ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور دوازدهم/In fact

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
In fact (بحثمشارکت‌هاانتقال‌هابسته شودبسته‌شدن‌هااختیاراتآمارآمار پیشرفته)

سلام

از دوره دوم هیئت نظارت تا به امروز این افتخار را داشته‌ام که عضو هیئت نظارت باشم. تجربه کار با طیف‌های مختلفی از ناظران و طرفین شکایات را دارم. امیدوارم بتوانم مفید باشم. In fact ‏۲۲ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۳۳ (UTC)[پاسخ]

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ آیا تاکنون میانجیگری کرده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان را در این باره شرح دهید.
    بطور خاص علاقه ای به تهیه لیست و رزومه برای خودم در ویکی‌پدیا ندارم؛ ولی از دوره دوم، عضو هیئت نظارت بوده‌ام. میانجی هستم و نظر سوم ارائه می‌دهم. مثال‌هایش را در صفحه بحثم و در تابلوی اعلانات حل اختلاف و بایگانی‌هایشان خواهید یافت. اگر کاربران عادت کنند که در اختلافات، از میانجیگری و نظر سوم استفاده کنند و به آن پایبند باشند، بسیاری از مشکلات فعلی جامعه، حل و فصل خواهد شد.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه، باید واکنش سخت‌گیرانه (طرد، تحریم موضوعی، سلب دسترسی مدیریت) نشان داد یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، اولتیماتوم)؟
    در حالت کلی معتقدم واکنش‌ها باید پلکانی باشند و نباید یک باره به سراغ آخرین گزینه رفت؛ ولی ممکن است موارد استثناء هم وجود داشته باشد.
  3. در صورتی که در پرونده‌ای ادعای تعارض منافع برایتان مطرح شد چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    اگر منافعِ من، بر نظرم تأثیر گذار باشد، قطعاً انصراف خواهم داد. در حالت کلی، وپ:ناظر/سصن راهگشاست.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی‌پدیا وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    بشخصه در طول ادوار گذشته، ثابت کرده‌ام حتی در شلوغترین وقت در زندگی واقعی، اگر پرونده ای تشکیل بشود حضور حداکثری خواهم داشت؛ ولی اگر غیبتم مثل کاربر:Surena در دوره دوم باشد، همانند ایشان، من نیز استعفاء خواهم داد.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    به نظرم هیئت نظارت در تمامی ادوار گذشته موفق بوده‌است.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    به نظرم هیئت نظارت در هیچ‌یک از ادوار گذشته ناموفق نبوده‌است. من موفقیت یا عدم موفقیتِ هیئت نظارت را در رای صادره نمی بینم. چون در اینصورت، موفقیتِ هیئت کاملاً نسبی خواهد بود. یعنی برای بعضی که حکمِ دلخواهشان صادر شده، موفق و برای عده ای دیگر، ناموفق! کما اینکه قبلاً هم اشاره کردم، بعضاً پیش آمده که نظر من با نظرِ نهایی هیئت، متفاوت بوده ولی چون قائل به نسبی بودنِ موفقیتِ هیئت نیستم، موفقیتش را با معیارها و فاکتورهای دیگری می سنجم؛ مثل رسیدگیِ به موقع به شکایت و ... .
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    نظراتم را در گوشه و کنار پروژه و بویژه در صفحه بحث هیئت نظارت و بایگانی‌های مربوطه خواهید یافت.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    با مرور پرونده‌های چند سال اخیر در هیئت نظارت، به گمانم جامعه در حال آماده شدن برای تشکیل هیئت داوری است.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر (مثلا نقض نزاکت یا نقض وپ:رفمد) شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    به نظرم یکی از مثالهای این سئوال اشتباه است. طبق وپ:ناظر/بام، هیئت نظارت وظیفهٔ تشخیص تخلف ویکی‌بانان، مدیران یا دیوانسالاران از قوانین مربوط به ایشان را برعهده دارد. از طرف دیگر وپ:رفمد بخشی از ویکی‌پدیا:مدیران است؛ پس کاربر(ان) می‌توانند پس از طی مراحل حل اختلاف، از مدیر بابت نقض وپ:رفمد در هیئت نظارت شکایت کنند؛ این موضوع اگر ادامه‌دار یا فاحش باشد، می‌تواند به پس گرفتن دسترسی مدیریتی بینجامد؛ ولی در حالت کلی اگر یک مدیر در جایگاه یک کاربر عادی، تخلفی انجام داده باشد باید در تام بررسی شود.
  10. به نظرتان ناظر همکار در چه زمانی مشمول بند سلب صلاحیت ناظران خواهد شد؟ تشخیص عدم صلاحیت او چگونه و بر چه اساس داده خواهد شد؟
    باید مورد به مورد بررسی کرد ولی در حالت کلی تشخیص این مورد طبق وپ:ناظر/سصن بر عهده هیئت نظارت است.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

پرسش Bineshgardi[ویرایش]

  1. سلام. در پاسخ به سؤال ۲ فرمودید: «در حالت کلی معتقدم واکنش‌ها باید پلکانی باشند و نباید یک باره به سراغ آخرین گزینه رفت؛ ولی ممکن است موارد استثناء هم وجود داشته باشد.» آیا ممکن است به یک نمونه از موارد استثناء اشاره کنید؟ با سپاس Bineshgardi (بحث) ‏۵ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۰۲ (UTC)[پاسخ]
    سلام جناب بینشگردی. آمدم پاسختان را بدهم که متوجه شدم اندکی پس از طرح این پرسش، رای داده اید! به هر حال به رسم ادب پاسختان را می دهم: این مورد In fact ‏۶ نوامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۱۰ (UTC)[پاسخ]

نظرها[ویرایش]

درود، باتوجه به سابقهٔ طولانی و صحت و سلامت انکارناپذیرتان در ادوار گذشتهٔ هیئت، از اولویت بالایی در لیست رای من برخوردار هستید. با احترام Mahdi Mousavi «بحث» ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۲۶ (UTC)[پاسخ]