لائودیس کوماژن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لائودیکه)
لائودیس کوماژن
درگذشته۳۸ پیش از میلاد
همسر(ان)ارد دوم اشکانی
پدرآنتیوخوس یکم تئوس کوماژن

لائودیس کوماژن (به یونانی باستان: η Λαοδίκη، مرگ در ۳۸ پیش از میلاد) شاهدختی کوماژنی در قرن یکم پیش از میلاد بود. او تبار یونانی و ارمنی داشت. او با ارد دوم اشکانی ازدواج کرد و ملکه ایران زمین شد. [۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

لائودیس اولین دختر پادشاه آنتیوخوس اول تئوس کوماژن و ملکه ایسیاس فیلوستورگوس بود

وی با پادشاه ارُد دوم اشکانی ازدواج کرد. از طریق این ازدواج، وی ملکه امپراتوری اشکانی شد. در سال ۳۸ قبل از میلاد، لائودیس و ارُد به همراه فرزندان خود، تحت یک سوءقصد از جانب فرهاد چهارم اشکانی قرار گرفته و کشته شدند.

هنگامی که لائودیس درگذشت، برادرش، پادشاه مهرداد دوم کوماژن، جسدش را به کوماژن بازگرداند. او کنار مادرش ایسایس، خواهرش آنتیاخیس کوماژن و خواهر زاده اش آکا اول کوماژن به خاک سپرده شد. مهرداد یه یاد او برای او یک آرامگاه ساخت.

مقبره[ویرایش]

گورپشته آرامگاه لائودیس ۲۱ متر یا ۶۹ پا اندازه دارد. فقط یک ستون با یک بنای یاد بود در بالای آن باقی مانده‌است. کتیبه ای در آن قرار دارد کتیبه آن تا سال ۱۹۳۸ مورد توجه قرار نگرفته‌است. تا سال ۱۹۷۹ نهایتاً کتیبه‌نگاری نهایتاً ضبط و رمز آن آشکار شد:

پادشاه بزرگ مهرداد، فرزند پادشاه بزرگ آنتیوخوس و ملکه ایسایس، این بنا را برای ملکه لائودیس، خواهر پادشاه و همسر اورودس، پادشاه پادشاهان می‌سازد باشد که افتخاری برای آنان باشد.

این کتیبه که به لائودیس اختصاص داده شده‌است، بر روی یک گور یادبود قرار گرفته و در آن مهرداد دوم در حال خداحافظی از خواهرش لائودیس است. محفظه قبر لائودیس در داخل غار قرار داشت. پس از آنکه پادشاهی کوماژن در سال ۷۲ توسط امپراتور روم وسپاسیان ضمیمه شد، مقبره وی به غارت رفت. رومی‌ها بلوک‌های سنگی را از مقبره او بیرون آورده و از این سنگ‌ها برای پروژه‌های ساختمانی در کوماژن استفاده می‌کردند.

اجداد[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. LLC, Revolvy,. ""Laodice of Parthia" on Revolvy.com". www.revolvy.com (به انگلیسی). Retrieved 2018-06-26.{{cite web}}: نگهداری CS1: نقطه‌گذاری اضافه (link)[پیوند مرده]