مرکز حقوق بشر در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مرکز حقوق بشر در ایران ((به انگلیسی: Center for Human Rights in Iran)، پیش‌تر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران[۱]) یک سازمان مردم‌نهاد[۲] آمریکایی است که هدف آن، بهبود و ارتقای حقوق بشر در ایران است.[۳][۴] این گروه در واپسین دوران سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز به کار کرد.

کمپین حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز در موضع‌گیری‌هایی همواره به تظاهرات‌ها در ایران نیز پرداخته‌اند.[۵]

پیشینه و کنش‌ها[ویرایش]

در سال ۱۳۸۹، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با انتشار یک بیانیه، نگرانی‌اش را در مورد صادر شدن حکم اعدام برای برخی از معترضین حاضر در تظاهرات، اعلام کرد و خواستار متوقف شدن اعدام‌های سیاسی در ایران شد.[۶] کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران همچنین صدور حکم ۱۱ سال حبس تعزیری، برای نسرین ستوده را «بی عدالتی مفرط در قوه قضائیه ایران» اعلام کرد و خواستار لغو شدن این حکم، در دادگاه تجدیدنظر شده‌بود.[۷] کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، افزون بر اشاره به وعده‌های حسن روحانی (ریاست‌جمهوری ایران) در جریان رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور، به بخش‌هایی از موردهای نقض حقوق بشر در ایران، اشاره‌هایی داشته‌است که به شکلی مستقیم، عامل‌های دولتی و وزارتخانه‌های وابسته، مسئول آنان هستند.[۸]

بازخوردها در رسانه‌های ایرانی[ویرایش]

  • به گزارش مشرق، رسانه داخلی جمهوری اسلامی، – «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نام گروهی است که عده‌ای از متهمان فراری تظاهرات سال ۸۸ به همراه گروه دیگری از ضدانقلاب خارج نشین راه‌اندازی کرده‌اند که با حمایت مالی لابی‌های سازمان منافقین و با هدف سیاه‌نمایی و انتشار اخبار ضدایرانی راه‌اندازی شده‌است». این رسانه، همچنین نشست‌های این مرکز که گاه با حمایت از سوی سازمان عفو بین‌الملل و دانشکده‌های آمریکایی است را ضد ایرانی دانسته‌است.[۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «کمپین حقوق بشر در ایران». کمپین حقوق بشر در ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.
  2. "International Campaign for Human Rights in Iran". PeaceWomen (به انگلیسی). 2015-02-03. Retrieved 2021-04-06.
  3. «What We Do». Center for Human Rights in Iran. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.
  4. "Iran accuses the US of meddling in election crisis". Yahoo! News. June 17, 2009. Archived from the original on June 20, 2009. Retrieved June 19, 2009.
  5. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «اعتراض نهادهای حقوق بشری به "سرکوب مرگبار" معترضان در ایران | DW | 21.11.2019». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.
  6. «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، خواستار توقف اعدام‌های سیاسی شد». رادیو فردا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.
  7. «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران محکومیت نسرین ستوده را «بی عدالتی مفرط» در قوه قضائیه خواند | صدای آمریکا فارسی». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.
  8. «دولت روحانی و گستره نقض حقوق بشر در ایران». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.
  9. «گردهمایی دشمنان حقوق‌بشری ایران در نیویورک +تصاویر». مشرق نیوز. ۲۰۱۳-۱۱-۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]