میانکی

مختصات: ۳۶°۴۰′۲۴″ شمالی ۵۱°۱۷′۱۹″ شرقی / ۳۶٫۶۷۳۳۳°شمالی ۵۱٫۲۸۸۶۱°شرقی / 36.67333; 51.28861[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میانکی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانچالوس
بخشمرکزی
دهستانکلارستاق غربی
مردم
جمعیت۳۳۱ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۳۳۴۷

میانکی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان چالوس در استان مازندران ایران.این روستا از جنوب با رشته کوه البرز و از شمال از طریق خیابان دریانوردان(ملک پور سابق) به مسیر چالوس-تنکابن، و از شرق و غرب با شهرک توریستی نمک آبرود در همسایگی می‌باشد .

اسم این روستا در گذشته حصارسر بوده‌است.وجه تسمیه میانکی در حقیقت میانکیله می‌باشد و به مرور زمان به صورت میانکی درآمده است .

کیله در زبان طبری یعنی رودخانه کوچک، و این روستا در میان دو مسیر آبی قرار گرفته‌است به این دلیل به آن میانکیله و امروزه میانکی می نامند.

این روستا به علت زیبایی فراوان و نزدیکی به شهرک توریستی نمک آبرود و دریا و جنگل، دارای شهرک و مجتمع‌های مسکونی برای سکونت دائم و خوش‌نشین مانند شهرک دسا، شهرک دریانوردان، شهرک گیالارا، شهرک پزشکان، مجتمع مسکونی دیپلمات، مجتمع مسکونی تیراژه، مجتمع مسکونی شاهین، مجتمع مسکونی آفتابگردان می‌باشد .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کلارستاق غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر (۷۹خانوار) بوده‌است.[۲] مردم میانکی از قومیت طبری هستند.[۳] مردم میانکی به زبان طبری با گویش چالوسی سخن می‌گویند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران
  3. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۱۱۱.
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).