عشق نافرجام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در ادبیات جهان اصطلاح عشق نافرجام با نام رومئو و ژولیت اثر شکسپیر گره خورده‌است.

«عشق نافرجام» یا «عاشقان بدطالع» (به انگلیسی: Star-crossed) اصطلاحی است که برای جفتی که دارای ارتباط عاشقانه بوده باشند ولی به هر دلیل در رسیدن به یکدیگر ناکام شوند گفته می‌شود. عبارت انگلیسی این اصطلاح «Star-crossed» است که اشاره به اعتقاد گذشتگان به اختربینی و رقم خوردن سرنوشت در ستارگان دارد.[۱] این اصطلاح پس از انتشار کتاب رومئو و ژولیت در عصر الیزابت توسط ویلیام شکسپیر مصطلح شد و اشاره به نافرجامی عشق جفتی دارد که اختر طالعشان نحس باشد و ناکام بمانند.

در ادبیات ملل مختلف نمونه‌های بسیاری از عشق نافرجام وجود دارند؛[۲] مثلاً تریستان و ایزولت، لیلی و مجنون، رؤیای شب نیمه تابستان، بلندی‌های بادگیر،[۳] و غیره از این جمله‌اند، همچنین افسانه پرآوازه چینی: «مار سفید» که با اقتباس از آن فیلم جادوگر و مار سفید ساخته شده‌است نمونه‌ای دیگر از عشق‌های نافرجام در ادبیات کشورهای جهان است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Levenson (ed.), Jill L. (2000). Romeo and Juliet, The Oxford Shakespeare (Oxford World's Classics). Oxford: Oxford University Press. page 142 شابک ‎۰−۱۹−۲۸۱۴۹۶−۶.
  2. Halio, Jay (1998). Romeo and Juliet: A Guide to the Play. Westport: Greenwood Press. p. 93. ISBN 0-313-30089-5.
  3. Wainwright, Martin (2007-08-10). "Emily Brontë hits the heights in poll to find greatest love story". London: guardian.co.uk. Retrieved 2007-09-12.