پرش به محتوا

ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/ایران ۳/فرهنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه تنها برای طرح نظرات پیرامون بخش فرهنگ مقالهٔ ایران است. تنها نظراتی که بر اساس ویکی‌پدیا:مقاله‌های خوب/معیارها باشند، مورد قبول هستند. ممکن است برای بررسی این بخش از مقاله، نیاز باشد کل مقاله مورد مطالعه قرار گیرد تا به اشتباه زیربخشی از این بخش، دارای حجم و وزن افزوده نباشد. لطفاً در نظرات خود، همواره به حجم نهایی مقاله توجه کنید. پیش‌نویس:ایران را نیز پیش از نظر دادن ببینید.

نظرات[ویرایش]

  • بررسی اولیه
۱. پاراگراف موزه‌ها به نظرم جایش در زیر بخش هنر و طراحی هست.
موزه‌ها کل فرهنگ ایران، حتی رسانه‌هایش را نمایندگی می‌کنند، به نظر من بهتر است در همین جای کنونی بیاید. گزینهٔ دیگر، می‌توانست آمدن در بخش تاریخ باشد اما با ساختار کنونی اینگونه مقالات ویکی‌پدیا، امکانش نیست.
۲. در بخش آیین و رسوم می‌شود اشاره کرد بعد از ورود اسلام به ایران نوع رسم و رسوم‌های مردم ایران عوض شده و مثلا رسومی که قبلا در فرهنگ ایرانی وجود نداشت وارد شده و در عوض بعضی از رسومی که قبلا مهم بوده‌اند الان کمرنگ شده‌اند.
به سرچشمهٔ رسوم اسلامی در ایران پرداخته شد (با بهره‌گیری از مطالب بخش تاریخ) و اکنون، احتمالاً مطلب مورد نظر، بیان و رسانده شده‌است.
۳. به ممنوع بودن موسیقی بعد از انقلاب اشاره‌ای نشده.
مقداری گسترش داده شد تا خواننده نپندارد که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها تنها برای زنان بوده‌است.
۴. در بخش هنر و طراحی به جشن هنر شیراز می‌شود اشاره کرد.
به جشن هنر شیراز به همراه توضیحاتی کوتاه، اشاره شد.
۵. در بخش آشپزی به ممنوع بودن مشروبات الکلی اشاره نشده.
از همان منبع موجود، مطالبی افزوده شد.
۶. معماری را می‌توان به یک زیربخش جدا تبدیل کرد و کمی گسترش داد.
انجام شد. گسترش انجام شده نیز شامل کلیات مهم و مطالبی از شرایط کنونی این بخش از فرهنگ و هنر ایرانی است.
۷. بخش ادبیات به نظرم کلا مشکل داره و خیلی یک طرفه نوشته شده. مثلا در مورد ادبیات پهلوی آمده که بسیار متنوع بوده در صورتی که به نظرم این طور نیست و در مقایسه با ادبیات رم و یونان و... زیاد تنوع نداشته و بیشتر متون دینی و مذهبی و در اواخر دوره ساسانی تاریخ‌نگاری بوده. در این بخش کلا به اینکه ادبیات ایران تا قرن‌ها فقط شعر بوده اشاره‌ای نشده. داستان کوتاه، نمایشنامه و رمان تا حدود ۲۰۰ سال پیش در ایران خیلی جایگاهی نداشته و به نظرم می‌شه کلا به نوعی به این سیر ادبیات ایران اشاره کرد: برای قرن‌ها شعر نوع غالب ادبی و روایت بوده و کم کم انواع دیگر وارد شده‌اند. ضمنا می‌شه به اینکه فردوسی با شاهنامه زبان فارسی را نجات داد اشاره کرد. در مورد هزار دستان و کلیله و دمنه هم چیزی نیامده که کمی جای کار داره.
مطالب کلی خوبی افزوده و این بخش نیز بهتر شد. در مورد فردوسی، نمی‌خواهم کار ارزشمند فردوسی را کم اهمیت کنم، فقط به نظرم در مورد مسئلهٔ مهم زبان، چنین چیزی را مستقیم نوشتن، درست نیست؛ عوامل بسیاری در حفظ زبان فارسی دخیل بودند و نتیجه‌گیری نهایی خواننده در پهنهٔ پوشش این مقاله نیست.
۸. بخش فلسفه هم به نظرم کمی جانبدارانه هست و در مورد زرتشت خیلی خوب و زیاد توضیح داده ولی مثلا مانی و مزدک را گذاشته کنار یا در مورد فیلسوف‌های بعد از اسلام که تعدادشون کم هم نیست توضیحات خیلی زیادی نداده.
مقاله، بخش فلسفه را به دوران پیش و پس از اسلام تقسیم کرده‌است که با توجه به رویکرد آن در توضیح یکی از هر دوره، مشکل جانبدارانه بودن می‌تواند با خلاصه‌سازی مطالب زرتشت حل شود تا حجم بیشتری نیز افزوده نشود و همین کار انجام شد.

فعلا تا ابتدای رسانه‌ها بررسی کردم. وحید (بحث) ‏۱۵ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۵۶ (UTC)[پاسخ]

سپاس از شما برای بررسی دقیق و سودمندتان. کیفیت این بخش با یاری‌تان بهتر شد. امیدوارم این مقاله بتواند باز هم از نظرات شما بهره‌مند شود. Europe V (بحث) ‏۱۸ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۳۳ (UTC)[پاسخ]
دوست عزیز من قطعاً همچنان به بررسی مقاله ادامه خواهم داد. از این بابت نگرانی نداشته باشید. مدتی صبر کردم تا ببینم کاربرهایی که پینگ شده بودند در این زمینه همکاری می‌کنند یا نه که متاسفانه درصد همکاری خیلی کمتر از حد انتظار بود. به هر حال بررسی مقاله را ادامه خواهم داد و امیدوارم مقاله خوبیده بشود. یک نکته‌ای هم باید بگویم: در بررسی قبلی من خود مقاله ایران را بررسی کرده بودم نه پیش‌نویس را، الان متوجه شدم شما ویرایش‌ها را در پیش‌نویس انجام دادید، این را گفتم برای جلوگیری از سوتفاهم‌های احتمالی، چون برای خودم سوال پیش آمده بود که چرا ویرایش‌هایی که اینجا گفتید انجام داده‌اید در خود مقاله دیده نمی‌شوند که متوجه شدم شما در حال ویرایش کردن پیش‌نویس بودید و من در حال بررسی مقاله اصلی. فردا بررسی بقیه این بخش را ادامه خواهم داد. ارادتمند وحید (بحث) ‏۱ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۴۹ (UTC)[پاسخ]
  • ادامه بررسی:
۱. معماری را به صورت یک زیر بخش مجزا در بیاورید.
انجام شد، اگرچه معماری می‌تواند هم به این صورت که اعلام داشتید، هم زیر هنر و طراحی جای بگیرد.
۲. چرا برای تئاتر هیچ بخشی نداریم؟ یک زیر بخش برای تئاتر ایجاد کنید و به ریشه‌های نمایش در ایران مثل تعزیه و سیاه‌بازی و سایر گونه‌های نمایش ایرانی اشاره کنید. سپس به ایجاد سالن‌های نمایش مدرن و ورود تئاتر غربی به ایران اشاره کنید و در پایان در مورد وضع کنونی تئاتر در ایران بنویسید. از این الگو هم کمک بگیرید.
متناسب با میزان گستردگی و اهمیت موضوع، گسترشی صورت گرفت و به همان بخش موسیقی و رقص که مرتبط است، افزوده شد.
۳. ضد مسلمان باید بشود ضد اسلامی؟
هدف (و در عمل) موارد وابسته به پیروان دین است نه خودش. منبع نیز به همین صورت است.
۴. گسترده‌ترین روزنامه‌های کشور شامل ... زیاد درست به نظر نمیاد، شاید قدیمی‌ترین باشند اما در مورد گسترده‌ترین بودنشان جای سوال هست.
✓
۵. مطبوعات ایران شدیدا زیر سانسور هستند و به غیر از این یک سری چیزها را باید پوشش بدهند ، مثلا پوشش دادن سخنان خامنه‌ای که به نوعی الزامی هست برای روزنامه‌ها اما به این‌ها در متن مقاله اشاره نشده.
در مورد سانسور، قانون مرتبط و این دست موارد به نظرم واقعاً به خوبی توضیح داده شده‌است و بیش از این مثلاً در این مورد که گفتید نوشتن، چندان مناسب مقالهٔ اصلی ایران نیست و می‌تواند در همان مقالهٔ رسانه در ایران بیاید.
۶. این جمله: در دوران پهلوی، جهت یکسان‌سازی فرهنگی، نابودی ملوک‌الطوائفی و رواج غرب‌گرایی از تلویزیون بهره‌برداری شد که نارضایتی گروه‌های مذهبی و سنتی جامعه را به همراه داشت... به ویژه با توجه به منبعش به نظر من بی‌طرف نیست و ضد پهلوی هست. اگر می‌خواهید به همین شکل در مقاله بماند باید به شکل attribution بیاید نه fact.
حذف شد. به نظرم واقعاً نیازی به اینگونه مطالب نبود حتی اگر مشکل بی‌طرفی نداشت.
۷. در بخش تلویزیون د متن مقاله خیلی مغشوش هست. من این ساختار را پیشنهاد می‌کنم:
نخستین فرستندهٔ تلویزیونی در ایران، در سال ۱۳۳۷ ایجاد شد. ... به شکل کلی، گسترش تلویزیون در ایران، سرگرمی‌های سنتی دیگری چون شهر فرنگ را از میان برد. برنامه‌ریزی برای پخش تلویزیون رنگی از ۱۳۴۹ انجام شد و بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) نخستین رویداد مهمی بود که با سیستم رنگی پخش شد. هم اکنون انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری فراگیر در انحصار صدا و سیما است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی، رادیو و تلویزیون، دولتی بوده و راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خصوصی، مغایر این اصل دانسته می‌شود. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (پیش از انقلاب ۱۳۵۷: سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران) بزرگ‌ترین سازمان رسانه‌ای ایران و یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای جهان، از نظر شمار نیروی انسانی است. این سازمان سالانه ردیف بودجه اختصاصی خود را دارد. بر اساس گزارشی در سال ۱۳۹۵، بودجهٔ این سازمان، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده‌است.
تغییر یافت.
۸. اینکه تلویزیون باعث از بین رفتن شهرفرنگ شد منبع می‌خواهد.
در صفحه ۸۱۱ منبع شماره ۲۳۲ همین ادعا آمده‌است؛ اگرچه، به جای نابود شدن از ناپدید شدن استفاده کرده‌است که اگر نیاز است، می‌توانیم به همان ناپدید شدن تغییرش دهیم.
۹. بخش اینترنت خیلی جای کار داره: در زمان تظاهرات ۱۳۹۸ اینترنت کل کشور برای چند روز قطع بود، ایران در تلاش برای ایجاد اینترنت ملی هست، درصد نفوذ اینترنت در ایران به سرعت در حال رشد هست، در ایران از همین الان تلاش‌هایی برای سانسور کردن اینترنت ماهواره‌ای شده، بلاگرهای ایرانی زیادی به دلیل وبلاگ نوشتن به زندان رفته‌اند و... کلا به همه این‌ها می‌شود اشاره کرد و بخش اینترنت ضعیف نوشته شده.
گسترشی یافت تا مطالبی که اشاره داشتید نیز پوشش یابند. در برخی موارد البته پیش‌تر، در مورد آزادی رسانه پوشش داده شده بود و مختص اینترنت نیست و در کل، اشاره‌های جداگانه در هر بخش رسانه، نیاز نیست.
۱۰. بخش بازی‌های رایانه‌ای را از اینترنت جدا کنید و بروید پاراگراف بعدی.
افزون بر این، مطالبش خلاصه‌سازی شد.
۱۱. به گیمر پیوند بدهید.
انجام شد.

رسانه‌ها را بررسی کردم، این‌ها را انجام بدهید. بخش ورزش مشکل خاصی ندارد، سینما و پویانمایی و مد و پوشاک را در همین هفته بررسی می‌کنیم و به نظرم بخش فرهنگ را می‌توان بست. با سپاس وحید (بحث) ‏۲ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۴۹ (UTC)[پاسخ]

بسیار عالی و دقیق بود. فرهنگ ایران، بخشی مهم، گسترده و ارزشمند است و بررسی آن، نیازمند وقت و آشنایی زیادی است. بابت این بررسی دقیق و قدرتمند از شما سپاسگزارم. Europe V (بحث) ‏۳ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۳۳ (UTC)[پاسخ]
خواهش می‌کن. تلویزیون و شهرفرنگ را منبع‌دار کنید. وحید (بحث) ‏۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۵۲ (UTC)[پاسخ]

بررسی سینما:

۱. نام بخش هست سینما و پویانمایی اما در مورد پویانمایی عملا دو سه جمله نوشته شده، یا بخش پویانمایی را گسترش دهید یا عنوان بخش را عوض کنید به سینما. به نظرم جملاتی که در مورد پویانمایی هست مثل اولین فیلم پویانمایی و کانون پرورش فکری و... همه را یک جا جمع کنید. در مورد اولین فیلم بلند پویانمایی ایرانی، اولین فیلم پیوانمایی کامپیوتری ایرانی و... هم می‌شود چیزهایی نوشت.
پویانمایی نیز زیر ردهٔ سینما است و درست می‌فرمایید، عنوان را به سینما تغییر دادم. اما با توجه به میزان آوازه و گستردگی پویانمایی ایران، نظرم بر عدم گسترش بیشترش است و گسترشی ندادم. در ضمن، منبع شهر فرنگ نیز انجام شد.
۲. پاراگراف اول را به چند پاراگراف کوتاه‌تر تبدیل کنید، مثلا در دهه ۱۳۲۰، در دهه۱۳۴۰ و پس از انقلاب ۱۳۵۷ همگی می‌توانند تقسیم شوند به پاراگراف‌های دیگر. ضمنا منبع‌دار هم باید بشوند.
تغییر یافت کاملاً و اکنون خواندنش لذت‌بخش است.
۳. یکی از دوران‌های اوج خود
اصلاح شد.
۴. در دوران انقلاب یکی از انتقادها از سینمای ایران (به ویژه در داخل خود ایران) سیاه‌نمایی کارگردان‌ها و چیزی به اسم فیلم جشنواره‌ای بود که عده‌ای معتقد بودند بعضی کارگردان‌ها با سیاه‌نمایی و ساختن فیلم‌ها جشنواره‌ای فقط قصد دریافت جایزه را دارند و موارد مشابه. در متن مقاله به این اصلا اشاره نشده.
چنین دیدگاهی در رسانه‌های معتبر نیز گسترش یافته است اما مخالفان سرشناسی هم دارد و به نظرم، گونه‌ای جزئیات غیر مهم برای مقالهٔ اصلی ایران شمرده می‌شود و جایش در مقالهٔ سینمای ایران است.
۵. به نظرم در حد یکی دو جمله به جشنواره فیلم تهران که در زمان خودش خیلی مهم و با کیفیت بود و سپس جشنواره فیلم فجر اشاره کنید.
بر خلاف جشنواره فجر، در مورد جشنواره جهانی فیلم تهران، کلاً چیزی گفته نشده بود و گسترش یافت. به نظرم مناسب است.

فعلا این‌ها. ضمنا به نظرم می توانید بخش‌هایی که بررسی شده‌اند را به خود مقاله اصلی انتقال دهید و نمی‌دانم چرا فقط در حد پیش‌نویس مانده‌اند. وحید (بحث) ‏۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۵۲ (UTC)[پاسخ]

با توجه به اینکه ویرایش‌های جدید نیز منبع‌دار و بدون اشکالات نگارشی بودند، تقریباً نیازی به پیشنویس نبود. اما با این وجود، مثلاً در مورد بخش تاریخ، باید صبر کنیم کاملاً کارهایش انجام شود (متنش شامل نکاتی برای نویسنده نیز است) و انتقال بخش‌بخش هم ایرادهای خود را دارد، مثلاً تکرار شدن منابع و برخی خطاهای وابسته. اما اگر به نظرتان لازم است، می‌توانیم بخش‌های بررسی‌شده را منتقل و بعداً خطاهای مربوطه را پیگیری و اصلاح کنیم. Europe V (بحث) ‏۶ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۴۶ (UTC)[پاسخ]
با درود، ببینید وقتی در متن مقاله در مورد سینمای ایران می‌گویید یکی از بهترین‌های نوع خود، در جهان تبدیل شد باید اگر انتقادی از این نوع فیلم‌ها شده را هم مطرح کنید وگرنه دیگر بی‌طرفی را رعایت نکرده‌اید. همین کارگردان‌هایی که اسم برده‌اید در داخل ایران خیلی با انتقاد رو به رو بودند که فیلم‌های جشنواره‌ای می‌سازند و اصلا مخاطب داخلی و گیشه و... برایشان اهمیتی ندارد و... هر کسی سینمای ایران را به ویژه در دوران اوج این سینمای جشنواره‌ای دنبال کرده باشد این انتقادها را به خوبی می‌شناسد و به یاد دارد. پس لطفا حتی اگر شده در حد یکی دو جمله به این سینمای جشنواره‌ای بپردازید. اگر خواستید حتی به مخالفان سرشناس هم اشاره کنید اما اینکه فقط بگویید بهترین در جهان بود و انتقادهای فراوان را اصلا ذکر نکنید نقض بی‌طرفی‌ست. وحید (بحث) ‏۸ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۴۷ (UTC)[پاسخ]
@Vahid: سپاس برای دیدگاه متفاوت شما. از دید بی‌طرفی بررسی نکرده بودم. مطالبی افزودم و به مخالفان این دیدگاه اشاره نکردم چون مطلب به گونه‌ای نیست که نیاز باشد. بررسی کنید که خوب است؟ اگر نه، دوباره تغییراتی می‌دهم. Europe V (بحث) ‏۹ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]
خواهش می‌کنم. بله در همین حد کافیه. وحید (بحث) ‏۱۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۳۴ (UTC)[پاسخ]
  • بخش مد و پوشاک متاسفانه اصلا خوب نوشته نشده. از دوره باستانی و مادها و افسانه‌ها ناگهان پریده به دوره قاجار و چند هزار سال را کنار گذاشته. دقت کنید که قرار نیست در مورد پوشاک در همه دوره‌های تاریخی ایران بنویسیم اما دوره‌هایی که منابع اجازه می‌دهد همچون ساسانیان را می‌توان تا حدی بررسی کرد. در مورد مد به ویژه در دوران معاصر هم خیلی کوتاه و گذری نوشته. اینکه مدل‌های ایرانی تبار هم در خارج از ایران موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند زیاد ربطی به موضوع مقاله ندارد. اگر اصرار به ماندنش در مقاله دارید می‌شود نوشت که ایران دیگر مستقیما در این مسابقه‌ها شرکت نمی‌کند اما ایرانی‌تبارهایی هستند که شرکت کرده‌اند و... در همین ویکی‌پدیا صفحات مرتبط با مد و پوشاک در ایران هستند که می‌توانید از آن‌ها و منابع موجود در پانویسشان ایده‌هایی بگیرید. راستی یادم رفت بالاتر بنویسم بله به نظرم می‌شود بخش‌های بررسی شده را به مقاله اصلی منتقل کرد. با سپاس وحید (بحث) ‏۱۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۳۴ (UTC)[پاسخ]
@Vahid: اصلاحاتی شد. در مورد ساسانیان با اشاره به اشکانیان، توضیحاتی افزوده شد. مطالب وابسته به مدل‌های ایرانی‌تبار نیز همانگونه که گفتید، چندان مرتبط نیست و حذف شد. در مورد دوران امروزی کمی گسترش پیرامون آنچه بیشتر مورد توجه بوده‌است، یعنی پوشاک زنانه، حجاب، افزوده شد. این دوران، کلاً در کشورهای گوناگون دیگر سازندگی و ویژگی تاریخی‌اش را ندارد. لطفاً بررسی کنید که مطالب و شکل تازه، مناسب است؟ Europe V (بحث) ‏۱۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۳۲ (UTC)[پاسخ]
✓ همچنین مقاله نیز کلاً منتقل شد. Europe V (بحث) ‏۱۰ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۳۳ (UTC)[پاسخ]
به نظر من در حد حداقل‌های خوبیدگی هست. @Persia: با درود، شما در مورد این بخش نظری ندارید؟ اگر موردی به نظرتان می‌رسد بفرمایید در غیر این صورت من فکر می‌کنم می‌شود کلا بخش فرهنگ را با موفقیت بست و این زیر صفحه را هم آرشیو کرد. با سپاس وحید (بحث) ‏۱۳ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۱۱ (UTC)[پاسخ]