فورتزا (مجموعه بازی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فورتزا
لوگوی سری فورتزا از سال ۲۰۲۰
ژانرکورسی
توسعه‌دهنده
ناشراکس‌باکس گیم استودیوز
پلتفرم(ها)
نخستین انتشارفورتزا موتوراسپورت
۳ مه ۲۰۰۵
آخرین انتشارفورتزا هورایزن ۵
۹ نوامبر ۲۰۲۱

فورتزا[۱] یا فورزا (به انگلیسی: Forza، به زبان ایتالیایی به معنای نیرو) عنوان یک مجموعه بازی ویدئویی به سبک مسابقه‌ای و شبیه‌سازی است که توسط اکس‌باکس گیم استودیوز به‌طور انحصاری برای کنسول‌های خانوادهٔ اکس‌باکس و سیستم‌عامل مایکروسافت ویندوز منتشر می‌شود. این فرنچایز در حال حاضر به دو سری مجزا تقسیم می‌شود؛ مجموعه اصلی تحت عنوان فورتزا موتوراسپورت است که توسط شرکت آمریکایی ترن ۱۰ استودیوز توسعه یافته‌است و دیگری سری فورتزا هورایزن به سبک جهان باز است که عمدتاً به‌وسیلهٔ شرکت بریتانیایی پلی‌گراند گیمز توسعه یافته‌است.

این مجموعه بازی همیشه تلاش کرده‌است تا با شبیه‌سازی هرچه بیشتر کیفیت سواری و فیزیک بیشتر خودروهای موجود در بازار، رقابت هرچه بیشتری با مجموعه بازی‌های گرن توریسمو شرکت سونی داشته باشد.[۲]

فروش[ویرایش]

در ماه فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی، مدیران مایکروسافت اعلام کردند که ۳ شماره اول این مجموعه که آن زمان منتشر شده بودند، مجموعاً به فروش ۱۰ میلیون نسخه‌ای رسیدند.[۳]

بازی‌ها[ویرایش]

موتوراسپورت[ویرایش]

تصویری از فورتزا موتوراسپورت ۲

فورتزا موتوراسپورت (۲۰۰۵)[ویرایش]

اولین شماره از این مجموعه در ۳ مه سال ۲۰۰۵ به‌طور انحصاری برای کنسول اکس‌باکس منتشر شد. بازی گرافیک قابل قبولی داشت و در بازی گزینه‌های فراوان برای سفارشی‌سازی کردن خودروها وجود داشت. بازی دارای ویژگی‌هایی از قبیل ۲۰۰ خودرو و چندین میدان مسابقه واقعی در جهان یا ساختگی بود. وبگاه گیم‌اسپات به بازی امتیاز خوب ۹٫۲ از ۱۰ را داد و در وصف بازی گفت: «فورتزا موتور اسپورت به شما اجازه می‌دهد هر چیزی را شخصی‌سازی کنید و با خودروهای مورد علاقه‌تان مسابقه دهید. شما می‌توانید خودروهایی از ۶۰ کارخانه مختلف داشته باشید و برای به‌دست آوردن پول با آن‌ها مسابقه دهید و پول تان را دوباره خرج ارتقای خودروهایتان کنید!»[۴]

فورتزا موتوراسپورت ۲ (۲۰۰۷)[ویرایش]

دومین شماره از این مجموعه در نسل هفتم بازی‌های ویدئویی و بر روی کنسول اکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شد. گرافیک بازی پیشرفت چشمگیری داشت و میدان مسابقه و خودروهای بسیار بیشتری به بازی اضافه شد. وبگاه گیم‌اسپات مانند شماره اول، به این بازی هم امتیاز خوب ۹٫۲ را اهدا کرد.
مجله هایپر در نقد بازی نوشت: «کیفیت سواری بازی بسیار خوب و قابلیت‌های شخصی‌سازی خودروها فوق‌العاده است؛ اما با این حال، محیط کاربری بازی چندان کاربر پسند نیست و پیشرفتی نسبت به شماره اول نداشته.»[۵]

فورتزا موتوراسپورت ۳ (۲۰۰۹)[ویرایش]

سومین شماره از این مجموعه در اکتبر سال ۲۰۰۹ منتشر شد و توانست پیشرفت چشمگیر در زمینه گرافیک و کیفیت سواری داشته باشد. وبگاه گیم‌اسپات برای اولین بار، امتیاز عالی ۹٫۵ را به یکی از شماره‌های این مجموعه داد.

فورتزا موتوراسپورت ۴ (۲۰۱۱)[ویرایش]

دو سال و یک روز پس از انتشار شماره سوم، استودیو مایکروسافت چهارمین شماره از این مجموعه را با قابلیت پشتیبانی از کینکت منتشر کرد. این بازی اولین بازی مسابقه‌ای شبیه‌سازی بود که از کینکت پشتیبانی می‌کرد. با این حال بازی نتوانست امتیازی بهتر از ۸٫۵ را از گیم‌اسپات دریافت کند و با وجود این که امتیاز خوبی گرفت، ولی بدترین امتیاز در تاریخ این مجموعه را از این سایت دریافت کرد. گیم‌اسپات یکی از نقاط منفی بازی را وجود نداشتن شرایط آب و هوایی گوناگون و همچنین حالت شب می‌دانست.[۶]

فورتزا موتوراسپورت ۵ (۲۰۱۳)[ویرایش]

فورتزا موتوراسپورت ۵ در سال ۲۰۱۳ برای کنسول اکس‌باکس وان راهی بازار شد.

فورتزا موتوراسپورت ۶ (۲۰۱۵)[ویرایش]

فورتزا موتوراسپورت ۶ در سال ۲۰۱۵ برای اکس‌باکس وان و مایکروسافت ویندوز راهی بازار شد. فورزا ۶ تعداد ۴۵۰ نوع ماشین را در خود جا داده بود.

فورتزا موتوراسپورت ۷ (۲۰۱۷)[ویرایش]

فورزا موتوراسپورت ۷ در سال ۲۰۱۷ برای مایکروسافت ویندوز و اکس‌باکس وان عرضه شد. این بازی تعداد ۷۰۰ خودرو را در خود جای داده بود.

هورایزن[ویرایش]

فورتزا هورایزن (۲۰۱۲)[ویرایش]

نخستین بازی مجموعه با نام فورتزا هورایزن که در جشنواره هورایزن واقع در کلرادو رخ می‌دهد و یک بازی جهان باز است. این بازی ویژگی‌هایی مشابه فورتزا موتوراسپورت، مثل تعدد خودروها، فیزیک واقع‌گرایانه و گرافیک با کیفیت، دارد.

فورتزا هورایزن ۲ (۲۰۱۴)[ویرایش]

این عنوان در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ در آمریکای شمالی روی اکس‌باکس ۳۶۰ و اکس‌باکس وان عرضه شد. بازی در فرانسه و ایتالیا رخ می‌دهد. چندین بسته الحاقی برای این بازی عرضه شده‌است. با عرضه دومین فورتزا هورایزن، پلی‌گراند گیمز دوره عرضه بازی‌های فورتزا را از دو سال به یک سال کاهش داد. مجموعه فورتزا موتوراسپورت و فورتزا هورایزن به صورت دوسالانه منتشر می‌شوند و پس از عرضه هر نسخه از یک مجموعه، نسخه دیگری از مجموعه دیگر عرضه می‌شود.

فورتزا هورایزن ۳ (۲۰۱۶)[ویرایش]

فورتزا هورایزن ۳ در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ برای ویندوز ۱۰ و اکس‌باکس وان معرفی شد.[۷] وقایع این بازی در استرالیا اتفاق می‌افتد و بازیکن، میزبان جشنواره هورایزن است. عرضه بازی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ (۲۳ سپتامبر، برای خریداران نسخه نهایی) انجام شد. این بازی در زمان عرضه دارای بیش از ۳۵۰ خودرو بود و نخستین نسخه از مجموعه بود که روی هر دو سکوی ویندوز و اکس‌باکس وان عرضه شد. تا دسامبر ۲۰۱۶، فورتزا هورایزن ۳ در حدود ۲٫۵ میلیون نسخه فروخته بود.[۸] چندین بسته الحاقی برای این بازی عرضه شده‌است.

فورتزا هورایزن ۴ (۲۰۱۸)[ویرایش]

در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ و در ای۳ ۲۰۱۸، مایکروسافت فورزا هورایزن ۴ را برای اکس‌باکس وان و ویندوز ۱۰ معرفی کرد. این بازی در بریتانیا رخ می‌دهد و از ویژگی‌های بارز آن، گیم‌پلی پویا و قابلیت تغییر فصل‌ها است که در ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر روز پنج‌شنبه ساعت هماهنگ جهانی در دنیای واقعی، فصل‌ها تغییر می‌کنند. عرضه این بازی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ (برای خریداران نسخه نهایی، در ۲۸ سپتامبر) انجام گرفت. جلد این بازی، مک‌لارن سنا را به تصویر می‌کشد.

در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸، یک بسته الحاقی برای این بازی با نام جزیره ثروت (به انگلیسی: Fortune Island) معرفی شد. عکس روی جلد این محتوا، لامبورگینی اوروس ۲۰۱۹ بود.

فورتزا هورایزن ۵ (۲۰۲۱)[ویرایش]

بقیه اقتباس‌ها[ویرایش]

فورتزا استریت (۲۰۱۹)[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Forza" is an Italian word for "power". Other languages don't follow the same pronunciation rules as English. The correct pronunciation of "Forza" is "fortza"..
  2. "Forza vs Gran Turismo a war of words" (به انگلیسی). GTplanet. Retrieved January 23, 2019.
  3. «گرن توریسمو بیشتر از فورتزا موتور اسپورت فروخته‌است». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۳ آوریل ۲۰۱۲.
  4. نقد و بررسی بازی فورتزا موتور اسپورت گیم اسپات
  5. نقد و بررسی بازی فورتزا موتور اسپورت ۲. مجله هایپر، اوت ۲۰۰۷
  6. نقد و بررسی بازی فورتزا موتور اسپورت ۴ گیم‌اسپات
  7. Sliva، Marty (۲۰۱۶-۰۶-۱۳). «E3 2016: Forza Horizon 3 Revealed, Release Date Announced». IGN (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۴.
  8. Hartman، Alan؛ Head، Studio؛ Studios، Turn 10 (۲۰۱۷-۰۲-۱۳). «The Forza Franchise Has Exceeded $1 Billion in Retail Sales». Xbox Wire (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۴.