عصر یخبندان (فیلم ۲۰۰۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عصر یخبندان
کارگردانکریس وج
کارلوز سالدانیا
تهیه‌کنندهجان سی. دانکن
لوری فورت
نویسندهمایکل جی. ویلسون
مایکل برگ
بازیگرانری رومانو
جان لگویزمائو
دنیس لری
گوران ویسنجیک
جک بلک
موسیقیدیوید نیومن
تدوین‌گرجان کارنوچان
شرکت
تولید
بلو اسکای
توزیع‌کنندهفاکس قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار
۱۵ مارس ۲۰۰۲
مدت زمان
۸۱ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۵۹ میلیون دلار
فروش گیشه۳۸۳٬۲۵۷٬۱۳۶ دلار

عصر یخبندان (به انگلیسی: Ice Age) یک پویانمایی کامپیوتری آمریکایی محصول سال ۲۰۰۲ است که توسط بلو اسکای استودیو تولید و توسط فاکس قرن بیستم توزیع شده‌است. این فیلم به کارگردانی کریس وج (در اولین کارگردانی بلندش) و کارگردانی مشترک کارلوز سالدانیا براساس فیلمنامه‌ای توسط مایکل برگ، مایکل جی. ویلسون و پیتر آکرمن می‌باشد. ری رومانو، جان لگویزمائو، دنیس لری، گوران ویسنجیک از صداپیشگان این فیلم هستند. داستان این فیلم در روزهای عصر یخبندان پلیستوسن اتفاق می‌افتد. این فیلم سه شخصیت اصلی را به رخ می‌کشد. مَنفِرِد (رومانو)، یک ماموت پشمالو بی‌احساس، سید (لگویزمائو)، یک تنبل زمینی با دهان بلند، دیگو (لری)، یک ببر دندان شمشیری طعنه‌آمیز که با یک نوزاد انسان روبرو می‌شوند و باهم کار می‌کنند تا آن را به قبیله خود بازگردانند. بعلاوه، فیلم گهگاه اسکرات، یک سنجاب بی‌کلام (وج) را نشان می‌دهد که دائما در جستجوی مکانی برای دفن بلوط خود است.

عصر یخبندان در ابتدا به‌عنوان یک انیمیشن ۲بعدی توسط استودیو انیمیشن فاکس در نظر گرفته شده‌بود. اما در نهایت به اولین فیلم بلند شرکت تازه اصلاح شده بلو اسکای که از اتاق جلوه‌های بصری به استودیو پویانمایی رایانه‌ای تغییر یافت، تبدیل شد. تمرکز از ساخت یک فیلم درام اکشن ماجراجویی به یک فیلم کمدی‌محورتر تغییر کرد و چندین نویسنده مانند برگ و آکرمن به کار آمدند تا لحن شوخ‌تری به فیلم اضافه کنند.

این فیلم در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۰۲ در ایالات متحده اکران شد و نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم فروش موفقیت‌آمیزی داشت و بیش از ۳۸۲/۳ میلیون دلار به فروش رفت و هشتمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۲ و پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن سال ۲۰۰۲ شد. به‌دنبال این انیمیشن، عصر یخبندان: ذوب در سال ۲۰۰۶، عصر یخبندان: آغاز دایناسورها در سال ۲۰۰۹، عصر یخبندان: رانش قاره‌ای در سال ۲۰۱۲، عصر یخبندان: مسیر برخورد در سال ۲۰۱۶ و ششمین فیلم به‌نام عصر یخبندان: ماجراهای باک وایلد در سال ۲۰۲۲ توسط والت دیزنی پیکچرز و بدون دخالت استودیو بلو اسکای ساخته شد و به‌طور مستقیم در دیزنی پلاس منتشر شد.[۱] دو فیلم ویژه تعطیلات کریسمس نیز منتشر شد: عصر یخبندان: کریسمس ماموتی (۲۰۱۱) و عصر یخبندان: در جستجوی تخم‌ها (۲۰۱۶). چندین فیلم کوتاه عصر یخبندان نیز بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲ اکران شدند.

داستان[ویرایش]

ابتدا حمله‌ای توسط گروهی از ببرهای دندان خنجری به یکی از دهکده‌های انسان‌ها صورت می‌گیرد که طی آن همسر یکی از افراد قبیله اسکیموها در طول جنگ همراه با بچه‌اش فرار می‌کند. یکی از ببرها به دنبال او می‌رود و او مجبور می‌شود تا خود را در آب بیندازد.

کمی بعد ماموتی تنها (به‌نام مندی) همراه با یک تنبل زمینی (به‌نام سید) که با او به تازگی آشنا شده‌است (برحسب یک تصادف سید به مندی وابسته شده‌است) آن زن را در رودخانه می‌بینند، زن بچه‌اش را به آنها می‌دهد و خود جانش را از دست می‌دهد.

یکی از ببرها (به‌نام دیگو) مأمور می‌شود تا بچه را بیاورد، برای همین با آن دو حیوان دوست می‌شود. طی اتفاقاتی در این راه، دیگو، مندی و سید نسبت به بچه احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و رابطهٔ صمیمانه‌تری با هم ایجاد می‌کنند. دیگو نیز از کارش عذاب وجدان می‌گیرد و سرانجام هنگامی که بقیه ببرها برای حمله به بچه می‌آیند از آن دو حیوان دفاع می‌کند و آنها با کمک یکدیگر ببرها را شکست می‌دهند. سرانجام آنها بچه را به پدرش تحویل می دهند

منابع[ویرایش]

  1. Ramin Zahed (January 14, 2022). "Lori Forte & John Donkin Take Us Behind the Scenes of 'The Ice Age Adventures of Buck Wild'". Animation Magazine. Retrieved March 13, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]