پیش‌نویس:آزمون ملی مرکزی ملی پذیرش دانشگاه ها در ژاپن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آزمون مرکزی ملی پذیرش دانشگاه (به ژاپنی: 大学入試センター試験 به انگلیسی:National Center Test for University Admissions؟, دِگاکو نیوشی سِنتا شیکِن) نوعی آزمون استاندارد است که توسط دانشگاه های دولتی و برخی از دانشگاه های خصوصی در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد. هر ساله در آخر هفته ای در اواسط ژانویه و طی مدت دو روز برگزار می شود. از آنجا که این آزمون در اواسط زمستان برگزار می شود ، برف می تواند امتحان را در بعضی مناطق به تأخیر بیندازد ، اما به طور معمول این آزمون در کل کشور در همان زمان دقیق شروع می شود و پایان می یابد.

مرکز آزمون با پوشش تلویزیونی و انتشار روزنامه ها و سوالات آزمون ، به نوعی پدیده ملی در ژاپن تبدیل شده است. از نظر بسیاری از داوطلبان آزمون در ژاپن ، این آزمون تفاوت بین ورود به دانشگاه در امسال و تحصیل یک ساله برای امتحانات سال آینده به عنوان یک پشت کنکوری(rōninدر ژاپنی) است. از آنجایی که این آزمون سالانه برگزار می شود و ورود به دانشگاه ها و کالج های رتبه برتر در ژاپن بسیار رقابتی است ، بسیاری از افراد این آزمون را با دقت و موشکافی بررسی می کنند. علاوه بر این ، قوانین مربوط به تأخیر و غیبت بسیار سختگیرانه است و همیشه منجر به سلب حق شرکت در آزمون می شود ، زیرا هیچ جلسه جبرانی یا آزمون های مجدد برگزار شده ای ارائه شده وجود ندارد ، مگر در مواردی مانند تأخیر ناشی از خراب شدن سیگنال های قطار.

این آزمون توسط مرکز ملی آزمونهای ورودی دانشگاه (National Center for University Entrance Examinations)، یک اداره مستقل برگزار می شود. آزمون مرکزی ملی جایگزین آزمون مرحله اول مشترک (共通 一次 ، kyōtsū ichiji ) که از سال 1979 تا 1989 به عنوان تست ورود به دانشگاه ها اجرا می شد برگزار می شود. ، به دانشگاه های خصوصی اجازه داده شده تا از نمرات آزمون به عنوان ملاک تصمیمات پذیرش استفاده کنند.

در سال 2012 ، این آزمون در 14 و 15 ژانویه برگزار شد ، با حدود 555.500 دانش آموز (در مقایسه با سال 2011 3،400 دانشجو کمتر). این آزمون در 709 مکان در سراسر کشور برگزار شد و توسط 835 دانشگاه دولتی ، دانشگاه های خصوصی و کالج های پایه برای درجه بندی متقاضیان استفاده شد.[۱]

در سال 2014 ، در 19 و 20 ژانویه ، 560672 دانشجو در 693 مرکز شرکت کردند.

"مانند سالهای گذشته ، چند اشکال وجود داشت. TBS گزارش داد ، برف سنگین باعث شد برخی دانش آموزان در منطقه Hokuriku دیر به آزمون برسند، در حالی که ایجاد اختلال در JR Tokaido shinkansen باعث شد برخی دانش آموزان در منطقه Shizuoka آزمون را از دست بدهند. همچنین در برخی از مراکز مشکلاتی برای استفاده از دستگاه های شنیداری و دیداری برای داوطلبان آزمون انگلیسی گزارش شده است. "

آزمون مرکزی ملی در سال 2020 به پایان رسید و در سال 2021 با قالب جدید جایگزین می شود.

نام گذاری[ویرایش]

نام رسمی در ژاپنی Daigaku Nyugakusha Senbatsu Daigaku Nyushi Center Shiken (大学入学者選抜大学入試センター試験 Daigaku Nyūgakusha Senbatsu Daigaku Nyūshi Sentā Shiken؟, literally "University Candidate Selection University Admissions Center Test") استفاده می شود که توسط داوطلبان آزمون و معلمان اغلب به آن Center Shiken (センター試験 Sentā Shiken؟) یا حتی به سادگی Center (センター Sentā؟) گفته میشود (مانند گفتن کنکور در عوام به جای گفتن کنکور سراسری در ایران)

نحوه عملکرد[ویرایش]

بعضی از دانشگاهها فقط از طریق آزمون مرکزی ملی در مورد داوطلبان موفق تصمیم می گیرند ، اما اکثر دانشگاههای معتبر از داوطلب می خواهند یک امتحان خاص دیگری از موسسات را بگذرانند که این آزمون اغلب از آزمون مرکز ملی دشوارتر است.

عملکرد آزمون مرکزی بستگی به موسسه و دانشگاه های مختلف دارد ، اما بیشتر آنها را می توان در سه نوع زیر دسته بندی کرد:

  • فقط آزمون مرکزی : دانشگاههایی که فقط به نتایج آزمون مرکزی نیاز دارند و فقط از آنها برای تصمیمات پذیرش استفاده می کنند. این روش بیشتر توسط دانشگاههای خصوصی در کنار پذیرش عادی (با استفاده از امتحانات مخصوص موسسه) استفاده می شود.
  • آزمون مرکزی و آزمون متوسطه : دانشگاه ها برای تصمیم گیری خود از آزمون مرکز و آزمون متوسطه (آزمون اختصاصی خود ، یا یک مقاله یا مصاحبه با داوطلب ) استفاده می کنند. این روش توسط اکثر دانشگاههای ملی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آزمون مرکزی به عنوان تصمیم اولیه : دانشگاه ها از آزمون مرکز به عنوان تصمیم اولیه استفاده می کنند ، پس از آن داوطلبان موفق در یک سطح مساوی قرار می گیرند و به آنها امتحان ثانویه و خاص هر موسسه به هر داوطلبی که قصد پذیرش شدن دارد داده می شود. این توسط معتبرترین دانشگاهها مانند دانشگاه توکیو و دانشگاه کیوتو استفاده میشود، اما در جاهای دیگر زیاد دیده نمی شود.

بررسی نمرات[ویرایش]

از آنجا که داوطلبان نمره آزمون مرکزی خود را قبل از اقدام برای ثبت نام دانشگاه نمی دانند ، بیشتر آنها هنگام دادن آزمون پاسخ خود را روی برگه های سوال می نویسند تا بتوانند آن را به خانه ببرند و نمره احتمالی خود را به شرکت ها و مدارسی که خدمات تخمین نمره را انجام می دهند بفرستند.

برای این کار تعدادی از مدارس و سایر شركتها خدماتی دارند كه داوطلبان می توانند امتیازات خود را به آنها ارسال كنند و موقعیت كلی خود را نسبت به سایر كاربران سرویس یاد بگیرند ، این موسسات موسوم در ژاپن به Center Research (センターリサーチ Sentā Risāchi؟) Center Research (センターリサーチ Sentā Risāchi؟) هستند. داوطلبان می توانند با استفاده از این اطلاعات نحوه پیشرفت خود را در مقایسه با سایر داوطلبان ببینند و در مورد درخواست نهایی برای دانشگاه تصمیم گیری کنند. (در ژاپن ، داوطلبان ممکن است نتوانند مانند همه کشورهایی مانند ایالات متحده ، به دانشگاههای مورد نظر خود مراجعه کنند ، دلیل اصلی آن این است که امتحانات متوسطه خود موسسات و دانشگاه ها در روزهای یکسان یا نزدیک به یکدیگر برنامه ریزی شده است. )

تست ها[ویرایش]

برگه سوالات داده شده به داوطلبان آزمون (2007).

در آزمون مرکزی ملی آزمون های جداگانه ای برای هر موضوع وجود دارد و هر کدام چند گزینه ای است . این آزمون ها از رهنمودهای درسی منتشر شده توسط وزارت آموزش ، فرهنگ ، ورزش ، علوم و فناوری پیروی می کنند.

در مجموع 30 آزمون برای شش موضوع وجود دارد. داوطلبان دروس تعیین شده توسط دانشگاه خود را می خوانند. به عنوان یک استثنا ، داوطلبان آزمون انگلیسی (کتبی) باید انگلیسی (گوش دادن) را شرکت کنند.

روز اول[ویرایش]

در سال 2020 ، اولین روز امتحانات شنبه ، 18 ژانویه برگزار شد.

  • جغرافیا ، تاریخ و مدنی : داوطلبان 2 یا 1 آزمون را انتخاب می کنند ، بدون نام مشابه. هر کدام 100 امتیاز ، هر کدام 60 دقیقه
    • تاریخ جهانی A (世界 史 A)
    • تاریخ جهانی B (世界 史 B)
    • تاریخ ژاپن A (日本史 A)
    • تاریخ ژاپن B (日本史 B)
    • جغرافیای A (地理 A)
    • جغرافیای B (地理 B)
    • مطالعات اجتماعی معاصر (現代 社会)
    • اخلاق (倫理)
    • سیاست و اقتصاد (政治 ・ 経 済)
    • اخلاق ، سیاست و اقتصاد (倫理 、 政治 ・ 経 済)
  • ادبیات ژاپنی : 200 امتیاز (متن نوشته شده در دوره مدرن و بعد از آن 100 امتیاز ، ژاپنی کلاسیک 50 امتیاز ، کانبون (نوعی زبان قدیمی چینی-ژاپنی) 50 امتیاز) ، 80 دقیقه
    • ادبیات ژاپنی (国語)
  • زبانهای خارجی (نوشته شده): هر کدام 200 امتیاز ، 80 دقیقه
  • زبانهای خارجی (گوش دادن): 50 امتیاز ، 60 دقیقه (توضیح روند و تجهیزات 30 دقیقه ، زمان آزمایش 30 دقیقه). این آزمون فقط برای زبان انگلیسی در دسترس است.

روز دوم[ویرایش]

در سال 2020 ، روز دوم امتحانات روز یکشنبه ، 19 ژانویه برگزار شد.

در رشته های علوم (1) و (2) ، داوطلبان باید از چهار نوع زیر انتخاب و ثبت نام کنند:

الف: 2 آزمون علوم (1)

ب: 1 آزمون علوم (2).

ج: 2 آزمون علوم (1) + 1 آزمون علوم (2).

د: 2 آزمون علوم (2).

اکثر گروه های علوم انسانی نیاز به گرفتن نوع الف و گروه های علوم طبیعی نیاز به گرفتن نوع د دارند.

امتحان گوش دادن و پخش کننده آی سی[ویرایش]

آی سی پلیر مورد استفاده در سال 2007

یک آزمون شنیداری در سال 2006 برای داوطلبان آزمون انگلیسی (کتبی) معرفی شد. یک پخش کننده آی سی به همه داوطلبان آزمون داده شد و 30 دقیقه از زمان تست به توضیح استفاده از این دستگاه اختصاص یافت.

درباره معرفی این آزمون اختلاف نظرهایی وجود داشت و منتقدان در قابلیت اطمینان این دستگاه شک داشتند. در سال 2006 ، 497 مورد (حدود 09/0 درصد) وجود داشت که به دلیل خرابی دستگاه ، باید مجدداً به داوطلبان آزمایش مجدد داده شود. [۲]

از آنجا که آی سی پلیر را می توان به خانه برد ، داوطلبان در ژاپن دستگاه ها را در خانه جدا کردند و دریافتند که پلیر ها از Memory Stick سونی برای ذخیره آزمون استفاده می کنند. اگرچه هیچ یادداشتی از سازنده نه در رسانه و نه در خود دستگاه ساخته نشده است ، اما استفاده از این قالب ذخیره سازی باعث شد كه بیشتر مردم تصور كنند كه سونی سازنده آن است.

حافظه داخلی دستگاه نمونه ای که قبل از امتحانات سال 2007 در اختیار سرپرست آزمون قرار گرفته بود ، حاوی یک نمونه تست صوتی کامل ، شامل چهار پرونده با پسوند پرونده .bin بود. تلاش مقدماتی برای استخراج محتوای این پرونده ها با شکست مواجه شد و تغییر پسوند پرونده به قالب های صوتی رایج مانند .wav ، .mp3 و .wma نیز منجر به ایجاد فایل های قابل پخش نشد. حجم کل هر چهار پرونده 4.63 مگابایت بود و کل مدت زمان شنیدن 30 دقیقه بود که فشرده سازی عظیم فایل های صوتی را معلوم میکند.

علاوه بر این ، توالی غیر شهودی دکمه های مورد نیاز برای کار با پخش کننده ، نگرانی را در مورد احتمال داوطلبان برای کار با پلیر آی سی در شرایط آزمون افزایش می دهد. به نظر می رسد عدم توانایی در متوقف کردن و راه اندازی مجدد آهنگ های صوتی به این دلیل باشد که اطمینان حاصل شود همه داوطلبان در طول آزمون تمام شنیدن ها را کامل می کنند. حتی بیشتر نگران کننده این است که مموری استیک موجود در پخش کننده نمونه در معرض دید قرار گرفته و توسط داوطلبان برداشته می شود ، و این احتمال وجود دارد که نامزدها در هنگام آزمون سهوا حافظه را از حافظه خارج کرده و دستگاه را از کار بیندازند.

  1. http://www.japantoday.com/category/national/view/two-day-university-entrance-examinations-begin-across-japan Retrieved 2012-2-23
  2. NikkeiBP.jp センター試験のICプレーヤ誤作動,3つの検査をすり抜ける (IC players malfunction in Center Shiken, passing through 3 tests [unnoticed]) http://techon.nikkeibp.co.jp/article/NEWS/20060123/112571/