شهرستان (چالوس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان (دهکده توریستی شهرستانک)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانچالوس
بخشمرزن‌آباد
دهستانبیرون‌بشم
نام محلیشهرستون
نام‌های دیگرشهرستانک
سال بنیادسال ۷۰۰ هجری شمسی
مردم
جمعیت۲۲۶ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۱۲۰متر
کد آماری۰۲۳۴۳۲

«شهرستان» یا «شهرستانک» دهکدهٔ توریستی است از توابع بخش مرزن‌آباد شهرستان چالوس در استان مازندران ایران.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بیرون‌بشم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۹ نفر (۲۱خانوار) بوده‌است.[۱] مردم شهرستان از قومیت طبری هستند.[۲] مردم شهرستان به زبان طبری با گویش چالوسی سخن می‌گویند.[۳]

بزرگ‌ترین خاندان طبری این روستا رجوانی‌ها می‌باشند که قدیمی‌ترین ساکنان این روستا هستند، از دیگر طوایف طبری این روستا می‌توان از شهرستانی، نعیم حسنی، ابراهیم شهرکی و سام دلیری نام برد. روستای شهرستان از نظر ارتفاع نسبت به روستاهای اطراف خودش در ارتفاع بالاتری قرار دارد، همین امر سبب شده تا مناظر طبیعی زیبایی داشته باشد. همانگونه که ذکر شد بزرگ‌ترین طایفه در این روستا، متعلق به رجوانی‌ها است. کدخدا امیر رجوانی بزرگ این طایفه وخاندان بوده‌است که در سال ۱۳۸۰ فوت کردند و از ایشان هشت پسر و پنج دختر و نوگان و نتیجگان به جا مانده‌است. این روستا دارای طبیعتی بکر و زیبااست که جنگل‌های روستای برار از سمت جنوب وتجلی شکوهمند شاه علمدار از سمت شمال و غرب زینت بخش چشم هر بیننده ای در روستا خواهد بود. سیاه چشمه در این روستا تأمین کننده اب این روستا وروستاهای همجوار می‌باشد. روستاهای حریص، اغوذ داربن، گلامره و برار از روستاهای اطراف شهرستان (شهرستانک) می‌باشند. قابل ذکر است که پیشینهٔ این روستا و خاندان رجوانی بنا بر اسناد موجود از نقل وانتقال زمین‌ها به حدود هفتصد سال پیش بر می‌گردد. بنا بر روایت‌های مختلف این روستا از نظر وسعت و جمعیت از بزگترین مناطق قابل سکونت بوده‌است که ظاهراً به سبب زلزله و بعد از ان شیوع بیماری وبا در فاصله سده‌های ده تا دوازده بسیاری از ساکنین آن کشته شدند یا از آن جا مهاجرت کردند و وجه تسمیهٔ نام شهرستان به این سبب بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. درگاه ملی آمار ایران
  2. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۱۱۱.
  3. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).