فورتزا موتوراسپورت (بازی ویدئویی ۲۰۲۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فورزا موتور اسپورت)
فورتزا موتوراسپورت
نشان‌واره رسمی فورتزا موتوراسپورت
توسعه‌دهنده(ها)ترن ۱۰ استودیوز
ناشر(ها)ایکس‌باکس گیم استودیوز
کارگردان(ـان)کریس ایساکی
سریفورتزا
موتورفورتزا تک
سکو(ها)
تاریخ(های) انتشار۲۰۲۳.اکتبر ۱۸
ژانر(ها)رانندگی شبیه‌سازی‌شده
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره

فورتزا موتوراسپورت[الف] (به‌انگلیسی: Forza Motorsport) یک بازی ویدئویی در سبک رانندگی شبیه‌سازی‌شده است که توسط ترن ۱۰ استودیوز توسعه یافته و به‌وسیلهٔ ایکس‌باکس گیم استودیوز در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۳ برای ایکس‌باکس سری‌اکس/اس و مایکروسافت ویندوز منتشر شده‌است. این، هجدهمین نسخهٔ اصلی از مجموعه بازی‌های فورتزا به‌شمار می‌رود، اگرچه به دنبال فورتزا موتوراسپورت ۷ به عنوان هشتمین بازی از فورتزا موتوراسپورت محسوب می‌شود و یک نسخه بازراه‌اندازی برای این زیر مجموعه است که دیگر شماره گذاری متوالی از نام آن حذف شده‌است.[۱]

توسعه[ویرایش]

توسعهٔ فورتزا موتوراسپورت از سال ۲۰۱۸ و پس از انتشار بازی هفتم آغاز شد. توسعه‌دهندگان قصد داشتند تا عنوانی برای کنسول‌های نسل‌نهمی مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس سری‌اکس/اس توسعه دهند که بتواند از تمامی قدرت این کنسول‌ها استفاده کند؛ تمرکزِ سازندگان برروی رهگیری‌پرتو بی‌درنگ در روندبازی بوده‌است. معرفی رسمی این عنوان در نمایش کوچک ایکس‌باکس در سال ۲۰۲۰ رخ داد و تریلر گیم‌پلی نیز رسماً در رویداد مشترک ایکس‌باکس و بتزدا در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. استادیوم‌های متنوع به این عنوان اضافه شده‌اند که تنوع این بازی را بیش‌تر می‌کند. همچنین وجود بیش از ۲۰ منطقه مختلف و بیش از ۵۰۰ خودروی متنوع تأیید شده‌است.[۲] استودیوی توسعه‌دهنده توسعه بازی را برای ایکس‌باکس سری‌اکس/اس و مایکروسافت ویندوز تأیید کرده‌است؛ این عنوان از روز عرضه برروی سرویس ایکس‌باکس گیم‌پس موجود خواهد بود. همچنین در وبگاه رسمی توسعه‌دهندگان، وجود بسته الحاقی و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای تأیید شده‌است.[۳] استودیوی سازنده از وجود قابلیت‌های توان‌بخشی[۴] مختلف برای قشرهای مختلف مانند ناشنوایان و نابینایان خبر داده‌است که تجربهٔ بازی را برای این‌گونه افراد میسر می‌سازد. برطبق اعلام توسعه‌دهندگان، از قصدهای آنان برای بهبود این بازی از سری فورتزا، اضافه‌کردن قابلیتِ تعویضِ لاستیک و تایر در میان مسابقه، بهبودِ تخریب‌پذیزی خودروها و آب‌وهوا پویا در تمامی استادیوم‌های بازی بوده‌است.

یادداشت[ویرایش]

  1. عناوین فورتزا هورایزن و فورتزا موتوراسپورت در سبک با هم متفاوت هستند؛ هورایزن به‌صورت آرکید و موتوراسپورت شبیه‌سازی می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. Xbox Writing Team (June 22, 2022). "Forza Motorsport – Coming 2023". https://xbox.com/en-US/games/forza-motorsport (به انگلیسی). Retrieved May 3, 2023. {{cite web}}: External link in |وبگاه= (help)
  2. «Forza Motorsport drops new details; exist more than 500 cars, Ray-Tracing and 20 Locations on launch». GTPlanet. ژانویه ۲۵, ۲۰۲۳. دریافت‌شده در مه ۳, ۲۰۲۳.
  3. «Forza Motorsport Developer Update Hints for Post-Launch Details». PureXbox. مارس ۶, ۲۰۲۳. دریافت‌شده در مه ۳, ۲۰۲۳.
  4. به انگلیسی: Accessiblity