مربی فصل لیگ برتر انگلستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مربی فصل لیگ برتر انگلستان
الکس فرگوسن مربی سابق منچستر یونایتد
سر الکس فرگوسن بیشترین برنده جایزه مربی فصل لیگ برتر انگلستان است. (یازده بار)
توصیفمربی برجسته در هر فصل لیگ برتر
پشتیبان مالیبارکلیز
کشورانگلستان
برگزارکنندهلیگ برتر فوتبال انگلستان
نخستین دوره۱۹۹۴
آخرین دوره۲۰۲۱
مربی فصلپپ گواردیولا
نکات مهم
بیشترین دفعات بردالکس فرگوسن (۱۱)
بیشترین پیروزی متوالی۳ (الکس فرگوسن)
وبگاهhttps://www.premierleague.com/awards?at=2&aw=21&se=-1 ویرایش این در ویکی‌داده

مربی فصل لیگ برتر انگلستان (انگلیسی: Premier League Manager of the Season) یک جایزهٔ سالانهٔ انجمن فوتبال است که به بهترین مربی منتخب لیگ برتر فوتبال انگلستان اهدا می‌شود. برنده با ترکیبی از آراء انتخاب و جایزه از طرف حامی مالی لیگ برتر انگلستان، در هفتهٔ دوم یا سوم ماه مه میلادی داده‌می‌شود.[۱] این جایزه در فصل ۹۴–۱۹۹۳ توسط کارلینگ، حامی مالی لیگ ایجاد شد. برای اهداف حمایت مالی، از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱، این جایزه، مربی فصل کارلینگ، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴، مربی فصل بارکلی کارد نام داشت و از سال ۲۰۰۴، مربی فصل بارکلیز نام دارد.[۲]

اولین مربی که توانست این جایزه را در سال ۱۹۹۴ کسب کند الکس فرگوسن، مربی منچستر یونایتد بود که توانست منچستر یونایتد را برای دومین فصل متوالی، قهرمان لیگ برتر انگلیس کند.[۳] آخرین دریافت‌کنندهٔ این جایزه پپ گواردیولا، مربی منچستر سیتی است که در سال ۲۰۲۱ این جایزه را دریافت کرد.

بیشترین تعداد عنوان را الکس فرگوسن به دست آورده‌است. او توانست در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۳ که بازنشستگی خود از دنیای مربیگری را اعلام کرد، یازده بار این جایزه را کسب کند. آرسن ونگر اولین مربی غیر بریتانیایی بود که در سال ۱۹۹۸ برندهٔ این جایزه شد. وی توانست دو بار دیگر نیز این جایزه را به عنوان مربی آرسنال بگیرد. ژوزه مورینیو و پپ گواردیولا از مربیانی هستند که توانسته‌اند در کنار فرگوسن و ونگر، برای بیش از یک بار این عنوان را دریافت کنند. همچنین این دو مربی به همراه فرگوسن، از مربیانی هستند که این جایزه را در فصل‌های متوالی کسب کرده‌اند.

چهار مربی نیز بدون قهرمانی در آن فصل، عنوان بهترین مربی فصل را به دست آورده‌اند. جورج بارلی در فصل ۰۱–۲۰۰۰ هدایت تیم ایپسویچ تاون که از لیگ پایین‌تر به لیگ برتر صعود کرده‌بود را بر عهده داشت، توانست در پایان رقابت‌های فصل در رتبهٔ پنجم لیگ قرار بگیرد.[۴] هری ردنپ نیز که در فصل ۱۰–۲۰۰۹، مربی تاتنهام هاتسپر بود توانست این تیم را پس از بیست سال به جمع چهار تیم بالای جدول برساند.[۵] آلن پاردیو در فصل ۱۲–۲۰۱۱ هدایت تیم نیوکاسل یونایتد را بر عهده داشت. در پایان آن فصل، نیوکاسل در مقایسه با نه فصل پیش از آن، توانست لیگ را در بهترین رتبه به پایان برساند.[۶] تونی پولیس که فصل ۱۴–۲۰۱۳ مربی کریستال پالاس بود، توانست در پایان رقابت‌ها این تیم را از قعر جدول به رتبهٔ یازدهم برساند.

تاریخچه[ویرایش]

لیگ برتر فوتبال انگلستان در سال ۱۹۹۲ شکل گرفت؛ زمانی که اعضای لیگ دسته اول فوتبال انگلستان از لیگ فوتبال انصراف دادند. این باشگاه‌ها یک اتحادیهٔ مستقل تجاری را ایجاد کردند که مذاکرات مربوط به حق پخش و حامی مالی را خودش انجام می‌دهد.[۷] در فصل افتتاحیه، این لیگ حامی مالی نداشت تا زمانی که با کارلینگ، توافقی چهار ساله به ارزش ۱۲ میلیون پوند، برای فصل بعد حاصل شد.[۸] در همان فصل بود که کارلینگ، جوایز مربی ماه و مربی فصل را معرفی کرد. البته پیش از معرفی جایزهٔ مربی فصل، اتحادیهٔ سرمربیان فوتبال لیگ انگلستان نیز جایزه‌ای سالانه را اهدا می‌کرد.[۹]

اولین مربی که این جایزه را دریافت کرد، الکس فرگوسن بود که هدایت منچستر یونایتد را بر عهده داشت و این تیم توانست برای دومین فصل متوالی، قهرمان لیگ برتر شود.[۳] کنی دالگلیش جایزهٔ بهترین مربی فصل ۹۵–۱۹۹۴ را دریافت کرد. وی توانست در آن فصل، بلکبرن روورز را پس از ۸۰ سال به قهرمانی برساند.[۱۰][۱۱] با وجود شکست برابر لیورپول در هفتهٔ پایانی، بلکبرن توانست قهرمان لیگ شود؛ چرا که منچستر یونایتد در همان روز نتوانست وستهام یونایتد را شکست دهد.[۱۲] منچستر یونایتد در فصل بعد با وجود رقابت نزدیک با نیوکاسل یونایتد توانست قهرمان لیگ شود. این قهرمانی در فصل فصل ۹۷–۱۹۹۶ نیز ادامه یافت و به این ترتیب فرگوسن به اولین مربی تبدیل شد که برای دو بار پیاپی این جایزه را دریافت می‌کند.[۱۳]

آرسن ونگر این جایزه را در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ به عنوان مربی آرسنال دریافت کرد.

آرسن ونگر اولین مربی غیر بریتانیایی بود که این جایزه را دریافت کرد. ونگر که از اکتبر ۱۹۹۶ به عنوان مربی آرسنال فعالیت داشت، پس از یک فصل کامل توانست این تیم را به قهرمانی برساند و در سال ۱۹۹۸ نیز جایزهٔ مربی فصل را دریافت کند.[۱۴] این دستاورد با توجه به اختلاف ۱۲ امتیازی آرسنال با منچستر یونایتد صدرنشین در مرحله‌ای از رقابت‌های لیگ قابل توجه است.[۱۵] پس از پایان فصل ۹۹–۱۹۹۸ و قهرمانی منچستر یونایتد، فرگوسن توانست پنجمین قهرمانی با این تیم را کسب کند و مربی فصل نیز شود.[۱۶] این باشگاه، تاتنهام هاتسپر را در هفتهٔ پایانی شکست داد و پنجمین عنوان قهرمانی لیگ برتر در مدت هفت سال به دست آمد. در همان فصل نیز فرگوسن توانست به همراه منچستر یونایتد سه‌گانه کسب کند که شامل لیگ داخلی، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا می‌شود. در فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹ نیز منچستر یونایتد لیگ را در صدر جدول و با اختلاف ۱۸ امتیازی با آرسنال به پایان رساند و فرگوسن نیز با این دستاورد به عنوان مربی فصل لیگ انتخاب شد.[۱۷]

جورج بارلی، مربی ایپسویچ تاون در فصل ۰۱–۲۰۰۰ با وجود عدم قهرمانی در لیگ، برندهٔ این جایزه شد.[۴] ایپسویچ تاون که توانسته‌بود در آن فصل از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کند، در پایان فصل در رتبهٔ پنجم قرار گرفت و به جام یوفا راه یافت.[۱۸] با این دستاورد، بارلی به اولین مربی تبدیل شد که بدون قهرمانی در لیگ توانست جایزهٔ مربی فصل را دریافت کند؛ با وجود دستاورد دیگر مربیان لیگ همچون فرگوسن که سومین قهرمانی پیاپی را به دست آورد و ژرار هولیه، سرمربی لیورپول که با این تیم سه‌گانهٔ جام حذفی، جام اتحادیه، جام خیریه و همچنین جام‌های اروپایی لیگ قهرمانان و سوپر جام را کسب کرد.[۴] ونگر با آرسنال در فصل ۰۲–۲۰۰۱ توانست قهرمان لیگ برتر شود؛ با سیزده پیروزی پیاپی در پایان فصل که باعث شد تا ونگر به این عنوان دست یابد.[۱۹] فرگوسن که توانست در پایان فصل ۰۳–۲۰۰۲ هشتمین قهرمانی خود در لیگ برتر را با مربیگری منچستر یونایتد کسب کند، این جایزه را دریافت کرد.[۲۰] عملکرد خوب آرسنال با مربیگری ونگر در فصل ۰۴–۲۰۰۳ باعث شد تا این تیم، بدون ثبت شکست در بازی‌های هفتگی بتواند قهرمان لیگ برتر فوتبال انگلستان شود. سخنگوی هیئت جوایز بارکلی‌کارد با توجه به موفقیت ونگر گفت: «ونگر شایستهٔ دریافت این جایزه است و تیمش را وارد کتاب‌های تاریخ کرده‌است. آرسنال در طول فصل، بازی هجومی هیجان‌انگیزی را ارائه کرد و شکست‌ناپذیری این تیم شاهکار بوده و ممکن است تا صد سال آینده تکرار نشود.»[۲۱]

در فصل ۰۵–۲۰۰۴، ژوزه مورینیو که هدایت چلسی را برعهده داشت توانست این تیم را پس از پنجاه سال به قهرمانی در لیگ برساند و همین موفقیت باعث شد تا به‌عنوان مربی فصل انتخاب شود.[۲۲] چلسی، فصل را با ۹۵ امتیاز که یک رکورد در لیگ است و فاصلهٔ ۱۲ امتیازی با آرسنالِ نایب‌قهرمان به پایان رساند.[۲۳][۲۴] موفقیت مورینیو در فصل بعد نیز ادامه یافت و توانست یک بار دیگر چلسی را به قهرمانی لیگ برتر برساند. با این موفقیت، مورینیو جایزهٔ مربی فصل را دریافت کرد و به اولین مربی خارجی تبدیل شد که برای دو فصل پیاپی برندهٔ این جایزه می‌شود.[۲۵]

برندگان[ویرایش]

ژوزه مورینیو با چلسی، توانست برای سه بار این جایزه را دریافت کند.
برندگان مربی فصل لیگ برتر انگلستان
فصل مربی ملیت باشگاه منبع
۹۴–۱۹۹۳ الکس فرگوسن  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۹۵–۱۹۹۴ کنی دالگلیش  اسکاتلند بلکبرن روورز [۲۷]
۹۶–۱۹۹۵ الکس فرگوسن (۲)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۹۷–۱۹۹۶ الکس فرگوسن (۳)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۹۸–۱۹۹۷ آرسن ونگر  فرانسه آرسنال [۲۸]
۹۹–۱۹۹۸ الکس فرگوسن (۴)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۲۰۰۰–۱۹۹۹ الکس فرگوسن (۵)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۰۱–۲۰۰۰ جورج بارلی  اسکاتلند ایپسویچ تاون [۴]
۰۲–۲۰۰۱ آرسن ونگر (۲)  فرانسه آرسنال [۲۸]
۰۳–۲۰۰۲ الکس فرگوسن (۶)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۰۴–۲۰۰۳ آرسن ونگر (۳)  فرانسه آرسنال [۲۸]
۰۵–۲۰۰۴ ژوزه مورینیو  پرتغال چلسی [۲۹]
۰۶–۲۰۰۵ ژوزه مورینیو (۲)  پرتغال چلسی [۲۹]
۰۷–۲۰۰۶ الکس فرگوسن (۷)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۰۸–۲۰۰۷ الکس فرگوسن (۸)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۰۹–۲۰۰۸ الکس فرگوسن (۹)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۱۰–۲۰۰۹ هری ردنپ  انگلستان تاتنهام هاتسپر [۳۰]
۱۱–۲۰۱۰ الکس فرگوسن (۱۰)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۱۲–۲۰۱۱ آلن پاردیو  انگلستان نیوکاسل یونایتد [۳۱]
۱۳–۲۰۱۲ الکس فرگوسن (۱۱)  اسکاتلند منچستر یونایتد [۲۶]
۱۴–۲۰۱۳ تونی پولیس  ولز کریستال پالاس [۳۲]
۱۵–۲۰۱۴ ژوزه مورینیو (۳)  پرتغال چلسی [۲۹]
۱۶–۲۰۱۵ کلودیو رانیری  ایتالیا لستر سیتی [۳۳]
۱۷–۲۰۱۶ آنتونیو کونته  ایتالیا چلسی [۳۴]
۱۸–۲۰۱۷ پپ گواردیولا  اسپانیا منچستر سیتی [۳۵]
۱۹–۲۰۱۸ پپ گواردیولا  اسپانیا منچستر سیتی [۳۶]
۲۰–۲۰۱۹ یورگن کلوپ  آلمان لیورپول [۳۷]
۲۱–۲۰۲۰ پپ گواردیولا (۳)  اسپانیا منچستر سیتی [۳۸]

جوایز برنده‌شده بر پایه ملیت[ویرایش]

هری ردنپ اولین مربی انگلیسی بود که این جایزه را دریافت کرد.
برندگان مربی فصل لیگ برتر انگلستان بر پایه ملیت
کشور تعداد عنوان‌ها
 اسکاتلند ۱۳
 فرانسه ۳
 پرتغال ۳
 اسپانیا ۳
 انگلستان ۲
 ایتالیا ۲
 آلمان ۱
 ولز ۱

جوایز برنده‌شده بر پایه باشگاه[ویرایش]

برندگان مربی فصل لیگ برتر انگلستان بر پایه باشگاه
باشگاه تعداد عنوان‌ها
منچستر یونایتد ۱۱
چلسی ۴
آرسنال ۳
منچستر سیتی ۳
بلکبرن روورز ۱
کریستال پالاس ۱
ایپسویچ تاون ۱
لستر سیتی ۱
لیورپول ۱
نیوکاسل یونایتد ۱
تاتنهام هاتسپر ۱

منابع[ویرایش]

  1. "Ronaldo & Ferguson win top awards". BBC Sport. BBC. 14 May 2008. Retrieved 16 December 2011.
  2. Rice, Simon (23 May 2011). "Too many awards in football make them worthless". The Independent. Archived from the original on 11 October 2013. Retrieved 16 December 2011.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Traynor, James (14 May 1994). "Ferguson's secret has led to a United stand". The Herald. Retrieved 16 December 2011.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ "Burley scoops top manager award". BBC Sport. BBC. 21 May 2001. Retrieved 16 December 2011.
  5. "Harry Redknapp named Barclays Manager of the Season". Barclays FC. Archived from the original on 23 December 2012. Retrieved 16 December 2011.
  6. "Newcastle United's Alan Pardew named manager of the season". BBC Sport. 11 May 2012. Retrieved 11 May 2012.
  7. "History of the Premier League". Premier League. Archived from the original on 21 April 2012. Retrieved 16 December 2011.
  8. Jones, Peter (19 January 2001). "Why Carling called time on Premiership". BBC Sport. BBC. Retrieved 16 November 2011.
  9. "Premier League Awards". Premier League. Archived from the original on 10 December 2006. Retrieved 20 October 2009.
  10. "Kenny Dalglish at Blackburn". The Independent. 23 August 1996. Retrieved 13 January 2012.
  11. Shaw, Phil (15 May 1995). "Ewood Park has seen it all before – long, long ago". The Independent. Retrieved 13 January 2012.
  12. Moore, Glenn (15 May 1995). "Rovers' title forged by Hammers". The Independent. Retrieved 13 January 2012.
  13. "Old Trafford fans are Ferguson's inspiration". The Herald. 13 May 1997. Retrieved 14 January 2012.
  14. "Top bosses made to wait". BBC Sport. BBC. 14 May 2001. Retrieved 14 January 2012.
  15. Stone, Simon (5 March 2011). "Angry Fergie comes out fighting". Irish Examiner. Retrieved 14 January 2012.
  16. "Fergie is top boss". BBC News. BBC. 17 May 1999. Retrieved 13 January 2012.
  17. "Fergie wins manager award". BBC News. BBC. 15 May 2000. Retrieved 13 January 2012.
  18. "Derby dent Ipswich hopes". BBC News. BBC. 19 May 2001. Retrieved 14 January 2012.
  19. "Wenger wins double honours". BBC Sport. BBC. 13 May 2002. Retrieved 13 January 2012.
  20. "Moyes manager of the year". The Guardian. 13 May 2003. Retrieved 14 January 2012.
  21. Pearson, James. "Gunners duo land more awards". Sky Sports. Retrieved 14 January 2012.
  22. "Chelsea trio scoop season awards". BBC Sport. BBC. 13 May 2005. Retrieved 14 January 2012.
  23. "Wenger: 78–80 points enough for title". ESPN STAR Sports. Archived from the original on 30 July 2012. Retrieved 23 January 2012.
  24. "Chelsea 2004–2005 : English Premier League Table". Statto.com. Archived from the original on 6 December 2013. Retrieved 25 January 2012.
  25. "Mourinho scoops managerial award". BBC Sport. BBC. 8 May 2006. Retrieved 13 January 2012.
  26. ۲۶٫۰۰ ۲۶٫۰۱ ۲۶٫۰۲ ۲۶٫۰۳ ۲۶٫۰۴ ۲۶٫۰۵ ۲۶٫۰۶ ۲۶٫۰۷ ۲۶٫۰۸ ۲۶٫۰۹ ۲۶٫۱۰ "Manager profile, Sir Alex Ferguson". Premier League. Archived from the original on 5 December 2011. Retrieved 16 December 2011.
  27. "Manager profile, Kenny Dalglish". Premier League. Archived from the original on 10 December 2011. Retrieved 16 December 2011.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ ۲۸٫۲ "Manager profile, Arsene Wenger". Premier League. Archived from the original on 22 August 2015. Retrieved 16 December 2011.
  29. ۲۹٫۰ ۲۹٫۱ ۲۹٫۲ "Manager profile, José Mourinho". Premier League. Archived from the original on 25 August 2015. Retrieved 23 May 2015.
  30. "Manager profile, Harry Redknapp". Premier League. Archived from the original on 11 January 2012. Retrieved 16 December 2011.
  31. "Manager profile, Alan Pardew". Premier League. Archived from the original on 25 May 2016. Retrieved 18 May 2016.
  32. "Manager profile, Tony Pulis". Premier League. Archived from the original on 10 February 2014. Retrieved 13 May 2014.
  33. "Manager profile, Claudio Ranieri". Premier League. Archived from the original on 26 May 2016. Retrieved 18 May 2016.
  34. "Conte named Barclays Manager of the Season". Premier League. 23 May 2017. Retrieved 23 May 2017.
  35. "Guardiola named Barclays Manager of the Season". Premier League. 15 May 2018. Retrieved 16 May 2018.
  36. "Guardiola named Barclays Manager of the Season". Premier League. 14 May 2019. Retrieved 14 May 2019.
  37. "Klopp earns 2019/20 Barclays Manager of the Season award". Premier League. 15 August 2020. Retrieved 15 August 2020.
  38. "Guardiola claims Barclays Manager of the Season award". Premier League. 5 June 2021. Retrieved 5 June 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]