نابه‌شیما نائوماسا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در این نام ژاپنی، «نابه‌شیما» نام خانوادگی است.
Nabeshima Naomasa
鍋島 直正
قلمروی هیزن
دوره مسئولیت
۱۸۳۰ – ۱۸۶۱
پس ازNabeshima Narinao
پیش ازNabeshima Naohiro
اطلاعات شخصی
زاده۱۶ ژانویهٔ ۱۸۱۵
درگذشته۸ مارس ۱۸۷۱ (۵۶ سال)
توکیو
ملیتژاپنی

نابه‌شیما نائوماسا (به ژاپنی: 鍋島 直正) آخرین و دهمین دایمیوی در قلمروی هیزن، کیوشو در ژاپن بود. همسر اصلی وی هیجدهمین دختر یازدهمین شوگون، توکوگاوا ایه‌ناری بود.

وی واکسیناسیون را به ژاپن معرفی کرد و ابتدا واکسن را برای پسرش آزمایش کرد. در دوره اغتشاش باکوماتسو (اواخر دوره ادوقلمروی هیزن به عنوان یکی از قوی‌ترین مناطق نظامی ژاپن ظاهر شد و در ابتدا نائوماسا تلاش کرد تا سیاست بی‌طرفی را در میان جناح میانه‌روی کوبو گاتای حفظ کند. این جناح آرزوی همزیستی شوگون‌سالاری توکوگاوا با دودمان یاماتو (امپراتور ژاپن) را داشت. اما در طول جنگ بوشین در دوره اصلاحات میجی، وی جهت حمایت امپراتور میجی با نیروهای خود را به اتحاد ساتچو پیوست. پس از نبرد توبا-فوشیمی وی با بقایای طرفداران خاندان توکوگاوا در نبرد اوئنو مبارزه کرد و در مبارزات مختلف در شمال ژاپن علیه اتحاد اواوئه‌تسو رپان که از شوگون‌سالاری توکوگاوا حمایت می‌کردند، جنگید.

نائوماسا به عنوان عضو شورای حکومتی به دولت میجی منصوب شد. با لغو سیستم هان، وی مقام خود را به عنوان دایمیو (ارباب، فئودال بزرگ) تسلیم کرد و به عنوان فرماندار منصوب شد، تا زمانی که قلمروی هیزن (نام دیگر قلمروی ساگا) در ژوئیه ۱۸۷۱ جذب استان ساگا شد.

وی در سال ۱۸۷۱ در محل اقامتش در توکیو درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]