چشمان روشن (آهنگ آرت گارفانکل)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«چشمان روشن»
تک‌آهنگ از آرت گارفانکل
از آلبوم سرنوشت برای صبحانه
بی-ساید«وقتی کسی شما را نمی‌خواهد»
تاریخ پخش۱۹ ژانویه ۱۹۷۹ (۱۹ ژانویه ۱۹۷۹)[۱]
ژانرراک فولک
زمان۴:۰۰
ناشرکلمبیا
ترانه‌نویس(ها)مایک بت
گاه‌نگاری تک‌آهنگ‌های آرت گارفانکل
«کمی بعد (من در راه خواهم بود)»
(۱۹۷۹)
«چشمان روشن»
(۱۹۷۹)
«از آنجایی که تو را ندارم»
(۱۹۷۹)

چشمان روشن (انگلیسی: ‌Bright Eyes) ترانه‌ای است که توسط مایک بت، ترانه‌سرای بریتانیایی نوشته شده و توسط آرت گارفانکل اجرا شده است. این آهنگ برای موسیقی متن انیمیشن بریتانیایی درام-ماجراجویی در سال ۱۹۷۸، تپه خرگوش‌ها نوشته شد. این آهنگ که به عنوان یک آهنگ پاپ از شکل اصلی خود در فیلم تنظیم شده است، در نسخه‌های بریتانیایی و اروپایی سرنوشتِ صبحانه گارفانکل در سال ۱۹۷۹ و در نسخه‌های آمریکایی آلبوم ۱۹۸۱ برش قیچی او دیده می‌شود. چشمان روشن، به مدت شش هفته در صدر جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا قرار گرفت و با فروش بیش از یک میلیون نسخه، به پرفروش‌ترین تک‌آهنگ بریتانیا در سال ۱۹۷۹ تبدیل شد. ریچارد آدامز، نویسنده رمان اصلی، گزارش شده است که از این آهنگ متنفر بوده است.[۲] کاور این آهنگ بعداً در مجموعه تلویزیونی واترشیپ دون به صراحت به عنوان آهنگ اصلی آن استفاده شد.

پس‌زمینه[ویرایش]

این آهنگ توسط مایک بت برای تپه خرگوش‌ها نوشته، تولید و تنظیم شد و کارگردان اصلی جان هابلی درخواست آهنگی در مورد مرگ کرد.[۳] زمانی شروع می‌شود که هیزل، شخصیت اصلی فیلم، پس از زخمی شدن با تفنگ یک کشاورز تقریباً می‌میرد و فایور، برادر کوچکش توسط خرگوش سیاه اینله به سمت او هدایت می‌شود. «یکی از سخت‌ترین جلسات» کارنامه کاری او (به دلیل نظرات متفاوت موسیقایی) بود.[۴]

تنظیم تک‌آهنگ پاپ در بریتانیا بسیار موفق بود و در سال ۱۹۷۹ به مدت شش هفته در رتبه اول جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا ماند،[۵] بیش از یک میلیون نسخه فروخت و به پرفروش‌ترین تک‌آهنگ سال تبدیل شد.[۶][۷] در ایالات متحده نتوانست به بیلبورد هات ۱۰۰ برسد. در جدول بیلبورد بزرگسالان معاصر به شماره ۲۹ رسید.

کارکنان[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Art Garfunkel – Bright Eyes". 45cat.com. Archived from the original on 23 February 2020. Retrieved 23 February 2020.
  2. «"I HATE "Bright Eyes"!". lettersofnote.com. Archived from the original on 6 July 2020. Retrieved 14 January 2019». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲.
  3. «Was it a kind of bad dream?» (به انگلیسی). ۲۰۰۹-۰۳-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۷.
  4. «Was it a kind of bad dream?» (به انگلیسی). ۲۰۰۹-۰۳-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۷.
  5. "British Hit Singles & Albums". Wikipedia (به انگلیسی). 2021-09-29.
  6. "UK's million-selling singles: the full list". the Guardian (به انگلیسی). 2012-11-04. Retrieved 2022-12-27.
  7. «Was it a kind of bad dream?» (به انگلیسی). ۲۰۰۹-۰۳-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۷.