ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور چهاردهم/In fact

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
In fact (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    بطور خاص علاقه ای به تهیه لیست و رزومه برای خودم در ویکی‌پدیا ندارم؛ ولی از دوره دوم، عضو هیئت نظارت بوده‌ام. میانجی هستم و نظر سوم ارائه می‌دهم. مثال‌هایش را در صفحه بحثم و در تابلوی اعلانات حل اختلاف و بایگانی‌هایشان خواهید یافت. اگر کاربران عادت کنند که در اختلافات، از میانجیگری و نظر سوم استفاده کنند و به آن پایبند باشند، بسیاری از مشکلات فعلی جامعه، حل و فصل خواهد شد.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه، باید واکنش سخت‌گیرانه (طرد، تحریم موضوعی، سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، اولتیماتوم)؟
    در حالت کلی معتقدم واکنش‌ها باید پلکانی باشند و نباید یک باره به سراغ آخرین گزینه رفت؛ ولی ممکن است موارد استثناء هم وجود داشته باشد.
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    اگر منافعِ من، بر نظرم تأثیر گذار باشد، قطعاً انصراف خواهم داد. در حالت کلی، وپ:ناظر/سصن راهگشاست.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    بشخصه در طول ادوار گذشته، ثابت کرده‌ام حتی در شلوغترین وقت در زندگی واقعی، اگر پرونده ای تشکیل بشود حضور حداکثری خواهم داشت؛ ولی اگر غیبتم مثل کاربر:Surena در دوره دوم باشد، همانند ایشان، من نیز استعفاء خواهم داد.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    من موفقیت یا عدم موفقیتِ هیئت نظارت را در رای صادره نمی بینم. چون در اینصورت، موفقیتِ هیئت کاملاً نسبی خواهد بود. یعنی برای بعضی که حکمِ دلخواهشان صادر شده، موفق و برای عده ای دیگر، ناموفق! کما اینکه قبلاً هم اشاره کردم، بعضاً پیش آمده که نظر من با نظرِ نهایی هیئت، متفاوت بوده ولی چون قائل به نسبی بودنِ موفقیتِ هیئت نیستم، موفقیتش را با معیارها و فاکتورهای دیگری می سنجم؛ مثل رسیدگیِ به موقع به شکایت و ... .
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    به پاسخ قبلی رجوع شود.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    نظراتم را در گوشه و کنار پروژه و بویژه در صفحه بحث هیئت نظارت و بایگانی‌های مربوطه خواهید یافت.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    با مرور پرونده‌های چند سال اخیر در هیئت نظارت، به گمانم جامعه در حال آماده شدن برای تشکیل هیئت داوری است.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلا نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    طبق وپ:ناظر/بام، هیئت نظارت وظیفهٔ تشخیص تخلف ویکی‌بانان، مدیران یا دیوانسالاران از قوانین مربوط به ایشان را برعهده دارد. از طرف دیگر وپ:رفمد بخشی از ویکی‌پدیا:مدیران است؛ پس کاربر(ان) می‌توانند پس از طی مراحل حل اختلاف، از مدیر بابت نقض وپ:رفمد در هیئت نظارت شکایت کنند؛ این موضوع اگر ادامه‌دار یا فاحش باشد، می‌تواند به پس گرفتن دسترسی مدیریتی بینجامد؛ ولی در حالت کلی اگر یک مدیر در جایگاه یک کاربر عادی، تخلفی انجام داده باشد باید در تام بررسی شود.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    باید مورد به مورد بررسی کرد ولی در حالت کلی تشخیص این مورد طبق وپ:ناظر/سصن بر عهده هیئت نظارت است.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س =
| ج = }}

کوروش سوم[ویرایش]

با درود. شما از کاربران قدیمی دانشنامه هستید. با تجربه هستید. دیشب برخی مشارکتهایتان را در این مدت زیاد بررسی کردم. اغلب مشارکتها سازنده بودند. یکی دیگر از مسائلی که نظرم را جلب کرد این بود که در همه جا، لزوما همنظر اکثریت نیستید و با استقلال پیش میروید، حتی اگر بدانید ممکن است نه به دلیل ظوابط، بلکه برخی از روابط، داوری هایتان به زیان شما تمام شود. تصمیم گرفتم، بر اراده شما برای عضویت در هیئت نظارت متمرکز شوم. فکر می کنم با توجه به پیشکسوت بودن و نیز حضورتان در ادوار پیشین هیئت نظارت، ویژگی های ناظر را دارا باشید. پرسشی از شما دارم گرامی. یکی از مصائب دانشنامه، تحریف محتوا و جعل منبع در مقالات مربوط به قومیت ها و گویش های ایرانیست. بیشتر خرابکاری ها و جعل منابع، در مقالات قومی است. و متاسفانه غالبا مدیران و اکثر ویکی بانان نیز به بهانه اینکه «نمی خواهند در مقالات مربوط به قومیت و زبان ورود کنند»، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند و بی تفاوت از کنار آن می گذرند. بدون اینکه در نظر داشته باشند که بحث ما نه موضوع قومیت و زبان، که مبارزه با تحریف با منابع ضعیف و جعل منابع در مقالات است مانند هر مقاله یا موضوع دیگری در دانشنامه. یک بدعت خطرناک دیگر نیز این است که مدتیست از رسم الخطهای نوساخته یا استفاده از نام های بومی غیر رایج و حتی بی ارتباط با یک منطقه در برخی از مقالات استفاده میشود. به عبارت دیگر، استفاده از رسم االخط های غیر فارسی، برای تبلیغ رسم الخط های غیر فارسی با استفاده از ابزار حساس ویکی پدیا و موتور جستجوگر قدرتمند سامانه ویکی پدیا. این یک چالش جدی و زنگ خطری برای ویکی پدیای فارسی است. در این میان، کاربرانی چون من که در حال پیگیری تخلفات در حوزه این بدعتها هستیم، به شدت آسیب پذیریم و از طرف یکی دو مدیر (با توجه به مشارکتهایشان) در دانشنامه احساس امنیت نمی کنیم. یکی دو مدیر هستند، که به نفع این بدعت ها عمل می کنند. مشارکتهایشان این را نشان میدهد. برنامه یتان برای مبارزه با خرابکاری و جعل منبع (در هر مقاله ای و هر موضوعی) و تخلف تعمدی احتمالی برخی مدیران در این موارد حساس چیست؟ ارادتمند شما. با احترامات. — این پیام امضانشده را کوروش سوم (بحثمشارکت‌ها) نوشته‌است.

سلام
هیئت نظارت مدعی العموم نیست و سرِ خود نمی تواند وارد مسائل و کشمکش ها بشود. باید حتماً شاکی و متشاکی وجود داشته باشد تا هیئت نظارت بتواند به موضوع ورود کند. In fact ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۰ (UTC)[پاسخ]
درود. بله خب؛ در این شکی نیست. منظور همان رسیدگی به شکایات است. جایی که هم شاکی هست و هم متشاکی، و شاکی هم پرونده شکایتش کامل باشد. ارادتمند کوروش سوم گفتگو ‏۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۳۳ (UTC)[پاسخ]

نظرها[ویرایش]

نظر کوروش سوم[ویرایش]

نظر مهدی موسوی[ویرایش]

نظر شهنام ک[ویرایش]

درود به نظرم نیازی به توضیح ندارند تنها میتوانم بگویم از زحمات ایشان صمیمانه سپاسگزارم امیدوارم همواره وقت کافی برای دانشنامه داشته باشند. با مهر شهنام ک (گفتگو) ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۳ (UTC)[پاسخ]

نظر رامین خزائی[ویرایش]