک صفحه از درون یک الگوی ناوبری پیوند داشته باشد، اما هر صفحه باید دست کم در یک رده قرار گیرد و در بیشتر موارد، تعداد رده‌ها بیشتر از یک رده است.

با این حال، در صورت نیاز می‌توان از الگوهای ناوبری برای سازمان‌دهی پیوندها به‌شکلی کاربردی‌تر نسبت به رده‌ها استفاده کرد. این الگوها ظرافت‌هایی دارند که رده‌ها از داشتن آن‌ها عاجزند و در صورت داشتن آن هم به‌اندازهٔ الگوهای ناوبری منظم نیستند. الگوهای ناوبری، در صورت وجود، یافتن مقاله‌های مرتبط را برای مخاطبان بسیار تسریع می‌کنند.

فرایند ساخت الگوها نسبت به رده‌ها پیچیده‌تر است و ویکی‌نویسی که می‌خواهد یک الگوی ناوبری بسازد، معمولاً از یک الگوی موجود به‌عنوان منبعی برای الهام استفاده می‌کند.

آیا صفحه‌ها می‌توانند در بیش از یک رده قرار گیرند؟

بله، انتظار می‌رود که بیشتر صفحه‌ها در یک یا بیش از یک رده عضویت داشته باشند. به‌طور مشابه، هر رده نیز می‌تواند در بیش از یک ردهٔ مادر عضویت داشته باشد.

منظور از «رده‌های نگهداری» چیست؟

بعضی رده‌ها برای کمک به نگهداری از پروژه ایجاد شده‌اند. برای مثال، رده‌های اختصاصی الگوها و رده‌های اختصاصی تغییرمسیرها. رده‌های نگهداری معمولاً با استفاده از الگوها به صفحه‌ها افزوده می‌شوند و نه با قرار دادن پروند رده در صفحه. مشارکت‌کنندگان به دلایل مختلفی بر این رده‌های نگهداری نظارت دارند تا با کمک آن‌ها به تمیزکاری مقاله‌ها بپردازند. رده‌های نگهداری معمولاً «پنهان» هستند و به کاربران نمایش داده نمی‌شوند. دیدن این رده‌ها برای کاربران ثبت نام کرده‌ای که ترجیحات خود برای نمایش رده‌های پنهان را فعال کرده‌باشند، ممکن خواهد بود. انجام این کار نیز بسیار ساده است:

  1. به ترجیحات ← نمایش صفحه
  2. به پایین صفحه و به بخش گزینه‌های پیشرفته بروید
  3. جعبهٔ رده‌های پنهان نمایش داده شود را فعال کنید
  4. روی ذخیره کلیک کنید
خوب است که حافظهٔ نهان مرورگر خود را خالی کنید تا مطمئن شوید که رده‌های پنهان پس از ذخیره‌سازی ترجیحات شما نمایش خواهند یافت.


قواعد نام‌گذاری رده‌ها از چه قرار است؟

برای نام‌گذاری رده‌ها نیز باید از قواعد نام‌گذاری مشابه مقاله‌ها پیروی کنید. در ویکی‌پدیای فارسی اکثر رده‌ها بر پایهٔ سامانهٔ رده‌بندی ویکی‌پدیای انگلیسی ایجاد می‌شوند. برای ترجمهٔ عنوان رده‌ها به فارسی از ویکی‌پدیا:ترجمه رده‌ها پیروی کنید.

اگر ردهٔ مورد نظر برای جمع‌آوری مقاله‌ها کاربرد دارد، در عنوان آن از فهرست استفاده نکنید و از اسامی جمع استفاده کنید. برای مثال: رده:پاپ‌ها.

با این حال، در صورتی که ردهٔ مورد نظر به جمع‌آوری فهرست‌ها می‌پردازد، استفاده از واژهٔ فهرست‌های در نام رده صحیح است. برای مثال: رده:فهرست‌های شرکت‌های فناوری.

از نام موضوع بدون اشاره با ساختار استفاده کنید. برای مثال، [[رده:تاریخ لندن]] درست است و نه [[رده:تاریخ - اروپا - انگلستان - لندن]].

چطور یک مقاله را به یک رده اضافه کنم؟

مقاله را ویرایش کنید و عبارت [[رده:نام رده]] را در پایین متن مقاله قرار دهید. برای مثال: [[رده:مداخلات ذهن و بدن]].

چگونه می‌توانم در یک صفحه، بدون این که صفحه رده‌بندی شود، به یک رده ارجاع (پیوند) دهم؟

برای پیوند دادن به صفحهٔ یک رده، در داخل پیونند یک دونقطه پیش از واژهٔ «رده» قرار دهید:
[[:رده:ایالات متحده آمریکا]]، که به شکل رده:ایالات متحده آمریکا نمایش داده می‌شود.

برچسب رده باید در کجای مقاله قرار داده شود؟

برچسب‌های رده باید در پایین متن مقاله و پس از ضمیمه‌های مقاله (یعنی بخش‌های «منابع» و «پیوند به بیرون») قرار گیرند. این باعث می‌شود تا هنگامی که ویرایشگران بر روی «ویرایش» کلیک می‌کنند، متن مقاله بلافاصله در دسترس آن‌ها قرار گیرد و نیازی به گذشتن از برچسب‌های مبهم رده برای رسیدن به متن نباشد. این کار همچنین باعث می‌شود که برچسب‌های رده در محلی ثابت قرار گیرند و یافتن آن‌ها نیز آسان باشد.

رده‌ها را باید به چه ترتیبی در مقاله‌ها فهرست کرد؟

رده‌ها معمولاً هم به ترتیب حروف الفبا و هم بر پایهٔ اهمیت یا ارتباط آن‌ها با موضوع مقاله مرتب می‌شوند. اگرچه که این موضوع نیز همانند بسیاری از مسائل مرتبط با مرتب‌سازی در ویکی‌پدیا، وابسته به تصمیم‌گیری کاربر است، اما عموماً مشخص است که برخی رده‌ها – نظیر سال و محل تولد یک شخص – نسبت به موارد دیگر نظیر وضعیت آن‌ها به‌عنوان یک برندهٔ جایزهٔ اسکار یا نوبل، از اهمیت کمتری برخوردارند.

همچنین ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه رده‌بندی افراد را ببینید.

چطور می‌توانم یک مقاله را با ترتیب دیگری در فهرست رده قرار دهم؟

از برچسب {{ترتیب‌پیش‌فرض}} و به شکل {{ترتیب‌پیش‌فرض:کریمی، علی}} استفاده کنید. در این صورت، مقاله در تمام رده‌ها ذیل واژهٔ «کریمی» مرتب می‌شود؛ مگر آن که برای یک ردهٔ‌خاص از یک کلید مرتب‌سازی استفاده شود (پایین را ببینید).

برای رده‌های خاص و واحد، از کلیدهای مرتب‌سازی استفاده کنید. برای مثال، مقاله‌ای که با استفاده از برچسب [[رده:رده مناسب|کلید مرتب‌سازی]] رده‌بندی شده باشد، در درون رده ذیل حرف «ک» قرار می‌گیرد.

برای مقاله‌های با موضوع زندگی‌نامه از چه رده‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

Articles about people should be categorized cautiously. Unlike the body of the article, the various category choices for people can focus on, in most cases, what are common and unrelated attributes such as place of birth and gender, instead of emphasising the reason for their inclusion.

See Wikipedia:Categorization of people for guidelines.

شخصی رده‌بندی انتخابی من را تغییر داده است – چه کنم؟

All contributions to Wikipedia may be "edited mercilessly". If the change was not explained in the article history or talk page, try leaving a question on the relevant user's talk page. Remember to follow the bold, revert, discuss procedure.

هنگام مواجهه با مقاله‌ای که رده‌بندی نشده چه کاری باید انجام دهم؟

Try to categorize it yourself. If you are unable to, add the {{Uncategorized}} template to the article, which will place a notice that the article needs categorizing, and automatically add it to the list at Category:Uncategorized pages.

من به رده‌بندی علاقه‌مندم – چطور می‌توانم در این زمینه کمک کنم؟

If there is one, you can join the WikiProject involved.

من می‌خواهم ارتباط میان چند رده را تغییر دهم – آیا مشکلی ایجاد می‌شود؟

If you want to restructure some existing categories, it is best to discuss your plans with others working in the same areas, or at least to announce your intentions.

چطور یک رده بسازم؟

A category page should contain a brief description of the purpose of the category. A prominent link to the most important article in the category is usually a good idea, but please avoid copying large quantities of text or images from an article to a category page.

In many cases, a category has a "main article", which describes the subject of that category. The category and the article often have the same name. In such case, do this:

  • Add the "{{cat main}}" tag in the category.
  • Arrange for the article to appear at the top of the list of articles in the category, by putting a vertical bar and a space after the category name in the Category: tag (e.g. [[Category:<category name>| ]]).

If the subject has count, then make the category name plural and create a redirect of that same, plural name, redirecting back to the singular name. For instance City and Category:Cities. That is, create a page called "Cities" and add the line

#REDIRECT [[City]]

In theory, if a main article is categorized correctly in its corresponding category, the use of the cat main template is redundant.

آیا رده‌ها نیاز به رده‌های مادر دارند؟

Yes. If you are creating a new category, look for a suitable "parent" category (or several) to assign it to. A good place to look is in articles on related subjects.

If you do not have a parent category, then your category cannot be browsed to via other categories. Also, your category will show up on Wikipedia:Database reports/Uncategorized categories.

آیا می‌توان نام رده‌ها را تغییر داد، آن‌ها را منتقل کرد یا تغییر مسیرشان داد؟

Yes, "speedy renaming" can be done by listing the category at Wikipedia:Categories for discussion#Speedy renaming. See Wikipedia:Category deletion policy#Speedy renaming procedure.

Redirects in the form #REDIRECT [[Category:New name]] are not recommended in category space. Instead, use the template {{Category redirect}}: a bot periodically recategorizes articles in the redirected category to the target category. Any editor can add a category redirect although, in general, established categories should not be unilaterally redirected but should be taken to Wikipedia:Categories for discussion to suggest redirecting as part of a rename / merger of the category.

Categories can be moved. The old page will have {{Category redirect|New name}} instead of #REDIRECT [[:Category:New name]].

چطور می‌توانم یک رده را حذف کنم؟

If you feel a category falls within Wikipedia:Category deletion policy, bring it up on Wikipedia:Categories for discussion.

رده‌ها از چه زمانی در ویکی‌پدیا پیاده‌سازی شده‌اند؟

The category feature appeared in the MediaWiki software v1.3, which was implemented on Wikipedia in late May 2004.

Initially categories were displayed at the top right of articles, but they were soon moved to the bottom due to layout conflicts.

چرا گاهی فهرست رده‌ها به‌روز نیست؟

Sometimes, pages are not placed in categories manually by Wikipedia editors, but by means of templates, which can be used to place identical information (including category membership information) on many different pages at once. When the information on such a template is edited, the pages containing that template are updated, but not necessarily updated immediately. This means that pages might not always appear in the most current categories. However, this problem usually affects project maintenance categories rather than the categories used for browsing.

Various other delays sometimes mean that lists of category members or subcategories, or the page counts given, are not completely up to date (see Phabricator tickets T18036, T132467, and T157670 for technical details). So if you are editing Wikipedia and find that your page hasn't yet shown up in a category or been removed from an old category, don't panic! The problem may resolve itself within minutes, but sometimes it may take longer, in some cases days, even months. (It may help if you purge the page.)

چه ابزارهایی برای گشتن و جستجو در رده‌ها وجود دارند؟

PetScan is a powerful querying tool that, among other tasks, can scan categories, selecting pages on many categories.