پرش به محتوا

پیش‌نویس:حامدرضا معاونیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حامدرضا معاونیان (زاده ۲۸ اردیبهشت ۱۳۴۶ در تربت حیدریه) روحانی و طلبه شیعه و استاد حوزه علمیه است. وی به عنوان سخنران مذهبی در مجالس و مراسمات دینی شناخته می‌شود.[۱] او همچنین مؤسس و مدیر شبکه جهانی ثامن و مدیریت مرکز تخصصی بنیاد فرهنگی جعفری قم را نیز بر عهده دارد.[۲][۳]

حامدرضا معاونیان
حامدرضا معاونیان در خبرگزاری فارس
اطلاعات شخصی
زاده۲۸ اردیبهشت ۱۳۴۶ خورشیدی (۵۷ سال)
دیناسلام
محل اقامتقم
مذهبشیعه
آثار معروفما و غدیر، نامه‌ای به دوستدار امیر علیه‌السلام
وظايف روحانيون در رفع غربت سامرا
استادان
شيخ جواد علم الهدی
حجت هاشمی‌ خراسانی
شيخ عبدالمجيد سالم
سيد جواد فقيه‌ سبزواری
سيد حسن صالحی
سيد صادق طهرانی
آیت‌الله اشرفی شاهرودی
آیت‌الله علامه سيد محمود مجتهد سيستانی
آیت‌الله استاد رضازاده تربتی
آیت‌الله ميرزاعلی آقای فلسفی
آیت‌الله وحيد خراسانی
آيت‌الله حاج سيد محمد علی ابطحي اصفهانی

زندگینامه[ویرایش]

حامدرضا معاونيان در تاريخ ۱۳۴۶/۲/۲۸ در تربت حيدريه پا به دنيا نهاد. پدرش حاج محمد معاونيان فرزند حاج ابوالقاسم از ملاک‌ها و خوانين تربت حيدريه و مادرش دختر شيخ عبدالجواد مدرس‌زاده (مدرس و مفسر قرآن) بود. تحصيلات ابتدايی را از پنج سالگی در دبستان ملی حجت آغاز كرده و دوره راهنمايی و متوسطه را در مدرسه نحوی و دوره نهايی را در رشته علوم تجربی در دبيرستان رازی و در سن ١٧ سالگی به اتمام رسانده و پس از اخذ ديپلم وارد حوزه علميه مشهد شد. وی جامع المقدمات را نزد شيخ جواد علم الهدی و ديگر علوم ادبيات عربی از نحو و صرف و معانی و بيان و بديع در كتاب‌های سيوطی و مغنی اللبيب و المطول تفتازانی و حاشيه ملاعبدالله در منطق را نزد اديب شهير ابومعين حجت هاشمی‌ خراسانی خواند. او معالم الاصول را نزد شيخ عبدالمجيد سالم و تمام شرح لمعه را در نزد آقايان استاد سيد جواد فقيه‌ سبزواری و استاد سيد حسن صالحی به اتمام رساند. اصول فقه مظفر را نزد چند نفر از اساتيد از جمله استاد سيد صادق طهرانی و خيارات مكاسب و رسائل را نزد آیت‌الله اشرفی شاهرودی و كفايه را نزد آیت‌الله استاد رضازاده تربتی خوانده و سپس به مدت شش سال در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله ميرزاعلی آقای فلسفی تلمذ نمود. در اين ميان در دروس خصوصی آیت‌الله علامه سيد محمود مجتهد سيستانی (قوانين الاصول، نقد منظومه ملاهادی سبزواری و خارج فقه خمس) حضور يافته و از خرمن انبوه دانش آن جناب به بهانه اين دروس بهره برد. در سال ۱۳٧٧ به قم هجرت كرده و مدتی در درس آیت‌الله وحيد خراسانی حضور يافت. وی سخنرانی را از ۲۵ سالگی آغاز نموده و در سال ١٣٧٣ به دست آيت‌الله حاج سيد محمد علی ابطحي اصفهانی معلم گشت و رسماً به كسوت روحانيت پيوست؛ و از آن مرحوم اجازه روايت دريافت كرده و منبر رسمی را آغاز كرد.

فعالیت[ویرایش]

وی در سال ۱۳۸۵ مدیریت گروه تاریخ بنیاد فرهنگ جعفری (قم) را برعهده گرفت و بعد از یک سال از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۶ رسما مدیرت کل بنیاد جعفری را بر عهده داشت. همزمان از سال ۱۳۹۴ فعالیت رسانه‌ای خود را در شبکه ماهواره‌ای «سلام» با ضبط مباحث تاریخی و تفسیری شروع کرده و تا چهار سال به این همکاری ادامه داد. سپس با حمایت و‌ تمایل آقای سید باقر مصباح موسوی کارهای ابتدایی تاسیس شبکه جهانی «هادی تی‌وی» را  آغاز و‌ بعد از راه‌اندازی اولیه به مدیری پاکستانی (آقای نجفی) سپرده و سپس در سال ۱۳۸۸ به تأسیس شبکه ماهواره‌ای اختصاصی امام رضا علیه‌السلام به نام شبکه جهانی ثامن پرداخت.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • ما و غدیر، نامه‌ای به دوستدار امیر علیه‌السلام[۴]
  • وظايف روحانيون در رفع غربت سامرا [۵]

منابر، سخنرانی‌ها و اشعار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «مراسم شب تاسوعا در موسسه انصار الحسین(ع)». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۰۹-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۷.
  2. «شبکه‌های ماهواره‌ای مذهبی وابسته به این افراد هستند». ایسنا. ۲۳ خرداد ۱۳۹۵.
  3. «زندگینامه حجت الاسلام معاونیان روحانی خبرساز». دلگرم. ۲۰۲۲-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۸.
  4. «خریدکتاب ما و غدیر,نامه ای به دوستدار امیر, حامد رضا معاونیان , انتشارات دلیل ما». مذهب بوک. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۷.
  5. User، Super. «وظايف روحانيون در رفع غربت سامرا». کتابخانه دیجیتال (بازار کتاب) قائمیه. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۰۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]