ندای وظیفه: جنگاوری نوین ۳ (بازی ویدئویی ۲۰۲۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ندای وظیفه: جنگاوری نوین ۳
توسعه‌دهنده(ها)اسلج‌همر گیمز[الف]
ناشر(ها)اکتیویژن
کارگردان(ـان)
  • دیو سوئنسون
  • گرگ رایزدورف
تهیه‌کننده(ها)ترور شاک
طراح(ـان)زک هادسون
برنامه‌نویس(ـان)حیسون بل
نویسنده(ها)
سریندای وظیفه
موتورآی‌دبلیو
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشار۱۰ نوامبر ۲۰۲۳
ژانر(ها)تیراندازی اول شخص
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره

ندای وظیفه: جنگاوری نوین ۳ (انگلیسی: Call of Duty: Modern Warfare III) بازی ویدئویی تیراندازی اول شخص است که به‌وسیلهٔ اسلج‌همر گیمز توسعه یافته و توسط اکتیویژن عرضه شد. این بیستمین بازی در مجموعهٔ ندای وظیفه و سومین مدخل از زیرمجموعهٔ بازراه‌اندازی‌شدهٔ جنگاوری نوین است که دنباله‌ای بر جنگاوری نوین ۲ در سال ۲۰۲۲ به‌شمار می‌رود. این بازی در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ برای پلی‌استیشن ۵، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس سری اکس و سری اس، ایکس‌باکس وان و ویندوز منتشر شد.[۱]

جنگاوری نوین ۳ در ۷ اوت ۲۰۲۳ با یک تیزر کوتاه رسماً رونمایی شد و در ۱۷ اوت، از روندبازی آن در طی یک جریان[ب] درون بازی وارزون ۲ رونمایی شد. یک تریلر کامل از یکی از مراحل بازی در نمایش گیمزکام سال ۲۰۲۳ پخش شد.[۲][۳] نظر منتقدان به این بازی، به‌طور کلی منفی بود.[۴][۵][۶][۷]

روندبازی[ویرایش]

روندبازی جنگاوری نوین ۳ به‌طور کلی مشابه با ندای‌وظیفه: جنگاوری نوین ۲ سال ۲۰۲۲ است.

ندای‌وظیفه: جنگاوری نوین ۳ یک بازی تیراندازی اول شخص است که در بخش داستانی آن، مأموریت‌های مختلفی برای انجام‌دادن وجود خواهد داشت و با پیشرفت در مأموریت‌ها، داستان بازی جلو خواهد رفت. در بخش داستانی، یک سیستم اضافه شده‌است که «مأموریت‌های مبارزٔ باز» (Open-combat Missions) نام دارد و اجازه می‌دهد که بازیکنان با روش‌های مختلفی یک مرحله را به پایان برسانند؛ برای مثال «مخفی‌کاری» یا «پرسروصدا».[۸] تمرکز بازی روی شناکردن در بخش داستانی بیشتر شده‌است. همچنین بازی شامل یک حالت زامبی[پ] جهان باز خواهد بود که در آن بازیکنان باید بقاء کنند و با کشتن زامبی‌ها، به امتیاز دست خواهند یافت که به‌وسیلهٔ آن می‌توانند وسیله‌هایشان را ارتقاء دهند یا بخرند. این بخش زامبی، «بزرگ‌ترین بخش زامبی سری ندای وظیفه» خوانده می‌شود. شایان‌ذکر است از زمان انتشار ندای وظیفه: ونگارد در ۵ نوامبر ۲۰۲۱، این سری بخش زامبی را پشت سر گذاشته‌است.

بخش چندنفرهٔ بازی قابلیت «نقطهٔ سرخ»[ت] را برگردادنده‌است که دشمنانی که از خود جلب توجه می‌کنند را با یک نقطهٔ قرمز در نقشهٔ کوچک پایین تصویر مشخص می‌کند. همچنین نقشهٔ کوچک کلاسیک سری ندای وظیفه نیز در این بازی اضافه شده‌است. یکی از مشکلات جنگاوری نوین ۲ که نبود ویژگی Slide-canceling مناسب بود نیز برطرف شده‌است و جنگاوری نوین ۳ و وارزون شاهد اسلاید طولانی‌تری خواهد بود. از سوی دیگر، بازیکنان با پوشیدن وسایل مختلف، قدرت‌های مختلفی به‌دست می‌آورند مانند مخفی‌کاری در چکمه‌ها.

با قابلیتی به‌نام «انتقال» (Carry-over)، محتویات بازیکنان مانند پوسته‌ها، سلاح‌ها، قابلیت‌ها، پیشرفت‌ها و اپراتورهایی که در جنگاوری نوین ۲ باز کرده‌اند بدون هیچ‌مشکلی به جنگاوری نوین ۳ منتقل خواهد شد.

داستان[ویرایش]

داستان جنگاوری نوین ۳ حول مبارزهٔ گروه وظیفهٔ ۱۴۱[ث] و گروه بین‌المللی کُنی[ج] است که به‌رهبری ولادیمیر ماکاروف (با بازی جولیان کاستوف) قصد حمله به نقاط مهم دنیا را دارند. نیروی وظیفهٔ ۱۴۱ شامل کاپیتان سرویس هوایی ویژه، جاناتان پرایس (با بازی بری اسلوآنه)، سرجوخه جانی سوپ مک‌تاویش (با بازی نیل الیس)، سرجوخه کایل گَز گریک (با بازی الیوت نایت) و ستوان سایمون گوست رایلی (با بازی ساموئل روکین) می‌شود. شخصیت‌هایی از بازی‌های قبلی نیز بازگشته‌اند که از آن‌ها می‌توان به فرح احمد کریم (با بازی کلادیا دونمیت) و الکس کِلِر (با بازی چاد مایکل کالینز) اشاره کرد.[۹] نمایش‌های بازی تأیید می‌کنند که یک مأموریت با شباهت به روسی ممنوع در جنگاوری نوین ۲ وجود خواهد داشت.

توسعه[ویرایش]

در اوایل سال ۲۰۲۳، شایعاتی به‌گوش می‌رسید که خبر از ساخت یک بازی جدید سری ندای وظیفه می‌داد؛ صحبت‌هایی حول یک بسته الحاقی برای ندای وظیفه: جنگاوری نوین ۲ به‌گوش می‌رسید که نقشه‌های جنگاوری نوین ۲ سال ۲۰۰۹ و جنگاوری نوین ۳ سال ۲۰۱۱ به‌صورت بازسازی گرافیکی را شامل می‌شد و یک بخش‌داستانی برای ادامه‌دادن به داستان بازی سال ۲۰۲۲ را نیز شامل می‌شد. در ماه فوریه، اکتیویژن وجود یک بازی کامل از سری ندای وظیفه را برای انتشار در پاییز ۲۰۲۳ تأیید کرد.[۱۰] در اواسط ماه مه، یکی از رسانه‌های افشاگر تأیید کرد که بازی سال ۲۰۲۳ ندای وظیفه، جنگاوری نوین ۳ نام خواهد گرفت که دنباله‌ای مستقیم خواهد بود بر داستان بازی دوم که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. پس از افشای یک تصویر از پوستر بازی، شبکه‌های اجتماعی ندای‌وظیفه به این تصویر با یک توئیت واکنش نشان دادند. اولین تیزر بازی در هفتم اوت ۲۰۲۳ منتشر شد که لوگوی بازی را تأیید و شامل صحبت‌های کاپیتان پرایس در اواخر بازی قبلی می‌شد. در نهم آگوست، تریلری لایو اکشن از شخصیت ماکاروف منتشر شد که رونمایی رسمی بازی را ۱۷ آگوست نشان‌گذاری کرده‌بود. در طی رویدادی درون‌بازی در ندای وظیفه: وارزون ۲٫۰، اولین تریلر از روندبازی جنگاوری نوین ۳ منتشر شد. سکوهای بازی هم پلی‌استیشن ۵، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس سری اکس و سری اس، ایکس‌باکس وان و مایکروسافت ویندوز اعلام شد. یک نسخه آزمایشی نیز برای ماه اکتبر در نظر گرفته شده‌است و یک دسترسی زودتر برای بخش‌داستانی نیز برای کسانی که بازی را پیش‌خرید کرده‌اند در نظر گرفته شده‌است. بازی شامل نسخه‌ای ارزشمندتر به‌نام طاق[چ] می‌شود که محتویات بیشتری نسبت به نسخه پایه را شامل می‌شود.

پانویس[ویرایش]

  1. بخش زامبی‌ها به‌وسیلهٔ تری‌آرک توسعه یافت و اسلج‌همر گیمز در ساخت آن همکاری داشت. کار توسعهٔ تکمیلی بر عهدهٔ اینفینیتی وارد، ریون سافتور، بیناکس، دمونور و های مون استودیوز بود.
  2. به انگلیسی: Event
  3. Zombies Mode
  4. Red-dots
  5. به انگلیسی: Task Force 141
  6. به انگلیسی: Konni Ultranationalist Group
  7. The Vault Edition

منابع[ویرایش]

  1. «Call of Duty: Modern Warfare III Release Date Has Coniformed by Activision». Gamespot. اوت ۷, ۲۰۲۳. دریافت‌شده در اوت ۸, ۲۰۲۳.
  2. «Call of Duty Modern Warfare II and Warzone | Season 05 Details». Call of Duty Official Website. ژوئیه ۲۷, ۲۰۲۳. دریافت‌شده در اوت ۸, ۲۰۲۳.
  3. Sam Cawley (۷ اوت ۲۰۲۳). «Call of Duty: Modern Warfare 3 Release Date Officially Confirms With A Teaser». GamingBible. دریافت‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۲۳.
  4. Middler, Jordan (2023-11-11). "Review: Call of Duty Modern Warfare 3 is a big disappointment". Video Games Chronicle (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-12.
  5. Cardy, Simon (2023-11-03). "Call of Duty: Modern Warfare 3 Single-Player Campaign Review". IGN (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-07.
  6. Cole, Yussef (2023-11-07). "Modern Warfare 3's campaign has finally unmoored Call of Duty". Polygon (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-07.
  7. Gach, Ethan (November 9, 2023). "Report: Devs Worked Nights And Weekends To Rush Modern Warfare III Out". Kotaku. Retrieved 10 November 2023.
  8. «Call of Duty Modern Warfare 3 OCM's Explained». Sportkeeda. ۱۸ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۲۳.
  9. «Call of Duty: Modern Warfare 3 Revealed With First Trailer». The Verge. ۱۷ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۴ اوت ۲۰۲۳.
  10. «Activision Confirms A Full Permium Release of Call of Duty For 2023». Ggrecon. ۷ فوریه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۹ آگوست ۲۰۲۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]