ویکتور هورسلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Sir
ویکتور هورسلی
نام هنگام تولدویکتور الکساندر هیدن هورسلی
زادهٔ۱۴ آوریل ۱۸۵۷
کنزینگتون، لندن، پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند
درگذشت۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۱۶ (۵۹ سال)
عماره، عراق
ملیتبریتانیایی
تحصیلاتدبیرستان کرنبروک کنت
کالج دانشگاهی لندن
شناخته‌شده برایکار پیشگامانه در عصب‌شناسی و جراحی اعصاب
حرفه پزشکی
حرفهجراح، پزشک
مؤسساتبیمارستان کالج دانشگاهی لندن
موسسهٔ براون
بیمارستان ملی عصب‌شناسی و جراحی مغز و اعصاب
تخصصجراحی مغز و اعصاب
پژوهشصرع
میگزدم
کرتینیسم
نورالژی عصب سه‌قلو
جوایز برجستهشوالیه
جایزهٔ علوم درمانی کامرون از دانشگاه ادینبورگ (۱۸۹۳)
مدال پادشاهی (۱۸۹۴)

ویکتور هورسلی (انگلیسی: Victor Horsley؛ ‏ ۱۴ آوریل ۱۸۵۷ – ۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۱۶) دانشمند، عصب‌پژوه، جراح مغز و اعصاب، متخصص اعصاب، فیزیولوژیست و استاد دانشگاه اهل پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند بود. وی پس از پایان تحصیل در رشتهٔ جراحی، استادیار بیمارستان ملی عصب‌شناسی و جراحی مغز و اعصاب (۱۸۸۶)، استاد آسیب‌شناسی (۱۸۸۷–۱۸۹۶) و استاد جراحی بالینی (۱۸۹۹–۱۹۰۲) کالج دانشگاهی لندن شد. او از طرفداران و حامیان حق رأی زنان و مخالف مصرف تنباکو و مشروبات الکلی و حامی حزب لیبرال بریتانیا بود.[۱]

پدر او نقاش آکادمی سلطنتی هنر و نام خودش «ویکتور الکساندر» را ملکه ویکتوریا برای او انتخاب کرد.[۲] وی در سال ۱۸۸۷ با همسرش در کلیسای سنت مارگریت، وست‌مینستر پیوند زناشویی بست که حاصل آن ۲ پسر و ۱ دختر بود. او در سال ۱۹۰۲ از ادوارد هفتم در کاخ باکینگهام لقب شوالیه دریافت کرد.[۳][۴]

تخصص او فیزیولوژی و جراحی بود و نخستین پزشکی بود که تومور طناب نخاعی را در سال ۱۸۸۷ با استفاده از لامینکتومی جراحی کرد. او بسیاری از تکنیک‌های جراحی مغز و اعصاب را توسعه داد، از جمله موم استخوان هموستاتیک، فلپ پوستی، لیگاسیون شریان کاروتید مشترک برای درمان آنوریسم‌های مغزی، دسترسی جمجمه‌ای به غده هیپوفیز و تقسیم داخل سخت‌شامه‌ای ریشه عصب سه‌قلو برای درمان جراحی نورالژی عصب سه‌قلو.

او به عنوان یک متخصص علوم اعصاب، مطالعاتی را در مورد عملکردهای مغز در حیوانات و انسان انجام داد، به ویژه بر روی قشر مغز. پژوهش‌های او در مورد پاسخ حرکتی به تحریک الکتریکی فارادیک قشر مغز، کپسول داخلی و طناب نخاعی به نمونه‌هایی کلاسیک در این حوزهٔ پزشکی تبدیل شد. این پژوهش‌ها بعداً به کار پیشگامانهٔ او در حوزهٔ جراحی مغز و اعصاب برای درمان صرع تبدیل شد. بین سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۸۶، هورسلی نخستین کسی بود که پیش از فیدور کراوزه و وایلدر پنفیلد، از تحریک الکتریکی قشر مغز برای محلی‌سازی کانون‌های صرع در انسان استفاده کرد.

او همچنین از پیشگامان مطالعه عملکرد غده تیروئید بود. او میگزدم و کرتینیسم را که به دلیل کاهش سطح هورمون‌های تیروئید (کم‌کاری تیروئید) ایجاد می‌شود، مورد مطالعه قرار داد و نخستین بار با آزمایش‌هایی روی میمون‌ها ثابت کرد که می‌توان آنها را با شیرهٔ ترشحی تیروئید، درمان کرد.

هورسلی که در سال ۱۸۸۶ به عنوان دبیر یک کمیسیون پزشکی دولتی انتخاب شد که به منظور بررسی اثربخشی واکسن ضد هاری ساخته‌شده توسط لویی پاستور تشکیل شده بود، و پس از تأیید نتایج کارزاری برای واکسیناسیون علیه هاری در بریتانیا ایجاد کرد. او به عنوان یک آسیب‌شناس، تحقیقاتی را روی باکتری‌ها انجام داد و ژورنال پاتولوژی را بنیان نهاد.

او در سال ۱۸۸۶ همکار انجمن سلطنتی و در سال ۱۸۹۳ برندهٔ «جایزهٔ علوم درمانی کامرون از دانشگاه ادینبورگ» شد. یک سال بعد در ۱۸۹۴ مدال پادشاهی دریافت کرد.

شناخته شده‌ترین نوآوری او «دستگاه هورسلی-کلارک» است که در سال ۱۹۰۸ به همراه رابرت اچ. کلارک برای انجام جراحی استریوتاکسی ساخته شد که به موجب آن مجموعه‌ای از مختصات عددی دقیق برای تعیین مکان هر ساختار مغز استفاده می‌شود. او پیشگام در جراحی مغز و اعصاب بود و در مجموع ۴۴ بیمار را جراحی کرد. «چنگک هورسلی» که در جراحی عصب سه‌قلو به کار می‌رود، از نوآوری‌های اوست.

او پیش از جریان جنگ جهانی اول با درجهٔ سروانی در فهرست نیروهای ذخیرهٔ ارتش در سپاه پزشکی ارتش سلطنتی قرار گرفت.[۵] با آغاز جنگ، داوطلبانه به جبهه غربی رفت و به‌عنوان جراح در یک بیمارستان بریتانیایی در جبههٔ فرانسه مشغول به خدمت شد.[۶] سپس در سال ۱۹۱۵ در جریان نبرد گالیپولی به اسکندریه اعزام شد[۷] و یک سال بعد داوطلبانه به منظور جراحی به بین‌النهرین رفت اما در ژوئیهٔ ۱۹۱۶ در سن ۵۹ سالگی به دنبال تب شدید و گرمازدگی در عماره درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. "Horsley, Sir Victor Alexander Haden". Who's Who. Vol. 59. 1907. p. 876.
  2. MacNalty, Arthur (20 April 1957). "Sir Victor Horsley: His Life and Work". British Medical Journal. 1 (5024): 910–916. doi:10.1136/bmj.1.5024.910. ISSN 0959-8138. PMC 1973231. PMID 13413250.
  3. "The Coronation Honours". The Times. No. 36804. London. 26 June 1902. p. 5.
  4. The London Gazette: no. 27494. p. . 11 November 1902.
  5. Kelly's Handbook to the Titled, Landed and Official Classes, 1916. Kelly's. p. 782.
  6. Dictionary of National Biography, 1912–1921. Oxford University Press. 1922. p. 271. It dates beginning of the experiments to 1893.
  7. Parker, P. J. (2006). "In Search of Victor Horsley". Journal of the Royal Army Medical Corps. 152 (3): 128–31. doi:10.1136/jramc-152-03-02. PMID 17295007. S2CID 43580043. It dates the beginning of the experiments to 1894.