شبانکاره (دشتستان)

مختصات: ۲۹°۲۸′۲۱″شمالی ۵۰°۵۹′۳۷″شرقی / ۲۹٫۴۷۲۵°شمالی ۵۰٫۹۹۳۶°شرقی / 29.4725; 50.9936
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شبانکاره (بوشهر))
شبانکاره
کشور ایران
استانبوشهر
شهرستاندشتستان
نام(های) پیشینده‌کهنه
سال شهرشدن۱۳۶۹
مردم
جمعیت۷٬۹۰۰ نفر (سال ۱۳۹۵)[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۴۳ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۲۰
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۷۷۳۴۸۵
شبانکاره بر ایران واقع شده‌است
شبانکاره
روی نقشه ایران
۲۹°۲۸′۲۱″شمالی ۵۰°۵۹′۳۷″شرقی / ۲۹٫۴۷۲۵°شمالی ۵۰٫۹۹۳۶°شرقی / 29.4725; 50.9936

شَبانکاره، شهری در استان بوشهر و شهرستان دشتستان است.

موقعیت و جمعیت[ویرایش]

شهر شبانکاره در فاصله ۹۵ کیلومتری شمال شرقی بوشهر قرار دارد.[۲]

جُرج لوریمر در کتاب راهنمای خلیج فارس، شبانکاره را چنین معرفی می‌کند: «شبانکاره از مغرب به رود شور محدود است که آن را از حیات داوود جدا نموده و از شمال و مشرق به کوهستان خارج از مناطق ساحلی ایران محدود می‌گردد که این کوهسار در این قسمت موسوم به «طویسه» است و از جانب رودخانه حله آن را محدود می‌کند؛ بنابراین طول آن از شمال باختری - جنوب خاوری نزدیک به ۲۰ میل و عرض آن ۱۲۰ میل است.»

این شهر بر اساس سرشماری رسمی سال ۱۳۸۵، تعداد ۶٬۹۷۵ نفر جمعیت داشته‌است.[۳]

ساکنین این بخش از طوایف مختلفی تشکیل شده‌اند از جمله طوایف: محمدی ، شبانکاره ، اسماعیلی ، قلی، خواجه، صالحی ، نصرتی ، دهدشتی ، عسکری و ......(نیازمند تکمیل) .

پیشینه و تاریخچه[ویرایش]

شبانکاره از قدیم ده‌کهنه نام داشته و در دوران‌های باستان آن را بخشی از ایالت اَنشان در دولت ایلام دانسته‌اند و پس از آن جزئی از منطقه پارس. بهرام‌آباد که هم اکنون محله‌ای از شهر آب‌پخش می‌باشد در عهد باستان تا اواخر ساسانیان شهر بزرگی بوده است که از روستای چهاربرج کنونی تا شهر شبانکاره جدید (دهکهنه قدیم) امتداد داشته و شبانکاره (دهکهنه) بازمانده‌ای از بهرام‌آباد بوده که در یک جنگ ویرانگر نابود شد و بعد از مدتها باقی‌مانده‌ای از شمالیترین نقطه شهر را دهکهنه نامیدند. حاکم شبانکاره در قدیم اسماعیل خان (درگذشته ۱۳۴۴ ق) بود که منطقه را از سعدالملک اجاره کرده بود. اسماعیل خان آبادی سعدآباد را به افتخار سعدالملک در این منطقه بنا نمود پس از درگذشت اسماعیل خان، فرزندانش محمدعلی خان و لطفعلی خان و پس از آن فرزندان محمد علی خان یعنی ملک منصور خان و اردشیر خان شبانکاره‌ای بر مناطق سعدآباد و شبانکاره حکومت کردند.

مردم شناسی[ویرایش]

عمده مردم بخش شبانکاره را لرهای ممسنی و کهگیلویه ایی و لیراوی تشکیل می دهند،و در برخی از روستاهای منطقه تعدادی خانواده های سیاهپوست و عرب زندگی می کنند،گویش رایج منطقه لری جنوبی است.[۴]

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی[ویرایش]

قلاسوز در ۶ کیلومتری خاور شبانکاره از آثار دیدنی آن است.[۵]

از مکانهای گردشگری و تفریحی شبانکاره می‌توان:، قدمگاه حضرت علی، شیخ اولیاء، درختان ابوجهل، چشمه خانی، چشمه بیدو، منطقه دوگوش، آب‌انبار ملک منصور خان، سد رئیسعلی دلواری شبانکاره و بوستان آزادی را نام برد.[نیازمند منبع]

محلی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.
  2. «دانشگاه علوم پزشکی بوشهر». www.bpums.ac.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۱۵.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام آمار وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. پژوهشی درباره پراکندگی قوم لر،امان‌الهی بهاروند(ص۲۵۲).
  5. «شبانکاره». www.irancities.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۱۵.