کساوند

مختصات: ۳۴°۰۹′۰۸″ شمالی ۴۸°۵۸′۱۱″ شرقی / ۳۴٫۱۵۲۲۲°شمالی ۴۸٫۹۶۹۷۲°شرقی / 34.15222; 48.96972
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کساوند
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانملایر
بخشبخش زند
دهستانکمازان علیا
مردم
جمعیت۲۷۳ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۸۳۴۸
ره‌آوردگیلاس - آلبالو _ گردو _ انگور _ سیب و انواع خشکبار مرتبط

کساوند، روستایی از توابع بخش زند شهرستان ملایر در استان همدان ایران است.دهیاری این روستا در سال 1384 شمسی تاسیس گردید. آب و هوای بسیار سرد این منطقه در زمستان و آب و هوای فوق العاده مطلوب بهاری در فصول گرم به دلیل وجود بیشه زار ها و رودخانه جاری این روستا بسیار زبانزد است. بیشتر احالی این روستا در سنین پایین به تهران مهاجرت میکنند. و وارد کار های فنی مثل در و پنجره سازی می‌شوند،نمونه ای از این افراد مشهور در صنعت درب و پنجره سازی به نام عباس شعبانی میتوان اشاره کرد.:) داوود حاتمی فرزند علی رحم، ایثار گر، فرهنگی فعال و خوشنام این منطقه بحساب می‌آید.ایشان از اولین اشخاصی بود که در دهه پنجاه از روستای کساوند به دانشگاه راه یافت.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کمازان علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر (۹۵خانوار) بوده‌است.[۱]

جاذبه های طبیعی و تاریخی[ویرایش]

با توجه به آب و هوای معتدل این منطقه و مناظر زیبا و چشم نواز در کنار بکر بودن منطقه میتواند چشم هر بیننده ای را خیره کند.

این روستا با توجه به قدمت زیاد آن دارای آثاری همچون قلعه چهار برج که مربوط به دوران صفویه و سنگل که شهری با قدمت ما قبل تولد مسیح می باشد ..

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۳۱.