میگزدم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میگزدم
نام‌های دیگرMyxoedema
هیالورونیک اسید، نوعی گلیکوزآمینوگلیکان
تخصصغدد درون‌ریز و متابولیسم
طبقه‌بندی و منابع بیرونی

میگزدم (Myxedema) واژه‌ای مترادف با کم‌کاری شدید غده تیروئید است. با این حال، این اصطلاح همچنین برای توصیف یک تغییر پوستی استفاده می‌شود که می‌تواند در پرکاری تیروئید و موارد متناقض (نادر) کم‌کاری تیروئید رخ دهد. در این مفهوم، میگزدم به رسوب موکوپلی ساکاریدها در درم اشاره دارد که منجر به تورم ناحیه آسیب دیده می‌شود. یکی از تظاهرات میگزدمی که در اندام تحتانی رخ می‌دهد، میکسدم پرتیبیال است که یکی از نشانه‌های بیماری گریوز، یک شکل خودایمنی از پرکاری تیروئید است. میگزدم همچنین می‌تواند در تیروئیدیت هاشیموتو و سایر اشکال طولانی مدت کم‌کاری تیروئید رخ دهد.

علت‌ها[ویرایش]

میگزدما در اشکال مختلف پرکاری تیروئید، از جمله بیماری گریوز، شناخته شده است. یکی از نشانه‌های بیماری گریوز میگزدم پرتیبیال، میگزدم اندام تحتانی است.[۱]

وقوع میگزدم در زنان بیشتر از مردان است.[۲]

میگزدم ممکن است در موارد زیر رخ دهد:

  • پرکاری تیروئید، همراه با میگزدم پرتیبیال و اگزوفتالموس. میگزدم پرتیبیال می‌تواند در ۱ تا ۴ درصد از بیماران مبتلا به بیماری گریوز که یکی از علل پرکاری تیروئید است، رخ دهد.[۳]
  • کم کاری تیروئید، از جمله تیروئیدیت هاشیموتو.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Berger, William D. James, Dirk M. Elston, Timothy G. (2011). Andrews' Diseases of the skin : clinical dermatology (11th ed.). [London]: Saunders/ Elsevier. ISBN 978-1-4377-0314-6.
  2. Schneider, Arthur S.; Kim, Philip A. Szanto; with special contributions by Sandra I.; Swanson, Todd A. (2009). Pathology (4th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. pp. 314. ISBN 978-1451109061.
  3. "Pretibial Myxedema". Archived from the original on 2016-03-04. Retrieved 2009-03-27.
  4. "Hypothyroidism". The Lecturio Medical Concept Library. Retrieved 27 July 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]