پیش‌نویس:دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی
نام پیشین
دانشکده دامپزشکی خیابان کلاید، دانشکده دامپزشکی دیک، دانشکده سلطنتی (دیک) دامپزشکی
نوعدانشکده دامپزشکی
بنیانگذاری شده۱۸۲۳؛ ۲۰۱ سال پیش (۱۸۲۳-خطا: زمان نامعتبر}})
وابستگیدانشگاه ادینبورگ
Head of SchoolLisa Boden Prof.
موقعیتادینبورگ، اسکاتلند
وبگاه

دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی، که به دامپزشک دیک مشهور است، دانشکده دامپزشکی دانشگاه ادینبورگ است. این دانشکده بخشی از ;کالج پزشکی و دامپزشکی دانشگاه ادینبورگ است.

درسایه آخرین اقدامات چارچوب تعالی پژوهشی بریتانیا، دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی (R(D)SVS) بهمراه کالج روستایی اسکاتلند (SRUC) در رتبه بندی آموزش عالی تایمز رتبه اول را در زمینه تحقیقات کشاورزی، غذا و علوم دامپزشکی در بریتانیا کسب کردند. این رتبه بندی بر اساس کیفیت و گستردگی تحقیقات انجام گرفته است که جایگاه R(D)SVS و SRUC را به عنوان قوی ترین موسسه در این حوزه های پژوهشی حفظ می کند. از محیط تحقیقاتی این مؤسسات به عنوان 100 درصد پیشرو در جهان در زمینه تحقیقات کشاورزی، غذا و علوم دامپزشکی یاد شده است. [۱]

این دانشکده در رتبه‌بندی جهانی رشته‌های آکادمیک شانگهای در سال 2022 - در بخش علوم دامپزشکی رتبه اول را در بریتانیا کسب کرد، [۲] همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2023 برای علوم دامپزشکی رتبه دوم را در بریتانیا کسب کرد، [۳] علاوه بر این، این دانشکده دارای رتبه اول در بریتانیا برای ششمین سال متوالی بر اساس جدول لیگ گاردین 2022، [۴] و رتبه دوم در بریتانیا برای دومین سال متوالی توسط رتبه بندی راهنمای دانشگاه خوب تایمز و ساندی تایمز برای رشته دامپزشکی معرفی شده است. [۵]

تاریخچه[ویرایش]

این دانشکده در ابتدا مدرسه دامپزشکی انجمن هایلند نامیده می شد، [۶] دامپزشک دیک ادینبورگ -همانطور که بعدها شهرت پیدا کرد- توسط ویلیام دیک ، دانشجوی سابق آناتومیست جان بارکلی از کالج سلطنتی جراحان ادینبورگ تأسیس شد. [۷] کلاس های منظم برای اولین بار در نوامبر 1823 برگزار شد، [۸] اگرچه کلاس هایی برای گروه های کوچکی از دانشجویان به مدت چهار سال قبل از این تاریخ ارائه شده بود. اولین نوبت کلاس‌های منظم با جمع آوری شهریه های دانشجویی و کمک هزینه‌ای از انجمن هایلند اسکاتلند در ادینبورگ تأمین می‌شد، [۹] مدیریت وقت آن به عهده جان بارکلی بود. گفته شده است که مری دیک، خواهر بزرگ ویلیام، از همان روزهای اولیه در اداره مدرسه نقش مهمی داشت.

اگرچه این دانشکده یک موسسه خودمختار بود، اما دانشجویان همچنین در کلاس های رشته پزشکی (انسانی) در دانشگاه ادینبورگ و کالج سلطنتی جراحان ادینبورگ شرکت می کردند.

خیابان کلاید[ویرایش]

در سال 1833، ویلیام دیک، که در آن زمان یک پزشک و آموزگار موفق رشته دامپزشکی بود، هزینه ساخت ساختمانی را در نزدیکی محل یونجه زارهای پدرش در حیاط خیابان کلاید پرداخت کرد. ویلیام در مجاورت خیابان کلاید 15 زندگی می کرد. [۱۰] (امروزه مولتریز واک تقریباً همان جایی است که خیابان کلاید بود. [۱۱] ) این ساختمان مقر اصلی مدرسه بود تا اینکه در سال 1916 به مکان بعدی خود در سامرهال نقل مکان کرد. در سال 1839، مدرسه او به طور رسمی یک دانشکده شد و ویلیام دیک عنوان استاد را دریافت کرد. تا زمان مرگ دیک در سال 1866، بیش از 2000 دانش آموزی که او تدریس کرده بود در سراسر جهان پراکنده شدند. از جمله آنها بنیانگذاران دانشکده های دامپزشکی در استرالیا، کانادا، ایرلند و ایالات متحده بودند.[نیازمند منبع]</link> پس از مرگش، طبق وصیت او دیک کالج خود را به صورت امانتی به شورای برگ ادینبورگ اهدا کرد.

پس از درخواست خواهرش، در سال 1873، در پاسخ به بحران ناشی از تأسیس کالج دامپزشکی رقیب که توسط فارغ‌التحصیل و مدیر اسبق ویلیام ویلیامز تأسیس شد، رسماً کالج دامپزشکی دیک نامگذاری شد. ویلیامز اکثر دانشجویان و کتابخانه کالج را با خود برده بود. این دو مدرسه به طور دوستانه تا سال 1904 در شهر جدید ادینبورگ در 100 متری از یکدیگر وجود داشتند تا زمانی که مدرسه ویلیامز به لیورپول در انگلستان نقل مکان کرد و اساس دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه لیورپول را تشکیل داد. کالج دامپزشکی سلطنتی (دیک) توسط قانون پارلمان در سال 1906 ثبت شد.[نیازمند منبع]</link>

در سال 1916 که اورلاندو چارنوک برادلی مدیر Dick Vet بود. مقر دانشکده به سمت جنوب ادینبورگ، به ساختمان دیگری که با این هدف طراحی شده بود، به سامرهال نقل مکان کرد. [۱۲]

در 10 مه 1951 کالج به عنوان دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی بازسازی شد، [۱۳] و رسماً بخشی از دانشگاه ادینبورگ شد و در سال 1964 به یک دانشکده کامل دامپزشکی تبدیل شد. سازماندهی مجدد دانشگاه در سال 2002 منجر به لغو دانشکده ها شد و دامپزشک دیک بار دیگر به دانشکده مطالعات دامپزشکی سلطنتی (دیک) ، یکی از چهار دانشکده در کالج پزشکی و دامپزشکی تبدیل شد.

در سال 2009، تلویزیون اسکاتلند یک مستند پنج قسمتی در مدرسه سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی تهیه و فیلمبرداری کرد. برخی از موارد نشان داده شده در این مستند عبارتند از یک قو وحشی که نیاز به آندوسکوپی دارد، یک اسب در جراحی قولنج اورژانسی، عقیم شدن یک گندراسو ، یک آفتاب پرست مبتلا به عفونت چشم، و برداشتن تومور در نزدیکی قلب یک گربه. [۱۴] STV دومین مستند را در سال 2010 فیلمبرداری کرد.

از سال 2013، سامرهال در حال حاضر یک موزه بین‌المللی هنر و مرکز هنری است که بیش از 200 هنرمند را در دو سال و همچنین بسیاری از رویدادهای تئاتر، موسیقی و ادبیات را در ساختمان به نمایش گذاشته است.

ساختمان اصلی دانشکده مطالعات دامپزشکی رویال (دیک)، پردیس ایستر بوش

پردیس دامپزشکی ایستر بوش[ویرایش]

در سال 2011، پردیس سامرهال خالی شد و کارکنان و دانش آموزان به یک ساختمان آموزشی جدید در پردیس ایستر بوش، ۷ مایل (۱۱ کیلومتر) جنوب مرکز شهر منتقل شدند. برای اولین بار از سال 1962، تمام امکانات دامپزشکی، همراه با موسسه Roslin ، در یک پردیس ادغام شدند.

پردیس دامپزشکی ایستر بوش[ویرایش]

پردیس دامپزشکی ایستر بوش یکی از چهار پردیس تحت مالکیت و اداره دانشگاه ادینبورگ است و تقریباً در 7 مایلی جنوب مرکز شهر ادینبورگ قرار دارد. پردیس در جنوب پنتلند هیلز قرار دارد و از بزرگراه های A702 و A703 قابل دسترسی است.

مدرک کارشناسی این دانشکده در رشته دامپزشکی توسط کالج سلطنتی جراحان دامپزشکی در بریتانیا، توسط انجمن دامپزشکی آمریکا در آمریکای شمالی، انجمن اروپایی مؤسسات آموزش دامپزشکی، شورای هیئت‌های دامپزشکی استرالیا و شورای دامپزشکی آفریقای جنوبی تأیید شده است

علاوه بر ساختمان های دانشگاه، پردیس مهد کودکی را برای کودکان 0 تا 5 ساله در اختیار دارد.

تاریخچه پردیس ایستر بوش[ویرایش]

از نظر تاریخی، محلی که پردیس ایستر بوش در آن قرار دارد، زمین کشاورزی بود. اولین ذکر نام «بوش» (مربوط به املاک بوش و خانه بوش که در رده A که در مرکز آن قرار داشت) در اوایل سال 1812 روی نقشه ها ثبت شد. ساختمان‌های مزرعه خانگی بوش و ایستر بوش تا سال 1892 ایجاد شدند.

دانشگاه ادینبورگ املاک بوش و درایدن را در سال 1947 خریداری کرد و زمین های اطراف مزرعه در ایستر بوش را به دانشکده دامپزشکی برای آموزش عملی با دام اختصاص داد.

در سال 1962، دانشگاه یک ایستگاه میدانی دامپزشکی و مرکز دامپزشکی گرمسیری را در زمینی در جنوب مزرعه خانگی در ایستر بوش افتتاح کرد. این ساختمان ها دارای امکانات آموزشی بالینی، آزمایشگاه ها و دفاتر تحقیقاتی و همچنین سالن های سخنرانی، اتاق های سمینار، رستوران و سالن بدنسازی بودند.

بیمارستان حیوانات کوچک در سال 1999 افتتاح شد و در سال 2002 دانشگاه مزرعه لانگ هیل را خریداری کرد (در فاصله 2 مایلی ایستر بوش) و امکانات دامی بهبود یافته ای را برای 220 راس از گاوهای شیری فراهم کرد. زمینی که قبلاً توسط دام اشغال شده بود، توانست دوباره توسعه یابد و در سال 2003 بیمارستان اسب و نشخوارکنندگان بزرگ افتتاح شد.

در سال 2005، دانشگاه ادینبورگ پیشنهاد مفصلی را برای انتقال تمام فعالیت‌های آموزشی دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی به یک ساختمان هدفمند و جدید در میان بیمارستان‌های حیوانات در ایستر بوش ارائه و تصویب کرد. در سال 2011 مجموعه جدید دانشگاه در ایستر بوش افتتاح شد.

ساختمان ویلیام دیک[ویرایش]

ساختمان ویلیام دیک، برای تدریس در سپتامبر 2011 توسط علیاحضرت شاهدخت سطلنتی [۱۵] افتتاح شد و در پردیس ایستر بوش قرار دارد. این مجموعه شامل امکاناتی است که برای بویژه برای آموزش دامپزشکی ساخته شده است، از جمله بخش های آن می توان به یک آزمایشگاه مهارت های بالینی، امکانات آناتومی و دو سالن سخنرانی. و یک غذاخوری که برای کارکنان، دانش آموزان و عموم مردم آزاد است اشاره کرد.

موسسه راسلین[ویرایش]

موسسه Roslin در سال 2008 با دانشگاه ادینبورگ ادغام شد و در سال 2011 با تکمیل یک ساختمان تحقیقاتی جدید در پردیس ایستر بوش، اکثر فعالیت های تحقیقاتی خود را به محوطه دانشگاه منتقل کرد.

بیمارستان دامپزشکی دیک برای دام کوچک[ویرایش]

بیمارستان دامپزشکی دیک برای حیوانات کوچک در سال 1999 افتتاح شد و دانشکده سلطنتی (دیک) مطالعات دامپزشکی مرکز اصلی مطالعات بالینی دام کوچک است. این مرکز هم خدمات ابتدایی تشخیصی توسط پزشک عمومی و هم خدمات ارجاع به متخصصین دامپزشکی را انجام می دهد. این مجموعه دارای طیف وسیعی از خدمات تخصصی است که عبارتند از: بیهوشی، قلبی ریوی، پوست، تصویربرداری تشخیصی، اورژانس و مراقبت های ویژه، کلینیک گربه، داخلی، رادیولوژی مداخله ای، مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب، چشم پزشکی، جراحی ارتوپدی، جراحی بافت نرم. Vet Rabbit and Exotic Practice و مرکز سرطان دامپزشکی Riddell-Swann.

خدمات دامپزشکی اسب[ویرایش]

خدمات دامپزشکی اسب متشکل از کلینیک دامپزشکی اسب و همچنین بیمارستان دامپزشکی اسب دیک می باشد. در بیمارستان دیک تعدادی خدمات تخصصی از جمله: پزشکی، ارتوپدی، جراحی بافت نرم، تولید مثل، نعلبندی، بیهوشی، تصویربرداری تشخیصی و رفتاری وجود دارد.

مرکز بین المللی Jeanne Marchig برای آموزش رفاه حیوانات[ویرایش]

مرکز بین‌المللی Jeanne Marchig برای آموزش رفاه حیوانات (JMICAWE) یک مرکز تخصصی در زمینه آموزش رفاه حیوانات است که با دانشگاه‌های بین‌المللی، دولت‌ها، سازمان‌های خیریه و شرکای غیردولتی همکاری می‌کند تا درک مسائل مربوط به رفاه حیوانات در ابعاد مختلف را ارتقا بخشد.

پروژه‌های اخیر شامل سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه مهارت‌های بالینی در مدرسه دامپزشک دیک و ارائه جایگزین‌های حیوان به دانشجویان برای تمرین است. از جمله این جایگزین های می توان به شبیه ساز مدرن کولیک اسب اشاره کرد. این موسسه همچنین یک دوره کارشناسی ارشد آنلاین در رفاه بین المللی حیوانات، اخلاق و حقوق ایجاد کرده است که به دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه در رفتار کاربردی حیوانات و رفاه حیوانات می پیوندد. این دوره ها توسط کالج روستایی اسکاتلند پشتیبانی می شود و به دانشجویان اجازه می دهد از آموزش توسط بسیاری از بهترین کارشناسان رفاه حیوانات در کشور بهره مند شوند.

مرکز تحقیقات ملی پرندگان[ویرایش]

در سپتامبر 2013، مرکز تحقیقات ملی پرندگان در پردیس ایستر بوش [۱۶] با مشارکت موسسه پیربرایت افتتاح شد. ماموریت NARF بهبود بهره وری، سلامت و رفاه طیور از طریق تحقیق بر روی تعاملات میزبان و پاتوژن، ژنتیک پرندگان، توسعه و فیزیولوژی با استفاده از فن آوری های روز است.

ساختمان Charnock Bradley[ویرایش]

ساختمان Charnock Bradley مرکزی برای پردیس ایستر بوش است که خانه ای را برای مرکز نوآوری Roslin، مرکز توسعه علمی ایستر بوش (EBSOC) و ورزشگاه ایستر بوش فراهم می کند. این ساختمان در ماه مه 2018 [۱۷] توسط HRH Princess Royal افتتاح شد و دارای فضای اداری و آزمایشگاهی است. مجسمه کانتر از اندی اسکات که بیشتر به خاطر The Kelpies شهرت دارد، در مقابل ساختمان قرار دارد. در می 2018 همزمان با افتتاح ساختمان [۱۸] و 15 رونمایی شد. مجسمه فولادی از سر اسب، بخش مرکزی میدان ورودی را تشکیل می دهد.

مرکز نوآوری روزلین[ویرایش]

مرکز نوآوری Roslin فضای اداری و آزمایشگاهی را برای شرکت‌های مستأجر، دانشگاه‌ها و کارآفرینان در مراحل اولیه فراهم می‌کند. آزمایشگاه‌ها و فضاهای اداری آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به پیکربندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند و به شرکت‌هایی با هر اندازه‌ای اجازه می‌دهند تا فضا را اشغال کنند. 285 ایستگاه کاری آزمایشگاهی و فضایی برای 380 دانشمند و کارکنان پشتیبانی وجود دارد.

مرکز گسترش علم ایستر بوش[ویرایش]

مرکز توسعه علمی ایستر بوش (EBSOC) در 1 می 2018 [۱۹] توسط HRH Princess Royal افتتاح شد. EBSOC یک آزمایشگاه آموزشی هدفمند است که تجربیات یادگیری مرتبط با برنامه درسی تعاملی را برای دانش آموزان مدرسه و گروه های اجتماعی ارائه می دهد. این توسط دانشمندانی از سراسر پردیس بوش عید پاک، که در مورد تحقیقات فعلی خود با کودکان بحث می کنند، پشتیبانی می شود تا به ارتباط یادگیری آنها با تحقیقات علمی واقعی کمک کند. این مرکز توسط دکتر نیکولا استاک مدیریت می شود و توسط یک تیم اختصاصی کار می کند که فعالیت ها را طراحی می کنند.

فارغ التحصیلان مشهور[ویرایش]

  • جوزف هنری کارتر (1857-1930)، رئیس کالج سلطنتی جراحان دامپزشکی در سال 1920
  • مین چوئه چانگ (1908-1991)، کارشناس بالینی در علوم کشاورزی، مخترع قرص ترکیبی ضد بارداری خوراکی و برنده جایزه آلبرت لاسکر
  • رابین کومبز ، (1921-2006، درجه 1943)، که " آزمایش کومبز " را ابداع کرد، یک آزمایش تشخیصی حیاتی برای استفاده در هماتولوژی و انتقال خون [۲۰]
  • جان بوید دانلوپ ، (1840–1921، درجه 1859-60)، مخترع اولین تایر پنوماتیک عملی، و بنیانگذار شرکت دانلوپ رابر
  • سر فردریک فیتزویگرام ، (1823-1904)، رئیس RCVS (1875-1877) و به این ترتیب حرفه دامپزشکی را متحد کرد.
  • جورج فلمینگ (1833-1901، درجه 1855)، بنیانگذار مجله دامپزشکی در سال 1875، معمار قانون جراحان دامپزشک 1881 [۲۱]
  • جیمز لا ، اولین استاد دامپزشکی در ایالات متحده ( کرنل )[نیازمند منبع]</link>
  • جیمز مک کال ، کالج دامپزشکی گلاسکو را در سال 1862 تأسیس کرد [۲۲]
  • دانکن مک‌ناب مک‌آچران ، (۱۸۴۱–۱۹۲۴، فارغ‌التحصیل ۱۸۶۱)، یکی از بنیان‌گذاران دانشکده دامپزشکی کانادا در سال ۱۸۶۳، بنیان‌گذار کالج دامپزشکی مونترال در سال ۱۸۶۶،
  • آلبرت ای. متام ، (1866-1917) اولین مدیر کالج سلطنتی دامپزشکی، دوبلین [۲۳]
  • پروفسور ویلیام کریستوفر میلر FRSE استاد دامپروری در کالج سلطنتی دامپزشکی لندن
  • Hamish Moore ، (grad. 1975)، [۲۴] سازنده، نوازنده و معلم باله‌های اسکاتلندی ، به‌ویژه Smallpipes اسکاتلندی .
  • Jotello Festiri Soga ، (مدرسه 1886)، اولین جراح دامپزشک آفریقای جنوبی، [۲۵]
  • دونالد سینکلر ، (1911-1995، فارغ التحصیل، 1933)، در نقش زیگفرید فارنون در رمان های آلف وایت ( جیمز هریوت ) به تصویر کشیده شده است.
  • برایان سینکلر ، (1915-1988، فارغ التحصیل، 1943)، برادر زیگفرید فارنون در رمان های آلف وایت ( جیمز هریوت )، با نقش تریستان فارنون.
  • اندرو اسمیت ، بنیانگذار کالج دامپزشکی انتاریو ، کانادا ، قدیمی ترین کالج دامپزشکی در قاره آمریکا[نیازمند منبع]</link>
  • Alasdair Steele-Bodger CBE FRCVS (1924 - 2008)، استاد مطالعات بالینی دامپزشکی در دانشگاه کمبریج ، پسر هری استیل-باجر
  • هری استیل-بادگر (1896-1952، درجه 1922)، رئیس انجمن دامپزشکی بریتانیا
  • سر استوارت استاکمن ، اولین آزمایشگاه های تحقیقاتی بریتانیا (Weybridge) را ساخت، رئیس RCVS (1923-1924)[نیازمند منبع]</link>
  • Noah M. Wekesa ، (1936 - )، وزیر علوم و فناوری در دولت کنیا
  • ویلیام ویلیامز ، (1832-1900)، جراح دامپزشکی ولزی که در سال 1873 کالج دامپزشکی جدید را در ادینبورگ تأسیس کرد (که به دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه لیورپول تبدیل شد) و نویسنده چندین اثر استاندارد در مورد علوم دامپزشکی.
  • هنری فلیکس کلمنت هبلر CBE، (1917-1989)، رئیس انجمن دامپزشکی بریتانیا (1958-1959)

کارکنان مشهور[ویرایش]

  • پروفسور رابرت استوارت مک دوگال FRSE LLD (1862-1947)
  • پروفسور ویلیام مک گرگور میچل FRSE (1888-1970)
  • پروفسور دیوید فردریک کاترل (1947-2009)

مدیران / روسا[ویرایش]

از ادغام با دانشگاه ادینبورگ در سال 1951، این نقش ابتدا مدیر و سپس به رئیس دانشکده تغییر پیدا کرد.

  • ویلیام دیک (دامپزشک) از 1823 تا 1866
  • سرهنگ جیمز هالن 1866/67
  • ویلیام ویلیامز (دامپزشک) از 1867 تا 1873
  • توماس والی از 1874 تا 1894
  • جان RU دوار از 1895 تا 1911
  • اورلاندو چارنوک بردلی از 1911 تا 1937
  • رابرت جی. لینتون (بازیگر 1938/39)
  • سر آرتور اولور از 1939 تا 1945
  • دونالد سی متسون (بازیگر 1946)
  • ویلیام مک گرگور میچل از 1947 تا 1951 به عنوان مدیر و 1951 تا 1958 به عنوان مدیر آموزش دامپزشکی
  • الکساندر رابرتسون (دامپزشک) از 1958 تا 1964 به عنوان مدیر و 1964 تا 1970 به عنوان رئیس
  • فرانک الکساندر دین 1970 تا 1974
  • Ainsley Iggo 1974 تا 1977
  • ایان استوارت بیتی از 1977 تا 1980
  • کیت دایس از 1980 تا 1984
  • جیمز تی باکستر 1984/85
  • Ainsley Iggo (ترم دوم) 1985 تا 1990
  • ریچارد هالیول (دامپزشک) از 1990 تا 1994
  • مورلی سیول از 1994 تا 1997
  • هیو آرپی میلر از 1997 تا 2001
  • ریچارد هالیول (دامپزشک) (ترم دوم) 2001/2
  • هیو آرپی میلر (ترم دوم) 2002/3
  • الین واتسون از 2003 تا 2011
  • دیوید آرگیل از 2011 تا 2023 [۲۶]
  • دیلن کلمنتز از سال 2023

منابع[ویرایش]

  1. "What we do". The University of Edinburgh (به انگلیسی). 2022-08-12. Retrieved 2023-08-21.
  2. "ShanghaiRanking's Global Ranking of Academic Subjects". www.shanghairanking.com. Retrieved 2023-08-21.
  3. "QS World University Rankings for Veterinary Science 2023". Top Universities (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-21.
  4. "Best UK universities for veterinary science – league table". the Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-21.
  5. "Veterinary Medicine Subject League Table 2024". www.thecompleteuniversityguide.co.uk (به انگلیسی). Retrieved 2023-08-21.
  6. Bradley, O.C. 1923. History of the Edinburgh Veterinary College. Oliver & Boyd;Edinburgh.
  7. Macdonald, A.A.; Warwick, C.; Johnston, W.T. (2011). "Early contributions to the development of veterinary education in Scotland". Veterinary History. 16 (1): 10–40.
  8. A.A., Macdonald; Warwick, C.; Johnston, W.T. (2005). "Locating veterinary education in Edinburgh in the nineteenth century". Book of the Old Edinburgh Club. New Series. 6: 41–71.
  9. "The Royal Highland and Agricultural Society of Scotland". Archived from the original on 22 Feb 1999.
  10. "Edinburgh Post Office annual directory, 1832-1833". National Library of Scotland. p. 50. Retrieved 2018-02-18.
  11. Robert Kirkwood 1819 map
  12. Warwick, C.M.; Macdonald, A.A. (2010). "The Life of Professor Orlando Charnock Bradley, (1871-1937): diary entries 1895-1923". Veterinary History. 15: 205–220.
  13. Macdonald, Alastair A. (2013). "The Royal (Dick) School of Veterinary Studies: What's in a Name?". Veterinary History. 17 (1): 33–65.
  14. "Life at the Dick Vet". The University of Edinburgh. Retrieved 2020-12-22.
  15. "New £100m vet study centre opens". BBC News. 2011-09-27. Retrieved 2020-07-06.
  16. "UK opens National Avian Research Facility". www.wattagnet.com. Retrieved 2020-07-06.
  17. "First Anniversary for Charnock Bradley Building, Equine Diagnostic, Surgical and Critical Care Unit and 'Canter'". Midlothian Science Zone. Retrieved 2020-07-06.
  18. Kernot, Holly (2018-05-04). "Royal unveiling for University of Edinburgh sculpture". Vet Times. Retrieved 2020-07-06.
  19. "Royal launch for scientific centre in Midlothian". The Scotsman. Retrieved 2020-07-06.
  20. Peter Lachmann, Herman Waldmann (Royal Society Publishing): ″Biographical Memoir of Robert Royston Amos (Robin) Coombs″, PDF
  21. The Veterinary Journal Literary Prizes 2012
  22. "Vets from all over the world celebrate Bearsden school's 150th". www.milngavieherald.co.uk (به انگلیسی). Retrieved 2017-06-28.
  23. Breathnach, Caoimhghín S; Moynihan, John B (2012). "The Frustration of Lady Aberdeen in her Crusade against Tuberculosis in Ireland" (PDF). Ulster Medical Journal. 81 (1): 37–47. PMC 3609681. PMID 23536737. Retrieved 4 January 2013.
  24. http://www.pipersgathering.org: Instructors بایگانی‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine
  25. University of Pretoria: Jotello F Soga Library بایگانی‌شده در ۱۲ مه ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine
  26. Limited, BMJ Publishing Group (2011-10-22). "New head of school at the Dick vet". Veterinary Record. 169 (17): 432. doi:10.1136/vr.d6764. ISSN 0042-4900.

لینک های خارجی[ویرایش]